Мистецтво і бізнес: чим корисні одне одному

5 плюсів вкладатись у твори відомих і невідомих митців

Фото: depositphotos

Мистецтво – це потужний бізнес-інструмент. Ця думка може здатися спірною, але тільки на перший погляд. Чому саме бізнесмени є найбільшими пошановучами та колекціонерами мистецтва в сучасному світі? А офіси гігантів – Google, наприклад, – дуже схожі на галереї. Microsoft своєю чергою витрачає на мистецтво $86 млрд щороку. Навіщо бізнес вкладає такі значні кошти в мистецтво і які можливості це відкриває для нього, розповів Mind засновник українського білетного оператора Karabas.com Максим Плахтій

Для нетворкінгу

Почну з невеликої історії: днями в офіс до мене приходить інвестиційний банкір, з яким ми були знайомі тільки заочно. Поки готувалася кава, я підвівів його до однієї зі своїх улюблених картин в офісі. Виявилося, що він теж поціновувач мистецтва, і зав’язалась легка, приємна розмова, під час якої ми з’ясували, що в нас багато спільного в поглядах на живопис. Після цього налагоджувати професійний зв’язок стало набагато легше, і це не випадковість, адже висока вірогідність, що в людей з однаковим поглядом на мистецтво, знайдуться точки перетину в бізнесі. 

Тому з упевненістю стверджую, що галереї, виставки, аукціони – це все чудові місця для пошуку знайомств із людьми, які бачать світ у тому самому ключі, що й ви. Тут починається спілкування, яке цілком може стати підґрунтям для налагодження дуже серйозних, довгострокових бізнес-зв'язків.

Читайте також: Релокейт мистецтва: досвід нового львівського театру «Варта»

Для інвестування

У 2022 році глобальний арт-ринок оцінили в $68 млрд. Експерти оцінюють предмети мистецтва як можливість диверсифікації своїх вкладень. Але з власного досвіду можу сказати, що в мистецтво вкладаються «за покликом душі», а вже потім деякі елементи з колекції можуть принести неабиякий прибуток. Головне – не боятися того, що арт-об’єкти є дуже непередбачуваним активом.

Є приклади, коли колекціонери не покладалися на долю, а зробили все від себе залежне, щоб придбані ними картини набували популяризації, а разом із нею і вартості.

Наприклад, Едуард Димшиць на початку дев’яностих купив картини українського андерграунду 1960–1970-х за ціною $50-100, і наступні 30 років популяризував напрям. Тепер картини коштують мінімум в 10 раз більше.

Для мотивації співробітників

Найцінніший актив кожного бізнесу – це люди. І створити для них належні умови роботи – завдання власників і керівників бізнесу. Йдеться зараз не про стіл, стілець чи комп’ютер. Під належними умовами праці, особливо для творчих професій, я маю на увазі простір, у якому хочеться перебувати й у якому хочеться створювати щось вражаюче, інноваційне.

Щоб оцінити силу впливу мистецтва на мотивацію колег, можна піти декількома шляхами. Перший – звернутися до досліджень. Наприклад, Ексетерський університет виявив, що мистецтво прямо впливає на продуктивність – робітники, воркплейси яких були «збагачені» рослинами й арт-об’єктами, працювали на 17% ефективніше.

А можна просто подивитися на офіси гігантів ринку: в офісах Google, Nike, Microsoft всюди картини, графіті й скульптури. Це не випадковість – це правило. Правило, яке працює.

Читайте також: Заземлитись-надихнутись: як сучасне мистецтво може змінити життя маленького міста

Для створення цінностей

Цінності – це не набір гучних фраз, це спосіб життя, щоденні вчинки, які визначають, хто є ми, і хто перебуває навколо нас. Ретроградний спосіб життя старої еліти призводить до вчинків на кшталт походу в нічний клуб під час комендантської години та тривоги.

Прогресивний спосіб життя нової еліти призводить до колекціонування мистецтва, створення галерей, пошуку нетворкінгу з такими самими поціновувачами прекрасного.

Для прикладу, Пол Аллен, один із засновників Microsoft, був у топ-200 колекціонерів мистецтва. Ларі Елісон з Oracle має велику колекцію японських творів. Франсуа Піно, французький мільярдер? – один sз найвидатніших збирачів сучасного мистецтва. Хочете бути в цьому колі?

Починайте ставати новою елітою прямо зараз. Це не буде швидко, але це правильний шлях у майбутнє.

Для допомоги тим, кому це дуже потрібно

Часто бізнесмени й компанії обирають участь у благодійних аукціонах як форму соціальної відповідальності. В Україні війна, ми рахуємо втрати щодня, і щодня стає все більше напрямів, які потребують відновлення та підтримки. Не дивно, що мистецтво зараз – потужний інструмент підтримки суспільства.

Постійно відбуваються благодійні аукціони на підтримку ЗСУ. На Івано-Франківщині вони набули регулярного характеру й стабільно збирають понад мільйон гривень.

Аукціони проходять і за кордоном, як, наприклад, Art Front Ukraine у Варшаві – $32 000. Митці передали 300 робіт Art Ukraine Gallery – теж на аукціон.

Отже, мистецтво – це не складний і заплутаний світ, це світ можливостей для розвитку бізнесу. Приклади топових гравців показують, що вчитися використовувати ці можливості необхідно вже зараз: для себе, для свого оточення, для допомоги іншим.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS