Волонтер за фахом: навіщо створювати громадську організацію

Допомогу можна перетворити на професією

Фото: depositphotos

Більшість людей вважають, що благодійна діяльність не має нічого спільного з бізнесом. Справді, на відміну від підприємства, вона не має на меті отримання прибутку. Втім, у громадських і комерційних організацій може бути набагато більше схожості, ніж усі звикли вважати. Це, зокрема, системність, професійний підхід, чітка побудова процесів та комунікації.

Тож, як зрозуміти, що ви вже не просто волонтерська, а професійна громадська організація, і як волонтерство перетворити на професію, розповіла Mind Board member, HRD Громадської організації Help People Тетяна Шепітько.

Українці звикли відповідати на кризи активними діями. Тому в нас активно розвивається громадська та благодійна сфери. Повномасштабне вторгнення спричинило сплеск нових ініціатив: за 2022 рік в Україні зареєстрували понад 6000 благодійних і майже 3000 громадських організацій.

Читайте також: Літак у подарунок: як українським волонтерам вдається дістати будь-що й будь-де заради ЗСУ

Позиціонування – фундамент громадської організації

Коли ми говоримо про громадську діяльність, стратегія розвитку надзвичайно важлива.

Кожна ГО повинна мати сформовані місію, візію та цінності. Саме вони дозволяють перевести все на мову бізнес-процесів, а далі – проєктного менеджменту.

Наприклад, візія ГО Help People – знайти, відновити, врятувати. Місію організації ми свідомо зробили глобальною. Адже розуміємо, що маємо бути гнучкими з урахуванням подій в Україні. Коли хвиля волонтерства з початком вторгнення пішла на спад, наша діяльність почала природно диверсифікуватись. Окрім евакуації, з’явились інші проєкти. Яскравий приклад: евакуаційно-логістичний ХАБ у Дніпрі, створений за сприяння USAID.

На основі візії та місії формуються цінності організації. У нашому випадку – це чесність, прозорість, турбота, повага та відповідальність.

Читайте також: Оподаткування волонтерів: як користуватися новими перевагами і не «обпектися»

Від оргструктури до таск-менеджменту: бізнес-процеси всередині організації

Якщо ви раніше не мали справ із системною роботою, може здатися дивним говорити про бізнес-процеси в контексті громадської організації. Проте слід розуміти, що робота ГО охоплює щоденну операційну діяльність. Без ефективної побудови бізнес-процесів – від оргструктури до roadmap – ефективна робота просто неможлива.

ГО або БФ повинні мати чітку функціонально організаційну структуру. Має бути голова, а в його підпорядкуванні – команда head office: операційний, фінансовий директори, керівник із фандрейзингу, комунікації, директор із персоналу тощо. Окремо можуть бути відокремлені юніти.

Наприклад, наш ХАБ у Дніпрі є повноцінним соціальним підприємством із власним СТО, складом гуманітарної допомоги та будиночками для проживання працівників, волонтерів і ВПО.

За потреби до роботи долучаються фрілансери та компанії, фізичні особи, які надають свою експертизу на волонтерській основі (pro bono), також міжнародні волонтери, представники команди з різних міст України. Тому важливо налагодити ефективну дистанційну роботу.

Звісно, бажано використовувати повноцінні бізнес-процеси, адаптовані до діяльності ГО. Мати профілі посад, матриці відповідальності. Також впроваджувати систему онбордингу й офбордингу – першого знайомства з працівником і підготовки до звільнення. Під час роботи можуть змінюватись функції окремих фахівців, збільшуватись або зменшуватися кількість обов’язків. Проте основа процесів залишається незмінною.

Читайте також: Збір відкрито: де волонтеру шукати донати

Фінансування та звітність

Якщо говорити про типи фінансування, то основний формат для ГО – грантові заявки. Ми подаємо свої проєкти на фінансування переважно до міжнародних благодійних організацій. Завдяки партнерам, як-от Nova Ukraine, Libereco тощо, ми маємо системне фінансування. Це дозволяє закуповувати пальне на евакуацію, ремонтувати та готувати автомобілі до зими, надавати гуманітарну допомогу.

Ще один напрям отримання коштів – система краудфандингу. Зокрема, збори в соціальних мережах. З цим форматом ми активно працювали на початку роботи, але зараз він є найменш ефективним.

Третій формат – співпраця з бізнесом на основі корпоративно-соціальної відповідальності. Це ефективна взаємодія, яка залучає не лише саму компанію, а і її клієнтів.

Де є фінансування, має бути й звітність. Це окрема колосальна частина діяльності, яка має системний характер. Вона охоплює надання інформації про залучені кошти, звіти донорам по конкретних проєктах, відповіді на індивідуальні запити.

Для максимальної прозорості цих процесів, у нашій організації працює фінансовий відділ на чолі з фіндиректором.

Окремо варто сказати про звітність перед державою, що стосується податкового та кадрового обліку. В цьому аспекті ми працюємо на одному полі з комерційними організаціями, адже не маємо податкових пільг.

Навчання та мотивація – основа розвитку

Часто волонтери й працівники ГО/БФ мають власні причини для роботи в громадському секторі. Проте це не означає, що вони не потребують додаткової мотивації – матеріальної чи нематеріальної.

Наприклад, ми комбінуємо дві форми мотивації для кращих результатів. Маємо налагоджену систему KPI, у якій за досягнення показників працівник може отримати бонуси. Є і інші мотиваційні заходи – командоутворюючі заходи, допомога з житлом тощо.

У контексті мотивації величезну роль відіграє особисте відкрите спілкування. Ми використовуємо інструмент one to one, коли керівник регулярно зустрічається з працівником. Вони обговорюють не тільки роботу, а й моральний стан, труднощі, досягнення та особисті цілі. За необхідності, залучаємо до роботи нештатних психологів. Це допомагає реагувати на запити співробітників та запобігати професійному й особистому вигоранню працівників.

Одна з форм нематеріальної мотивації – навчання. Взагалі це – основа розвитку будь-якої організації. І комерційної, і громадської.

Тому всі ми розуміємо важливість отримання нових знань та вмінь, передачі й обміну досвідом.

Зараз сфера благодійності в Україні відкривається все ширше. Відповідно започатковуються курси з фандрейзингу, краудфандингу, роботи з проектами, особливостей діяльності громадських і благодійних організацій… Раніше подібних напрямів на ринку освітніх послуг було мало. Проте зараз ця тема дуже актуальна.

Отже, професійний підхід до громадської роботи – це шлях до системності в галузі, направленої на глибинні зміни. Благодійність – це професійна форма добра. Тільки із цим розумінням ми можемо досягти успіху та дійсно змінити світ навколо себе на краще.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS