Оподаткування волонтерів: як користуватися новими перевагами і не «обпектися»

Оподаткування волонтерів: як користуватися новими перевагами і не «обпектися»

І як зміниться ситуація для тих хто «поза Реєстром»

Оподаткування волонтерів: як користуватися новими перевагами і не «обпектися»
Фото: УНІАН

Волонтерська і благодійна діяльність – це сфери, до яких сьогодні дотичний буквально кожен з нас. Тож зовсім не дивним є те, що упродовж 2022 року до законодавства, яке урегульовує ці сфери, вносилися зміни різного характеру та масштабу. Що змінилось в оподаткуванні волонтерської діяльності останнім часом і чого очікувати від цих змін протягом року, розповіла Mind  керівник практики аутсорсингу бухгалтерського обліку та аудиту Nota GROUP Світлана Кучер. 

Наприкінці 2022 року набрали чинності зміни до Закону України «Про благодійну діяльність та благодійні організації». Народні обранці вдосконалили порядок включення благодійників до Реєстру волонтерів (у законодавстві фігурує значно довша назва цього Реєстру, яку ми розсудливо залишимо за межами цієї статті). Далі говоритимемо про ці зміни як про Закон №2757.

Також законодавець вніс зміни до Податкового кодексу України та звільнив від оподаткування благодійну допомогу, зібрану волонтерами, – Закон №2747

Реєстр дозволяє зменшити оподаткування волонтерів 

За Законом №2757, благодійника (при цьому йдеться лише про фізичних осіб, а не організації) можна включити до Реєстру волонтерів за його заявою.

Заяву можна подати до територіального органу ДПС у паперовій або електронній формі. Законодавчою новинкою є те, що тепер разом із заявою не потрібно подавати копію:

  • документа про реєстраційний номер облікової картки платника податків, або
  • серію та номер паспорта,
  • довідки з банку щодо відкриття на ім’я такого волонтера рахунку, призначеного для здійснення благодійної діяльності.

При цьому реквізити рахунків у банку, реєстраційний номер та номер паспорта мають зазначатися у заяві.

Тобто фактично однієї заяви від волонтера достатньо контролюючому органу для того, аби включити такого волонтера до Реєстру.

Якщо волонтер зареєструвався в Реєстрі до 1 січня 2023 року, то сума благодійної допомоги (яку той отримав, починаючи з дати повномасштабного вторгнення росії) не включається до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу. Інакше отримання значних коштів на особисті рахунки є, за законодавством України, підставою для їх оподаткування 18% ПДФО і 1,5% військового збору.

Хто не сховався – які податки вже чекають на сплату

Якщо ви волонтер і встигли зареєструватися у Реєстрі до початку цього року, що ж, ми аплодуємо вашій сумлінності й далекоглядності.

Якщо ж не встигли, то радимо відшукати вільний час та навести лад в рахунках, оцінити отриману та надану допомогу. Це допоможе побачити реальну картинку з нарахування та сплати податків.

Якщо раніше законодавчі поступки стосувалися лише допомоги, яка адресується переселенцям з Донецької, Луганської областей та Криму, то зараз Закон №2747 значно розширив сферу податкової знижки, яка надається зареєстрованим волонтерам.

Тепер не оподатковуватимуться благодійні кошти, які були витрачені в період воєнного і надзвичайного стану на користь:

  • учасників бойових дій по всій України (стосується всіх Сил оборони) та членів їх сімей;
  • працівників цивільного захисту та членів їх сімей;
  • вимушених переселенців із зон бойових дій по всій Україні.

Волонтерська діяльність потребує підтвердження

Найкраще, якщо волонтер матиме письмовий запит на ту чи іншу форму допомоги, документи на придбання необхідних товарів, обладнання, автомобілів… а також, звісно ж, документ, який підтверджує факт приймання-передачі такої допомоги.

Усім зрозуміло, що в реаліях сьогодення дотримуватися таких формальностей вкрай важко, але треба до цього прагнути. Це потрібно, щоб упорядкувати власні справи, звітувати перед благодійниками і, у разі потреби, – щоб відповісти на запитання контролюючих органів.

Варто відзначити те, що ДПС України досить широко роз’яснила відповіді на найпоширеніші запитання у контексті здійснення волонтерської діяльності платниками податків.

В інформаційному листі №8/2022 від 16 грудня 2022 року йдеться про оподаткування коштів, які надходять на розрахунковий рахунок волонтера, витрати та їх документальне підтвердження, звітність. Зосередимося на найважливішому.

Хто відноситься до членів сімей учасників бойових дій?

  • батьки (якщо вони до досягнення особою повноліття не були позбавлені стосовно неї батьківських прав);
  • дід та баба (якщо батьки померли);
  • інший із подружжя (якщо він (вона) не одружилися вдруге);
  • малолітні та/або неповнолітні діти;
  • повнолітні діти, які навчаються в закладі освіти до закінчення ними такого навчання, але не більше ніж до досягнення 23 років; повнолітні діти, які не мають своїх сімей;
  • повнолітні діти, які мають свої сім'ї, але стали особами з інвалідністю до досягнення повноліття;
  • утриманці загиблого (померлого), яким у зв'язку з цим виплачується пенсія.

До якого терміну доходи у якості благодійної допомоги не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платників податку?

До 31 грудня включно року, наступного за роком, в якому:

  • завершено проведення АТО, та/або
  • припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан в Україні, та/або
  • завершено здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії рф.

Благодійна допомога, яка виплачується (надається) благодійниками на користь військовослужбовців – учасників бойових дій не оподатковується в будь-якій сумі (вартості). Але, як завжди у таких випадках, є певні умови.

Така благодійна допомога має витрачатися виключно для:

  • закупівлі або у вигляді спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів);
  • технічних засобів спостереження;
  • лікарських засобів;
  • засобів особистої гігієни;
  • продуктів харчування;
  • предметів речового забезпечення інших товарів (робіт, послуг);
  • оплати (компенсації) вартості лікарських засобів, донорських компонентів;
  • виробів медичного призначення, технічних та інших засобів реабілітації;
  • платних послуг з лікування, забезпечення виробами медичного призначення, технічними та іншими засобами реабілітації;
  • санаторно-курортного оздоровлення.

Точний перелік таких умов визначається Кабінетом Міністрів України.

Чи потрібно, наприклад, військовослужбовцю, реєструватися у Реєстрі, якщо на його розрахунковий рахунок надходять кошти як благодійні внески і направляються іншим військовослужбовцям – учасникам бойових дій для придбання ними спеціальних засобів індивідуального захисту?

Відповідь на це запитання є простою – так, таким особам доцільно зареєструватися у Реєстрі волонтерів.

Водночас, якщо військовослужбовець, учасник бойових дій, отримує на свій рахунок кошти для придбання спеціальних засобів індивідуального захисту або технічних засобів спостереження для себе – він не зобов’язаний реєструватися у Реєстрі волонтерів.

Волонтери мають подавати звітність, але є і винятки

Чи повинен подавати будь-яку звітність учасник бойових дій – військовослужбовець у разі отримання благодійної допомоги від благодійника – фізичної особи, внесеного до Реєстру; фізична особа – благодійник, яка зареєстрована у Реєстрі та отримує благодійні внески від фізичних осіб – резидентів/нерезидентів? Авжеж. Вони повинні звітувати.

Такі платники податку зобов'язані подавати річну декларацію про майновий стан і доходи (податкову декларацію).

Утім є певні винятки. Звітувати не потрібно, якщо вони отримували доходи:

  • від податкових агентів, які згідно з розділом IV ПК України не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу;
  • виключно від податкових агентів незалежно від виду та розміру нарахованого (виплаченого, наданого) доходу, крім випадків, прямо передбачених розділом IV ПК України;
  • від операцій продажу (обміну) майна, дарування, дохід від яких не оподатковується, оподатковується за нульовою ставкою та/або з яких при нотаріальному посвідченні договорів був сплачений податок відповідно до розділу IV ПК України;
  • у вигляді об'єктів спадщини, які відповідно до розділу IV ПК України оподатковуються за нульовою ставкою податку та/або з яких сплачено податок.

Податкова декларація подається до 1 травня року, що настає за звітним (крім випадків, передбачених розділом IV ПК України).

Облік доходів складається за первинними документами

На благодійника, внесеного до Реєстру волонтерів, покладена відповідальність отримувати та зберігати документи, які підтверджують надання благодійної допомоги особам.

Платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

При цьому платникам податків заборонено формувати показники податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, які не підтверджені документами.

Статус фізичних осіб – платників податку, які мешкають (мешкали) на території населених пунктів, в яких проводяться (проводилися) бойові дії, та/або які вимушено покинули місце проживання у зв'язку з проведенням бойових дій у таких населених пунктах, та які отримують благодійну допомогу, виплачену (надану) благодійниками, у тому числі благодійниками – фізичними особами, визначається самостійно надавачами благодійної допомоги.

Так само при визначені статусу фізичної особи, яка постраждала внаслідок збройної агресії рф, у період дії правового режиму воєнного стану тимчасово до прийняття урядом відповідного порядку статус таких осіб визначається самостійно надавачами цільової або нецільової благодійної допомоги.

Як ми вже зауважували вище, кошти, отримані на розрахунковий рахунок фізичної особи як благодійні внески, якщо така особа не зареєстрована у Реєстрі волонтерів, – оподатковуються (18% ПДФО і 1,5% військового збору).

Чи потрапляють отримані кошти в поле зору податківців – залежить від багатьох факторів. Таку інформацію контролюючі органи можуть отримати від банку, отримувачів (надавачів) допомоги чи третіх осіб.

Проте слід пам’ятати, що інформація щодо отриманих доходів та витрат громадян щороку стає більш відкритою для контролюючих органів.

Уже є низка ситуацій, коли до фізичних осіб спочатку зверталися банки з проханням аргументувати доходи, отримані на особисті рахунки, а якщо відповідь була не вичерпною, до особи могли завітати й контролюючі органи.

Оплата податків у розмірі 18% та 1,5% відраховується від загальної суми отриманих доходів за податковий період. Їх сплата проводитися самостійно фізичною особою на розрахункові рахунки казначейства, відкриті за місцем реєстрації такої особи.

Отже, користуватися перевагами оновленого законодавства про благодійну діяльність і ПК України слід розсудливо, адже практично у кожній нормі є підводні камені розміром з невеликий айсберг.

Також слід бути обачним і тим, хто не користується перевагами нового правового регулювання. Навіть безкорисливе надання допомоги може супроводжуватися ризиками бюрократичного сьогодення.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту editor@mind.ua
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло