З давних давен існувала торгівля між різними культурними осередками, між племенами, країнами, імперіями. Ще три тисячі років тому фінікійці через морські шляхи почали справжню світову торгівлю, поєднуючи різні країни та племена. Сьогодні у світі близько 200 країн. Кожна з них має свою культуру та традиції, і більшість з них активно експортує та імпортує. Тому міжкультурні відносини в торгівлі були завжди та продовжуються зараз. Не дивно, що одним із перших запитів експортерів-початківців є розуміння культурних особливостей різних країн. Чи є це актуальним питанням у сьогоднішньому глобалізованому світі та чи існує міжкультурна різниця у веденні міжнародного бізнесу, розповів Mind директор Start Global та автор подкасту Start Global Insights, засновник n.cubator Дмитро Швець.
Етнографи, культурологи, антропологи ретельно досліджують різні культури, як аборигенні, так і новоутворені. Існує багато підходів до опису різних культур світу, водночас три з них активно використовуються в бізнесі при крос-культурних комунікаціях.
Читайте також: Досліджуємо обраний закордонний ринок: легкі кроки для складного завдання
Британський експерт у міжкультурному спілкуванні розробив власну модель класифікації культур у діловому спілкуванні. Цей підхід є продовженням моделі Едварда Холла, який класифікував культури на дві групи – монохроми та поліхроми, з великою важливістю контексту і малою важливістю контексту, орієнтовані на минуле або майбутнє відповідно.
Згідно з моделлю Льюіса існує три основні групи, що об’єднані не через національні чи релігійні ознаки, а через поведінкові.
Культура людей, що орієнтовані на завдання та результат. Це високоорганізовані планувальники часу, що виконують ланцюг завдань, концентруючись на одній справі за раз. Вони впевнені, що найкращого результату можна досягти притримуючись лінійної організації праці.
На думку Льюіса, це переважно англомовний світ – Північна Америка, Великобританія, Австралія і Нова Зеландія, а також Північна Європа, включаючи Скандинавію та Німеччину.
Це культура емоційних, імпульсивних і красномовних людей, які надають великого значення сім'ї, почуттям, відносинам, людям загалом. Їм подобається робити багато речей одночасно, вони не дуже схильні дотримуватися чіткого плану дій і розкладу.
Ці культури більш розпорошені: Південна Європа, країни Середземномор'я, Південна Америка, Африка на південь від Сахари, арабські та інші культури на Близькому Сході, Індія, Пакистан і більшість слов'ян.
Читайте також: Гроші не пахнуть? Чому 90% іноземних компаній продовжують працювати у рф
Люди з реактивних культур – це хороші слухачі, які рідко ініціюють дискусію чи дію, вважаючи за краще спочатку вислухати і встановити позицію іншого, потім реагувати на неї та формувати власну думку.
Зустрічається у всіх великих країнах Азії, крім Індійського субконтиненту зі змішаним типом культур.
Основні характеристики культурних груп за Льюісом:
Моноактивна | Поліактивна | Реактивна |
Розмовляють половину часу Роблять одну справу за раз Планують наперед крок за кроком Ввічливі, але прямолінійні Частково приховують почуття Конфронтують на основі логіки Не люблять втрачати обличчя Рідко перебивають Орієнтовані на роботу Дотримуються фактів Правда поперед дипломатії Іноді нетерплячі Обмежена мова тіла Поважають офіційність Розділяють соціальне і професійне |
Розмовляють більшу частину часу Роблять кілька справ одночасно Планують тільки загальними контурами Емоційні Демонструють почуття Емоційно конфронтують Добре виправдовуються Часто перебивають Орієнтовані на людей Почуття поперед фактами Гнучка правда Нетерплячі Багата мова тіла Шукають ключову особу для справи Змішують соціальне та професійне |
Слухають більшу частину часу Реагують на дії партнера Оперують загальними принципами Ввічливі, непрямолінійні Приховують почуття Ніколи не конфронтують Не можуть втрачати обличчя Не перебивають Дуже орієнтовані на людей Заяви – це обіцянки Дипломатія поперед правди Терплячі Витончена мова тіла Використовують зв’язки Поєднують соціальне та професійне |
Звісно, як і будь-яка класифікація має напівтони, тому Льюіс розташував групи на вершинах трикутника з країнами, що мають в собі ознаки більш ніж однієї групи і розташовані на сторонах трикутника між певними вершинами.
Читайте також: Зупинка у 35 років: як Україна спростила торгівлю з ЄС
Модель запропонована нідерландським професором Геертом Хофстеде (Geert Hofstede) класифікує країни за шістьма характеристиками й також використовується при крос-культурних комунікаціях.
Критерій, що розглядає нерівність людей у суспільстві і визначає, як найслабший член інституції чи організації країни сприймає розподіл влади та допускає нерівномірність цього розподілу.
Наприклад, в Україні високий бал означає, що сприйняття відстані від наділених владою до тих, у кого влади немає, дуже велике. Влада сприймається, як найбільш важлива частина життя і супроводжується великою важливістю керівництва та використанням символів влади в житті і бізнесі. Великі авто, дорогі телефони.
Характеристика визначає, наскільки сильно суспільство поводиться індивідуалістично на протилежність колективізму. Самоусвідомлення людей визначається через «Я» чи «Ми»: «Я і мої друзі йдуть на вечірку», або «Ми йдемо на вечірку».
У індивідуалістичних суспільствах люди дбають про себе та свою родину. У колективних суспільствах люди належать до «внутрішньої групи», що дбає про них в обмін на лояльність.
Спосіб, яким суспільство має справлятися з тим фактом, що майбутнє ніколи не можна передбачити: чи ми повиннi намагатися контролювати майбутнє або просто дозволити йому статися?
Ступінь того, наскільки культура відчуває загрозу через неоднозначні та невідомі події і створила інституції та установки для уникання таких ситуацій.
Описує зв'язок із минулим при взаємодії з викликами теперішнього та майбутнього. Високий бал цього виміру показує прагматизм нації та високу адаптивність, заощадливість заради досягнень майбутнього. Низький бал – консерватизм, підозру до соціальних змін і прив'язку до традицій.
Наскільки члени суспільства соціалізуються і контролюють власні бажання та імпульси. Високий бал – свободу почуттям і власним бажанням, низький «усе в собі, бо що люди скажуть». Суспільствам з низьким балом притаманний контроль над власними бажаннями, цинізм і песимізм. Україна за цією системою має низький бал. Порівняти країни та подивитися на результати можна на сайті Hofstede Insights.
Модель культурної карти, що розробила професорка INSEAD Ерін Меєр містить 8 характеристик із двома крайніми точками в кожній. Загалом ця модель мало чим відрізняється від попередніх, але найсвіжіша й досі актуальна у світі.
З моменту своєї першої роботи перекладачем чверть століття тому і до сьогодні я брав участь у численних переговорах і спілкуваннях із представниками різних націй – від аргентинців, американців, канадців і індійців до майже всіх європейців, представників центральної Азії та ЮАР.
Уже понад рік я проводжу інтерв’ю для подкасту Start Global Insights з експертами з різних країн про особливості ведення бізнесу з ними.
Базуючись на цьому досвіді, можу сказати, що, звісно, кожна нація унікальна й має певні культурні особливості. Деякі сильно відрізняються від української ментальності, деякі досить схожі на нас. У багатьох випадках є речі, які дуже схожі, а є ті, які дуже різняться.
Проте для мене всі зазначені методології мають одну дуже небезпечну ознаку – узагальнення, що призводить до стереотипів. Ми живемо в епоху глобалізації, коли вже майже не залишилося місць на планеті, де люди б жили в закритих соціумах, як Японія двісті років тому. Світ постійно змішується, змінюючи культури та звички.
Тому, якщо йде не про відкриття локального виробництва з найманням персоналу та розробкою комунікаційної стратегії, спрямованої на кінцевих споживачів, то зазвичай при перших продажах за кордон ви будете спілкуватися з ролями, які спеціалізуються на контактах з іноземцями. Які розуміють, що ви не можете знати, як правильно встромляти палички в рис і не відрубають вам голову за образу імператора.
До того ж є один принцип, про який також часто забувають. Незалежно від нації, релігії чи мови, ми всі люди. Homo sapience (а іноді не дуже), зі спільними базовими потребами та проблемами.
У всіх своїх контактах із будь-якими культурами, включно з рідною, я намагаюсь дотримуватися трьох базових принципів, що допомагають мені встановити довіру в будь-якій країні:
Якось у мене був цікавий кейс, потрібно було вирішити якусь проблему через технічну підтримку корпорації, що знаходилася в Індії. Усі навколо бажали мені удачі й дивилися на мене із співчуттям. Існував дуже сталий стереотип про індійців і їхню ледачість. Зазвичай це був марно витрачений час, який врешті-решт так і не призводив до розв'язання проблеми.
Після отримання імені людини, яка взяла мій кейс, я подивився в інтернеті, як правильно вимовляти її ім’я, як вітатися на хінді та як казати дякую, і зателефонував. Людина була настільки здивована, що корпоративний співробітник поставився з повагою до неї та до її країни, що розчулилася та зробила декілька додаткових рухів, що дуже швидко вирішили мою проблему.
У сьогоднішньому світі основну роль усе частіше відіграють не кордони та нації, а віртуальні світи та корпоративні культури. Кожна людина, незважаючи на її походження – це окремий всесвіт із безліччю власних упереджень і вірувань, накопичених роками. Вивчити всі ці варіації заздалегідь неможливо.
Звісно, ви можете подивитися для загальної ерудиції різні моделі з класифікації культур, проте я б більше радив напрацьовувати навички емпатії та активного слухання. Будьте допитливі та поважайте інших, незалежно від релігії і генетичного коду – і люди відкриватимуться вам назустріч.