У світі все частіше звучать тривожні прогнози щодо майбутнього сотень тисяч різних спеціалістів. Олександр Максименюк, засновник і CVO Ringostat (частина Netpeak Group), дослідив факти та думки експертів і поділився з Mind прогнозами, які фахівці ризикують втратити роботу в найближчі 5–10 років та чи можна цьому зарадити.
«У моїй смерті прошу винити штучний інтелект» ― приблизно такий посил має сторінка Death by AI. Це щось на кшталт звалища професій, компаній і навіть цілих індустрій, які на думку творців ресурсу вже «вмерли» або от-от зникнуть через штучний інтелект. У перелік потрапили лікарі-діагности, ілюстратори, фітнес-тренери, програмісти.
Читайте також: Працевлаштування зі штучним інтелектом: що може chatGPT для рекрутингу в IT
Технічні посади, такі, як розробники програмного забезпечення, кодувальники, програмісти та спеціалісти з обробки даних, ризикують, оскільки технології ШІ вже зараз цілком пристойно виконують більшу частину їхньої роботи.
Такі рішення, як ChatGPT, справді можуть писати синтаксично правильний код швидше, ніж люди. Тому програмісти, які лише перекладають алгоритми у програмний код, можуть бути стурбовані. Натомість немає підстав хвилюватися програмістам, що самостійно проробляють алгоритми, створюють архітектурні рішення, роблять якісний продукт, розуміють, як його написати найбільш оптимально.
Вони, навпаки, можуть використовувати штучний інтелект для вдосконалення власного робочого процесу, збереження часу. Відповідно бути ще більш ефективними та дорогими.
Кумедний випадок наводить стаття Unmudl. Оператор даних із часом помітив, що його завдання нудні й одноманітні. Оскільки фахівець працював вдома, він зумів непомітно для керівництва автоматизувати всі свої обов’язки. Тож витрачав лише годину-дві щотижня, отримуючи заробітну плату за повне навантаження. А щоб результати мали правдоподібний вигляд, працівник умисно додавав кілька помилок.
Експерти вважають, що найближчим часом штучний інтелект не замінить розробників програмного забезпечення повністю, зокрема через ризики помилок і технічні обмеження, але допоможе розв’язати проблему нестачі IT-спеціалістів.
Читайте також: Ринок праці: стратегія пошуку першої роботи в ІТ
Напевно, вам уже доводилося телефонувати або листуватися зі службою обслуговування клієнтів, де співрозмовником був робот. ChatGPT і схожі технології можуть продовжити цю тенденцію. Дослідження компанії Gartner у 2022 році передбачило, що до 2027 року чат-боти стануть основним каналом обслуговування клієнтів для приблизно 25% компаній.
Розглянемо, які обов’язки менеджерів техпідтримки може взяти на себе штучний інтелект. Адже ця сфера має багато можливостей для автоматизації.
Подібна функція стала вперше доступна в українській платформі Ringostat. ШІ зчитує загальний настрій розмови й кожного співрозмовника. І додає до звіту, окрім іншого, дані про телефонний дзвінок. Так можна вчасно помітити, якщо комунікація потребує уваги керівника.
На мою думку, з часом з’явиться тренд на платне обслуговування клієнта «живим» менеджером. Це буде послуга «преміум-зв’язок із людиною замість бота». Така практика, до речі, уже є, наприклад в Amazon.
Якщо тенденція буде розвиватись і ШІ зможе повністю закрити потребу в первинному обслуговуванні клієнтів, теперішні менеджери служби підтримки можуть перейти на інші посади. Наприклад, стати менеджерами з відділу турботи про клієнтів (Customer Success), спеціалістами по роботі з партнерами тощо. Або стати тими кращими з кращих, що надаватимуть послуги техпідтримки VIP-клієнтам.
Читайте також: Штучний інтелект для бізнесу: які завдання здатен вирішувати та в яких галузях допомагає
Генеративний ШІ також може змінити підхід до продажів як у B2B-, так і в B2C-бізнесі. Наразі не йдеться про повну заміну людського ресурсу штучним інтелектом. Найімовірніше, у найближчому майбутньому ШІ працюватиме в партнерстві з менеджерами, доповнюючи, прискорюючи процеси та збільшуючи продуктивність.
Які завдання може виконувати ШІ у сфері продажів?
Незабаром будуть широко застосовуватися помічники сейлзів зі штучним інтелектом. Наприклад, прямо під час розмови з покупцем ці боти надаватимуть менеджеру підказки й поради: яке запитання поставити, що запропонувати, як відповісти на сумніви чи заперечення співрозмовника.
Вони будуть ріал-тайм вести по скрипту продаж, підказуючи, яке запитання потрібно поставити, і викреслюючи вже задані або ті, які стали зайвими, тому що клієнт, наприклад, надав більше інформації. Або, наприклад, під кінець телефонної розмови менеджер побачить підказку: клієнт майже готовий зробити покупку і знижка в 10% остаточно схилить його до ухвалення рішення.
При цьому, як прогнозується, залучення людини залишатиметься вирішальним у найближчій перспективі.
Делегувавши частину роботи ШІ, досвідчені спеціалісти можуть розвивати взаємини з клієнтами, розроблювати стратегії продажів і персоналізованого обслуговування. А час, заощаджений завдяки можливостям ШІ, може бути інвестований у власний професійний розвиток та досягнення успіху в продажах.
ChatGPT і подібні форми штучного інтелекту, що вже здатні читати, писати та розуміти текстові дані, можуть суттєво вплинути на роботу ЗМІ. Медіаіндустрія вже починає експериментувати з контентом, створеним штучним інтелектом.
Наприклад, новинний ресурс CNET використовував ChatGPT для написання десятків статей, хоч редактору й доводилося вносити виправлення в матеріали. Австралійська філія видання News Corp створює майже 3000 статей на тиждень за допомогою ШІ – місцеві новини, прогнози погоди та аналіз цін на пальне. Статті виходять під псевдонімами.
Отже, журналісти, автори технічного й рекламного контенту також ризикують втратити роботу через широке запровадження технологій ШІ. Описи товарів, рекламні оголошення, статті для пошукової оптимізації сайтів, інструкції і гайди, розважальний контент легко генерує ChatGPT та подібні інструменти.
Наприклад, видання BuzzFeed створює контент, такий, як вікторини та путівники засобами ChatGPT:
Очевидно, що вже в найближчому майбутньому створення простих текстів людиною стане недоцільно, адже нейромережі дійсно виконуватимуть цю роботу швидко та достатньо добре. Але автори можуть перекваліфікуватися в редакторів, що будуть виправляти помилки, робити фактчекінг, вдосконалювати тексти.
Чи ризикують втратити роботу журналісти та автори контенту? Так. Власне, у сфері медіа вже почалися такі тривожні процеси.
Наприклад, німецький таблоїд Bild оголосив про програму скорочення витрат на 100 млн євро, що призведе до звільнення майже 200 співробітників. Видавець Bild написав лист, що «на жаль, він звільняє працівників, чиї завдання в цифровому світі виконує штучний інтелект та/або автоматизуються».
Принаймні один випадок свідчить про те, що цей ризик є реальним. Авторку з технологічного стартапу звільнили без пояснення причин. Пізніше вона отримала повідомлення від керівників про те, що ChatGPT дешевше, ніж використання її послуг.
Матіас Депфнер, гендиректор Axel Springer, куди входять Bild, Insider, Politico та Welt, прогнозує, що ШІ незабаром зможе працювати з інформацією значно краще, ніж люди. Проте, за його словами, журналісти все одно будуть потрібні, щоб зрозуміти «справжні мотиви» людей. Він закликав редакції приділяти більше уваги ексклюзивним новинам, розслідуванням, коментарям експертів, які поки не спроможні робити машини. Успіх видавців залежатиме від здатності створювати такий оригінальний контент.
Журналісти вже зараз можуть писати авторські колонки, репортажі та дослідження, використовуючи інструменти штучного інтелекту для збору й аналізу даних. А також можуть обрати вузьку спеціалізацію і зосередитися на розгорнутій, глибокій журналістиці, що вимагає критичного мислення та людської думки.
Нещодавно на сайті Amazon з'явилися книжки, підписані іменем американської авторки Джейн Фрідман. Проте письменниця заявила, що вони написані штучним інтелектом. «Я веду блог з 2009 року – багато мого контенту є загальнодоступним для навчання моделей ШІ», – написала авторка на власному сайті. Раніше письменниця створила кілька книжок про видавничу індустрію, і фальшиві книжки досить вдало імітували її твори.
Союз письменників та сценаристів Америки вже оголошував страйк. Автори вимагади правового регулювання штучного інтелекту на додаток до підвищення зарплат.
«Це тільки початок. Якщо вони заберуть роботу письменників, вони також заберуть роботу всіх інших. Як ви знаєте за фільмами, у кінці роботи зазвичай вбивають усіх», – каже Міранда Берман.
Дійшло вже й до суду: 17 знаменитих письменників, серед яких і Джордж Р. Р. Мартін, подали груповий позов до суду Нью-Йорка. Автори заявили, що OpenAI без дозволу копіювала роботи позивачів та використовувала захищені авторським правом матеріали для навчання мовних моделей. А це, за думкою письменників, ставить під загрозу прибуток і порушує право на контроль над власними творами.
Генеративний штучний інтелект може значно вплинути професію графічного дизайнера. Усі ми бачили, як інструменти генеративного ШІ, такі, як Dall-E та Midjourney, створюють художні чи фотореалістичні зображення з текстової підказки.
І тут виникає безліч викликів та суперечок. Починаючи від втрати замовлень, які в майбутньому виконуватиме ШІ, і завершуючи захистом прав інтелектуальної власності на справжні твори.
Що можна порадити дизайнерам, аби не втратити роботу через ШІ? Перший крок – залишатися попереду, бути в курсі останніх розробок у сфері штучного інтелекту, працювати над збереженням навичок і досвіду. Графічні дизайнери також повинні зосередитися на розвитку власного унікального стилю і голосу, щоб їхня робота виділялася та не могла бути легко відтворена машинами. І, як не дивно, використовувати у власній роботі можливості ШІ, щоб працювати продуктивніше.
Багатонаціональні компанії вже використовують штучний інтелект для керування постачанням. Прикладом є один із лідерів міжнародних перевезень DHL. Платформа використовує аналітичне та прогнозне рішення на основі AI, яке постійно відстежує понад 8 млн повідомлень в інтернеті та соціальних мережах, щоб виявити потенційні проблеми в ланцюгу постачання.
ШІ надає все більше можливостей для повної автоматизації процесу:
Очікується, що до 2026 року вплив ШІ в логістиці зросте з 12% до 60%. А це означає, що працівники, що зараз виконують відповідні обов’язки, можуть втратити роботу. У таких галузях, як транспортування, зберігання, роздрібна торгівля та адміністрування, ШІ може замінити або автоматизувати 56% робочих місць.
Підприємства повинні вже зараз вживати заходів до навчання працівників ефективному управлінню системами штучного інтелекту.
Фінанси, банківська справа роками інвестували в передовий ШІ. Є підстави прогнозувати, що інструменти на основі штучного інтелекту автоматизують традиційні ролі бухгалтера, економіста, банківського касира.
Недавня стаття в The Economist містить невтішні прогнози: ймовірність втрати робочих місць у бухгалтерській професії внаслідок розвитку ШІ протягом наступних двох десятиліть – 94%. У фінансовому секторі 230 000 посад може бути замінено штучним інтелектом до 2025 року.
Втім ШІ радше змінить, аніж скасує професію бухгалтера. Важливо вже зараз розуміти потенційні ризики та вживати заходів. Зокрема, забезпечити підготовку бухгалтерів для роботи разом із системами штучного інтелекту. Адже, навіть автоматизувавши більшість завдань, ШІ все одно потребуватиме людського контролю, щоб переконатися, що він функціонує правильно й ухвалює правильні рішення.
Хоча ШІ може швидко обробляти величезні обсяги даних, він не здатний до критичного мислення та прийняття рішень, що мають бухгалтери. Без належного нагляду системи штучного інтелекту можуть робити помилки, які принесуть серйозні наслідки для бухгалтерських операцій.
Бухгалтери також можуть зосередитися на фінансовому аналізі та стратегічному консалтингу. Або спеціалізуватися на управлінні системами бухгалтерського обліку, керованими ШІ.
ШІ став значним проривом у галузі перекладу. Одним з останніх релізів стала модель, представлена Meta – SeamlessM4T, яка може перекладати та транскрибувати текст майже на 100 мов. Але подібних інструментів на основі ШІ вже існує безліч, і вони вже допомагають перекладачам підвищити ефективність і точність роботи. Та й не лише перекладачам. Працювати та спілкуватися кількома мовами – буденність для фахівців міжнародних компаній, і такі інструменти дуже доречні.
Типові, відносно прості масиви текстів уже сьогодні можна й потрібно перекладати засобами нейронного машинного перекладу. Наприклад, технічні і юридичні документи, які є лідерами за стандартизованістю та кількістю перекладу, вже виконаного людиною, що є досконалим матеріалом для навчання нейромереж.
Перекладачі ж можуть спеціалізуватися на дослідженні малопоширених мов, культурній адаптації творів, а також зосередитися на завданнях, де досвід, контекст та інтерпретація є вирішальними, наприклад художній, репортажний переклад.
За прогнозами, до 2030 року ШІ замінить 29% юристів. Уже найближчим часом ШІ може автоматизувати рутинні юридичні завдання:
Тенденція не вплине однаково на всі вакансії в юриспруденції. Як показало дослідження, штучний інтелект візьме на себе 44% завдань, що зазвичай виконують саме помічники та молодші юристи.
Тож можна порадити таким фахівцям розвиватися в обраній галузі, набиратися досвіду самостійного ведення справ, спілкування з клієнтами та представниками установ. А також обрати вузьку нішу застосування власного правового досвіду.
З усім тим багато працівників, навіть ті, чия професія за прогнозами піддасться впливу ШІ, з оптимізмом дивляться на розвиток нейромереж. 32% працівників галузі ІТ переконані, що технологія допоможе їм більше, ніж зашкодить, водночас 11% впевнені у протилежному. Щоб розуміти, чому так, важливо розуміти недоліки нейромереж.
По-перше, нейромережі неспроможні міркувати так, як людина – нестандартно та творчо. Вони запрограмовані на збирання та опрацювання даних. Але вони не здатні враховувати додаткові фактори: досвід, історичні, культурні та етичні контексти, почуття тощо.
Тому якщо йдеться про продажі чи підтримку клієнтів, то наразі навіть найкращі алгоритми штучного інтелекту не зуміють зрозуміти та належно зреагувати на всі запити клієнта. В інших сферах, таких, як будівництво чи медицина, де важливі досвід і різнобічна інтерпретація найдрібніших деталей, штучний інтелект також не перевершить людину.
По-друге, нейромережі все ще схильні до помилок, а також не можуть усвідомлювати наслідки власних дій. Без контролю людини неможливе застосування ШІ в галузях, де помилка може призвести до шкідливих чи трагічних наслідків – у промисловості, науці та інженерії, медицині.
Нейромережі – це чудовий інструмент у руках гарного фахівця. Але не повна заміна людини. Отже, загалом прогрес не загрожує знеціненням людської праці, навпаки, є стимулом для розвитку та новою можливістю.
За даними дослідження, працівники були на 37% ефективнішими, використовуючи ChatGPT. Видання також цитує Ейдана Гомеса, генерального директора генеративного стартапу Cohere: «Результати дивовижні... Те, що парова машина зробила для механічної роботи, ця технологія зробить для інтелектуальної праці».
Пришвидшення процесів, зростання ефективності роботи, концентрація на меті, що вимагає людського професіоналізму, критичної думки, досвіду – все це стане поштовхом для розвитку та створення нових професій і відповідно робочих місць. У тому числі в новій галузі, безпосередньо пов'язаній із розробкою та використанням нейромереж.