Управління репутацією починається від моменту заснування бренду та триває весь час, поки компанія існує, і навіть довше. Саме від того, як поводиться компанія у тій чи іншій кризовій ситуації, залежить лояльність її клієнтів і партнерів. Вчасна реакція на певну подію чи запит, не затягнута в часі, впевнена відповідь дозволить зберегти стосунки. Як управляти репутацією та іміджем бренду в соцмережах і що таке репутаційний менеджмент, розповіла Mind співзасновниця та креативна директорка #Oddee agency Аліна Базар. Торік компанія отримала Каннського «Срібного дельфіна» за здобутки в цій сфері.
Читайте також: Комунікація брендів під час війни: обережно з рекламним контентом
Чи можна обійтися без репутаційного менеджменту?
Деякі бренди відмовляються від використання методів репутаційного менеджменту, що зовсім не йде на користь їхньому іміджу й попиту загалом. Як приклад можна згадати ситуацію з мережею закладів «Хлібний»: протягом кількох років ширились негативні відгуки клієнтів і колишніх працівників ресторанів із приводу обслуговування, внутрішньої організації, некоректної позиції власників під час повномасштабного вторгнення тощо. Представники мережі майже не давали офіційних коментарів і не розв'язували проблемні ситуації.
Така поведінка спонукала клієнтів масово відмовлятися від відвідання «Хлібного», поширювати мережею провокативні відгуки й загалом кенсилити організацію. Хоч мережа й продовжує працювати в багатьох містах України, у соціальних мережах усе ще зберігається її негативна репутація.

Подібну, але менш гучну ситуацію можна згадати з київським закладом «Informatyka.space». Кавʼярня, яка відкрилася на початку 2023 року, мала статус толерантного й відкритого простору для локального мистецтва і митців. У серпні того ж року у твіттері та інстаграмі поширився допис однієї з колишніх працівниць закладу з претензіями щодо внутрішньої організації в колективі, несвоєчасної виплати заробітної плати й некоректного ставлення до митців, що надсилали свої картини до закладу на виставки. Цей відгук сколихнув спільноту, постійних і потенційних клієнтів закладу. Власники зреагували на цю ситуацію дещо пізніше; у своєму дописі-відповіді вони, хоч і вибачилися перед колишньою співробітницею, проте пізніше видалили свій коментар. Через неясність у розв'язанні ситуації частина авдиторії бренду перестала відвідувати заклад і співпрацювати з ним.
Отже, репутаційний менеджмент є дуже важливим як для локальних, так і для глобальних бізнесів. Інтернет усе памʼятає, тому власникам і маркетологам краще поліпшувати свою репутацію та оперативно й прозоро вирішувати кризові ситуації. У цій статті ми розкажемо, як уникнути репутаційної кризи, створити «обличчя» бренду та ефективно управляти ним онлайн.
Репутаційний менеджмент ー це система інструментів, методик і дій, що спрямовані на побудову, підтримку репутації бізнесу та способів його комунікації з громадськістю.
Читайте також: Публікувати чи утриматись: яким має бути фото- і відео контент публічних осіб під час війни
Переваги використання брендом інструментів репутаційного менеджменту
-
Антикризовий захід
При виникненні спірних, надзвичайних чи неприємних ситуацій бренд із добре сформованою репутаційною стратегією має більше шансів утримати клієнтів і партнерів або швидше повернути їхню лояльність.
-
Повторне залучення авдиторії
Засоби репутаційного менеджменту можуть допомогти бренду повернути клієнтів, які з різних причин відмовилися від користування продуктом, або залучити тих, хто надав перевагу конкурентам.
-
Створення комʼюніті бренду
Сформувавши індивідуальне позиціювання і репутаційну стратегію, бренд зможе залучити цільову авдиторію в окрему, майже дружню спільноту, що поділятиме цінності бізнесу, довірятиме йому, регулярно користуватиметься продуктом і рекламуватиме його серед однодумців. Яскравим прикладом є колаборація Nike із баскетболістом Майклом Джорданом, що обʼєднала спортивних фанів і снікерхедів у постійну лояльну базу клієнтів.
-
Прозорість і зрозумілість
Одним з інструментів налагодження репутації бренду є відкритість до комунікації з клієнтами, прозорість ведення бізнесу і зрозумілість для цільової авдиторії. Наприклад, споживач імовірніше придбає продукт, коли знатиме, хто є власником організації, хто та в який спосіб виготовляє продукт, чи дотримується бізнес правових норм тощо, аніж продукт «невідомого походження» від сумнівної компанії без чіткого позиціювання.
Читайте також: Розвиток бренду роботодавця: з чого почати, якщо у вас обмежені ресурси?
Репутація бренду онлайн
Інтернет сьогодні – не тільки джерело нової достовірної інформації чи набір ресурсів для розваг і відпочинку. Потужний розвиток інфлюенсерства та зростання популярності персональних блогерів дав змогу висловлювати свою думку будь-кому з приводу будь-чого. Тому без використання репутаційних стратегій бізнесам дедалі важче утримувати вже наявну авдиторію у разі кризових ситуацій або ж залучати нових, більш свідомих клієнтів.
Маркетологи розрізняють кілька методів управління репутацією в інтернеті:
-
Online reputation management (ORM) – це управління репутацією в інтернеті в загальному розумінні;
-
Search engine reputation management (SERM) – менеджмент репутації в пошукових системах;
-
Hidden marketing (HM) – управління репутацією засобами прихованих маркетингових впливів.
А ось кілька сервісів для автоматизації управління репутацією бренду онлайн:
-
HubSpot. Цей інструмент дозволяє порівнювати ефективність на різних платформах, а також інтегрується із CRM для кращого розуміння взаємодії з авдиторією.
-
Sprout Social. Сервіс, що надає аналітику та звіти, які допомагають зрозуміти ефективність бренду в соцмережах. Там також є багато інструментів із планування і взаємодії.
-
Sendible. Призначений для моніторингу згадувань бренду, його конкурентів і ключових слів, пов'язаних з індустрією. Аналогічними сервісами з таким функціоналом є Mention чи Awario.
Деякі способи управління репутацією бренду в інтернеті:
-
Моніторинг відгуків і згадок про компанію в інтернеті
Аналізувати негативні відгуки потрібно, щоб оперативно вносити зміни та ставати краще в очах своїх клієнтів. А завдяки аналізу й відповідям на позитивні коментарі бренд зможе побудувати з клієнтами власний стиль взаємин, який запамʼятовуватиметься та спонукатиме споживачів звертатися до компанії знову.
-
Активна взаємодія з авдиторією в соціальних мережах
Тематичні групи й форуми, створені для активних обговорень, дозволяють контролювати напрямок розмови та фільтрувати негатив.
-
Робота з інтернет-PR
Випуск пресрелізів та інша PR-активність допоможуть бренду створити впізнаваний і чітко сформульований імідж, що також позитивно вплине на його репутацію.
-
Використання штучного інтелекту для аналізу й оптимізації репутації онлайн
Інструменти ШІ можуть допомогти моніторити соціальні мережі та платформи відгуків, що може допомогти опрацьовувати велику кількість відгуків і боротися з фейковими новинами чи негативним контентом. Наприклад, Starbucks ефективно використала інструмент моніторингу ЗМІ, щоб відреагувати на інцидент із фейковими новинами у 2017 році.
-
Розвиток партнерства між брендами
Така співпраця може посилити репутацію та охоплення обох. Партнерство GoPro й Red Bull є відмінним прикладом, де вони поєднали свої спільні цінності для створення захопливого контенту.
Читайте також: «Селфі» для світу: розвивати персональний бренд чи залишитися в тіні
Поради для ефективного управління репутацією бренду в соціальних медіа
-
Знайдіть організацію для підтримки
Особливо зараз, в умовах війни, споживачі звертають увагу на колаборації бізнесів із благодійними організаціями, фондами чи окремими особами. Такі дії значно посилять лояльність клієнтів, адже вони знатимуть, що бренд не лише матиме прибуток, а й демонструє власну соціальну позицію.
-
Перевіряйте джерела негативних відгуків і коментарів
Якщо ви помітили незвичну активність негативних відгуків про ваш продукт чи бренд загалом – перевіряйте сторінки користувачів, котрі їх залишають. Під час війни в мережі активно працюють ботоферми, які масово плямують репутації брендів і блокують сторінки компаній. Якщо негативний відгук залишив ваш клієнт і ви маєте докази користування вашим продуктом чи послугою, найкращим вирішенням буде адекватне пояснення помилки та вибачення. Креативність і людяність у таких ситуаціях також ідуть на користь репутації бренду.
-
Не брешіть клієнтам
Якщо ваш бренд усе ж припустився помилки – не ігноруйте скарг або негативних коментарів клієнтів. Вашу репутацію поліпшить не «зачищення» поганих відгуків чи ігнорування проблеми, а пошук компромісу з клієнтом. Отримавши плідну комунікацію у випадку проблеми, клієнт буде знати, що бізнесу можна довіряти, і його лояльність відновиться.
Хороший репутаційник починає ранок не з кави, а з моніторингу згадок. Не завадить і знання мемів та попкультури. Для ефективного репутаційного менеджменту бренду важливо мати сильну команду, обовʼязками якої є створення бренд-комунікаційних стратегій, оперативний моніторинг відгуків та винайдення рішень кризових ситуацій тощо.
Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі
Mind.ua та стрічці
Google NEWS