Комітет Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів у березні розглянув і рекомендував включити до порядку денного сесії ВР законопроєкт «Про ветеранське підприємництво». Чи стане ця законодавча ініціатива своєрідною базою для забезпечення формування дієвого нормативно-правового підґрунтя, спрямованого на забезпечення життєдіяльності ветеранів та їхніх родин, проаналізувала для Mind радниця адвокатського об'єднання Investment Lawyer Group (ILG) Олена Калітіна.
Читайте також: Від аеророзвідника до агротехнологій: як ветерану отримати грант
Ключова мета проєкту – створення умов для започаткування та розвитку ветеранського підприємництва, підвищення його конкурентоспроможності, розв'язання проблем реінтеграції ветеранів війни в цивільне життя та сприяння сталому розвитку України загалом.
Інакше кажучи, перед законодавцями стоїть завдання змінити законодавчу базу й удосконалити її задля адаптації та поліпшення життя ветеранів та їхніх родин, надання їм можливості бути реалізованими та займатися бізнесом.
Звичайно, ветеранське підприємництво існує і сьогодні. Однак законодавчо воно повноцінно не регламентоване. Фінансування бізнесу ветеранів здійснюється насамперед коштом меценатів і завдяки волонтерській допомозі. І тому не працює потужно, як того вимагає правове суспільство і як того заслуговують ветерани.
Номер і дата реєстрації. №10258 від 13.11.2023
Автори: група народних депутатів на чолі з Тарасом Тарасенком. Законопроєкт підготовлений спільно з Мінветеранів, іншими органами центральної влади, Українським ветеранським фондом, громадським сектором і ветеранами.
Етап: проєкт закону отриманий Верховною Радою України. У березні 2024 року наданий висновок профільного комітету про розгляд. За умови, якщо законопроєкт буде прийнятий парламентарями, закон набере чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та буде діяти протягом 10 років після припинення дії воєнного стану в Україні.
Альтернативи: законопроєкт не має будь-яких інших альтернатив.
Читайте також: Концепція нової ветеранської політики: що має врахувати держава
Зміст. Законопроєкт містить загальні положення та визначення поняття суб’єктів ветеранського підприємництва та соціального підприємництва; передбачає порядок набуття суб'єктом підприємництва ветеранського статусу та його втрату; встановлює критерії для заснування ветеранського підприємництва й передбачає обмеження для бізнесменів, які не можуть бути суб’єктами ветеранського підприємництва.
Також проєкт закону запроваджує облік відомостей щодо суб’єктів ветеранського підприємництва в Єдиному державному реєстрі ветеранів війни, встановлює види та форми державної підтримки такого підприємництва.
І саме на останньому я б хотіла зупинитися докладно.
Так, автори законопроєкту визначили, що для нормального розвитку ветеранського підприємництва держава повинна забезпечити суб’єктів такого підприємництва підтримкою за рахунок:
Крім того, на думку депутатів, для ветеранів-підприємців потрібно спростити дозвільні системи та процедури здійснення державного нагляду (контролю), отримання документів дозвільного характеру й скоротити строки таких процедур.
Проте найсуттєвішим, як на мене, є політика держави із залучення міжнародних фінансових організацій до підготовки та реалізації інвестиційних проєктів суб’єктів ветеранського підприємництва. А також формування державних програм підтримки, державних, регіональних та місцевих цільових програм, програм розвитку, в яких визначаються умови й механізми цієї підтримки.
Крім того, держава гарантує дотримання захисту майнових та інших інтересів ветеранів-підприємців.
Інакше кажучи, законопроєкт визначає, що держава сприяє фінансовій, інформаційній, консультаційній, просвітницькій допомозі ветеранам та їхнім родинам, а також, що дуже важливо, підтримує ветеранське підприємництво у сфері науки й промислового виробництва.
А якраз останнє може сприяти зростанню високотехнологічних стартапів і підприємств, що спеціалізуються на оборонній промисловості, безпеці та інших сферах, де ветерани на сьогодні вже мають досвід.
Читайте також: Реінтеграція ветеранів і ветеранок: як бізнес може полегшити цей процес уже зараз
Позиція юристів. На думку правової спільноти, цей законопроєкт надасть нашим ветеранам шанс для реалізації. Так, вони зіткнуться з новими викликами, ймовірно, з певними аспектами бюрократичної системи. Проте це шанс на розвиток ветеранського підприємництва, який у результаті має надати можливість ветеранам забезпечувати свої родини й відновлювати економіку в країні.
Звісно, лише цього закону буде недостатньо задля функціонування такого бізнесу. Законотворцям доведеться ухвалити ще низку нормативно-правових актів із метою забезпечення повноцінної роботи ветеранського підприємництва.
Хто буде в плюсі. Однозначно такий закон несе лише позитивний меседж для майбутнього ветеранів у цивільному житті. Адже він відкриває нові можливості для самореалізації, забезпечує фінансову стабільність і сприяє соціальній адаптації ветеранів після служби.
Вбачається, що держава допоможе створенню умов для розвитку ветеранського бізнесу, що в результаті збільшить показники діяльності малих та середніх підприємств, сприятиме зростанню інноваційної активності, поліпшить наповнення державного бюджету завдяки підвищенню податкових надходжень і створить нові робочі місця. Тож у плюсі будуть як ветерани, так і сама держава.
Читайте також: Права ветеранів: окрема судова процедура допоможе зняти проблемні питання
Хто буде в мінусі. Від ухвалення цього законопроєкту навряд чи хтось залишиться в мінусі. Проте дуже важливо, щоб законодавець не обмежився лише прийняттям цього закону. Адже без розробки повноцінної нормативно-регулятивної бази (у тому числі внесення змін до низки чинних законів, зокрема Бюджетного та Податкового кодексів), цей закон не принесе суттєвого результату – у ньому закріплені лише загальні бачення та принципи, як має існувати ветеранське підприємництво.
Висновки. Загалом, у разі прийняття цього законопроєкту, держава дасть гарний шанс для майбутнього ветеранського підприємництва, що своєю чергою забезпечить економічну незалежність ветеранів війни, членів їхніх сімей, членів сімей загиблих (померлих) ветеранів та сімей загиблих (померлих) Захисників та Захисниць України.
Проте законопроєкт є недосконалим.
Суттєвого доопрацювання потребує порядок створення юридичних осіб ветеранського підприємництва. Тобто йдеться про чітку регламентацію на законодавчому рівні таких питань:
А також мають бути встановлені межі відповідальності таких осіб.
Також, можливо, для ветеранського підприємництва варто було б передбачити пільгову систему оподаткування. Але у проєкті закону про особливості оподаткування підприємств ветеранів наразі не йдеться. До того ж відповідні вимоги мають бути визначені законодавчо не лише в запропонованому проєкті закону, а й у Господарському, Податковому та Цивільному кодексах України, Законі «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб підприємців» і відповідних підзаконних актах.
Крім того, законопроєктом не врегульоване питання щодо того, хто виступає регулятором Єдиного реєстру юридичних осіб ветеранського підприємництва та як і на підставі яких документів у ньому відображатимуться зміни стосовно юридичних осіб.
Зокрема, законопроєкт має містити чітке врегулювання строків, протягом яких відомості про юридичну особу будуть відображені в реєстрі.