Концепція нової ветеранської політики: що має врахувати держава

Концепція нової ветеранської політики: що має врахувати держава

Та чому потрібно змінювати підходи

Концепція нової ветеранської політики: що має врахувати держава
Фото: depositphotos

В Україні ветеранська політика базується на застарілому законі й абсолютно не відповідає сучасним вимогам і реаліям. Мета, з якою розроблялися пільги, полягала в тому, щоб дати певні преференції і «подарунки» людям, які мали політичний вплив, щоб нейтралізувати його, заохотити ветеранів до співпраці. «Є велика різниця з тим, що ми зараз декларуємо як громадянське суспільство. Тому важливо окреслити, для чого сучасна й незалежна Україна дбає про своїх ветеранів і для чого формує державну політику», – говорить співзасновниця Veteran Hub Івона Костина. Mind занотував її думки під час презентації Концепції нової ветеранської політики, яка відбулася у Creative State Senator.

Концепцію представили п'ять громадських організацій і ветеранських просторів: «Принцип», Veteran Hub, «Юридична сотня», «Простір можливостей», VETERANKA. Автори провадять щоденну роботу з ветеранами російсько-української війни та для  них, надають благодійні послуги і підтримку українським воїнам та їхнім сім’ям.

Пропозиції вмістили досвід кожної з п'яти організацій, аналізі політик щодо ветеранів інших держав, міжнародних й українських досліджень у сфері ветеранських справ. Автори концепції політики щодо ветеранів, ветеранок та їхніх сімей наголошують, що представлений документ є лише першою версією можливих наскрізних змін. Водночас розпочинають цей діалог і відкриті до співпраці з державою, Силами безпеки та оборони, українськими військовими та насамперед ветеранською спільнотою.

Концепція нової ветеранської політики: що має врахувати держава
Співзасновниця Veteran Hub Івона Костина під час презентації Концепції нової ветеранської політики
Фото: Вова Нєізвестний

Навіщо Україні ветеранська політика?

Для забезпечення виживання, посилення та модернізації України. Без сильної ветеранської політики, без дієвої турботи про ветеранів та їхніх сімей, не можна пережити наступні історичні віхи. Ветерани – окреслена аудиторія людей, які виявили свою звитягу, які стали на захист України в той час, коли інші цього не зробили. Вони знову будуть здатні стати на наш захист.

Сильна політика щодо ветеранів – важлива частина нашої безпеки. Вона має бути поєднана з оборонною, мобілізаційною стратегіями держави.

Концепція нової ветеранської політики: що має врахувати держава

Ця мета має деякі складові, зараз їх три:

  • По-перше, політика має відобразити те, що відчуває суспільство. У соціальних мережах поширюється меседж про невдячність українського суспільства. Але, коли ми виходимо в люди, бачимо колосальну кількість підтримки. Ветерани є ледь не в кожній родині. Державна політика має це відобразити. Держава має представляти інтереси свого народу.
  • По-друге, державна політика повинна забезпечити обороноздатність і безпеку.
  • По-третє, має подбати про добробут воїнів, їхніх сімей і посилити економічну стійкість держави, оскільки це прописано в конституції. Вона гарантує, що в державних інтересах дбати про добробут її людей, і це має бути відображено у ветеранській політиці
Концепція нової ветеранської політики: що має врахувати держава
Презентація Концепції нової ветеранської політики
Фото: Вова Нєізвестний

Як держава має формувати ветеранську політику?

Є декілька принципів формування політики. Зараз їх сім:

  1. Ветерани в першу чергу це громадяни України, які зберігають за собою всі права, які в них були до служби. Вони мають вільний доступ до всіх послуг, які надає держава. Пропонуємо уникати створення паралельної системи послуг, паралельної системи піклування. Натомість потрібно пересвідчитися, що вся інфраструктура держави доступна для ветеранів та їхніх сімей, враховує їхні потреби та інтереси.
  2. Держава повинна знати своїх ветеранів та їхні сім'ї, розуміти потреби. Для цього вони мають бути ідентифіковані, потрібно збирати інформацію. Це дуже складний момент. Маємо знати, для кого будуємо цю політику, з точки зору не тільки їхнього ветеранського статусу, а й всіх інших людських потреб, які в них є. Підтримка держави має засновуватися на індивідуальному досвіді ветеранів. Це означає, що замість уніфікованих для усіх пільг держава має надавати релевантні можливості відповідно до реальних потреб кожного ветерана.
  3. Увага на людину, а не статуси. Одна людина є носієм множинного досвіду у своєму житті,  неможливо сказати, що весь досвід ветеранів походить із бойового. Вони також поділяють багато потреб із цивільними людьми довкола них. Проте важливо, щоб ті інстанції, які дбають про цивільні потреби, розуміли специфіку, з якою можуть зіткнутися саме ветерани.
  4. Ветерани та їхні сім'ї – цінний людський капітал. Державна політика повинна уможливити їх реалізацію, орієнтуватися на розширення можливостей для ветеранів, уникати їхньої стигматизації і пропонувати їм самостійно обирати ролі в цивільному житті. Країна не може диктувати ветеранам, ким вони мають бути, де вони мають реалізуватися або пропонувати їм скерування в якусь певну індустрію.
  5. Політика повинна бути превентивною, а не реактивною. З 2014 року й дотепер ми гасимо пожежі. Багато систем незручні для ветеранів, їх неможливо адаптувати.

Ми просто реагуємо, тоді як потрібно дивитися вперед: державна політика стосуватиметься всього їхнього життя. Це дуже далекий горизонт планування, важливо розуміти, що потреби нікуди не зникнуть. І нам уже зараз потрібно планувати, як будемо працювати з ними в майбутньому.

  1. Мережа підтримки впродовж усього життя. Ветерани потребують підтримки не тільки під час виходу зі служби, не тільки під час її початку, а й також на майбутніх етапах.
  2. Наш обов'язок – гарантувати гідне визнання життєвого шляху наших воїнів і ветеранів. Після служби не знецінювати подвиг, який люди зробили в минулому. Важливо, щоб уся логіка вшанування пам'яті зберігалася з ветеранами впродовж їхнього життя і на майбутнє.
Концепція нової ветеранської політики: що має врахувати держава

Що відбудеться після того, як людина здобула бойовий досвід?

Людина, яка здобула бойовий досвід, є найбільш досвідченим воїном в українському війську. Вона буде цінним кадровим ресурсом для сил безпеки та оборони.

До 30% ветеранів АТО/ООС залишилися в складі сил безпеки та оборони станом на 2021–2022 рік. Тобто дуже тривалий період після завершення служби у форматі бойових дій. Варто активно залучати Міністерство оборони, Міністерство внутрішніх справ до прогнозування того, скільки ж носіїв бойового досвіду вони захочуть залишати у своїх силах.

Інше середовище, куди потраплять наші ветерани, – це резерв. Ми звикли за останні 10 років сприймати його як цивільне життя. Втім люди, які перебували в резерві, а відповідно мали шанс повернутися на службу в момент критичної загрози, мали набагато коротший горизонт планування, менше можливостей для відновлення свого цивільного капіталу. 

Участь у бойових діях впливає на здатність ветеранів зберігати свій цивільний капітал. Ти не можеш продовжувати вести бізнес, доки перебуваєш на бойових завданнях, не можеш працювати, розбудовувати соціальні контакти, зберігати майнові статки, стосунки з родиною та інші речі, які роблять життя хорошим.

У резерві буде доволі багато людей. Якщо спиратися на поточне законодавство, майже всі учасники бойових дій стануть до лав резерву доти, доки в них не буде підстав звільнитися зі служби. Сили резерву є типовими для всіх військових збройних сил блоку НАТО – це частина прогресу, який маємо пройти. Особливість України – резерв складатиметься з учасників бойових дій ще доволі тривалий період, а для покоління сучасних українських ветеранів – доки в них не буде підстав для звільнення за віком.

Справжнє цивільне життя таким, яким ми його уявляємо, зможуть розбудовувати тільки ті, хто не має підстав до продовження служби. Це доволі невелика категорія людей.

Міністерство оборони, Міністерство внутрішніх справ мають стати повноцінними суб'єктами політики щодо ветеранів та їхніх сімей. Цього зараз не відбувається. Ухвалюючи рішення про залучення до резерву військовослужбовців із бойовим досвідом, міністерства невідповідно готують свою інфраструктуру, програми та форми підтримки. Закликаємо ці відомства до дуже продуктивного діалогу й активної участі в розробці політики всередині своїх середовищ.

Якщо перемога настане в найближчій перспективі: цього року або наступного

Військові, які зараз знаходяться на службі, ветерани, учасники бойових дій, не всі одразу розпочнуть повноцінне  цивільне життя. Ця аудиторія, яка мають нагоду скористатися всіма благами ветеранської політики, буде збільшуватися поступово, що дозволяє планувати навантаження на бюджет, зокрема, розподіляти його грамотно між різними системами забезпечення потреб громадян. Військові, які перебуватимуть у резерві, потребуватимуть певної додаткової підтримки від своїх відомств, і це дозволить зняти певне навантаження із цивільних структур.

Пропонуємо розподілити пріоритетну підтримку за етапами життєвого шляху ветеранів. Після повернення їхній досвід не буде однорідним. Наразі державна політика дивиться на це статично: вона дає ветеранам одну підтримку, яка буде доступна впродовж усього життя. Це навантаження можна розподіляти за логічними потребами й тим, що є найбільш критично для ветерана на тому чи іншому етапі життя.

Для гарного життя після служби вкрай важливо мати час відновитися, подбати про себе, своїх рідних, мати час на відновлення цивільного капіталу, переосмислити свою діяльність, відновити її або почати нову, і знайти реалізацію, з якою людина буде почуватися комфортно в цивільному житті. На це піде багато часу, але це можливо зробити. Державна підтримка може скерувати більш таргетовану підтримку на ветеранів в ці моменти.

Зміни необхідні і вони можливі. Ми віримо, що це наш спільний обов’язок – подбати про тих, хто своїми життями захищає наше.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло