Корвет «Гетьман Іван Мазепа»: на що здатен новий український корабель і яку зброю має

Як він створювався і чим може стати в пригоді ВМС

Корвет «Гетьман Іван Мазепа»
Джерело: en_balci

29 травня 2024 року ЗМІ Туреччини повідомили, що в море на заводські ходові випробування був уперше виведений корвет F 211 «Гетьман Іван Мазепа». Цей корвет типу Ada (MILGEM) побудований на турецькій суднобудівній верфі RMK Marine у Тузлі (південна околиця азіатської частини Стамбула), і тепер надійде для потреб військово-морських сил України. Які можливості має корабель і чи зможе він наростити спроможність українських ВМС протистояти ворогу, розповів Mind військовий експерт Михайло Жирохов.

Кораблі турецького виробництва для України 

14 грудня 2020 року в Києві голова Управління оборонної промисловості Туреччини (STM) Ісмаїл Демір підписав із міністерством оборони України угоду про будівництво для ВМС України двох корветів турецького проєкту MILGEM (тип Ada). Генеральним підрядником з будівництва корветів виступає турецька державна проєктно-консалтингова компанія Savunma Teknolojileri Mühendislik ve Ticaret A.Ş. і обидва корвети будуються в Туреччині на стамбульських суднобудівних верфях.

Вартість головного корабля для України на 2020 рік оцінювалася близько 8 млрд гривень (за курсом на той момент – близько 265 млн євро) – скоріш за все, без урахування вартості озброєння.

Згідно з угодою, ще два корвети мали бути побудовані за ліцензією та за сприяння STM в Україні на заводі «Океан» (м. Миколаїв), який у грудні 2020 року також підписав відповідну угоду. 

Згідно турецьких джерел, загальна рамкова вартість контракту з Україною становила понад $1 млрд.

Будівництво головного корвету типу Ada для України була розпочато на верфі RMK Marine 28 квітня 2021 року, церемонія офіційної закладки відбулася там 7 вересня 2021 року. Указом президента України Володимира Зеленського від 18 серпня 2022 року головному корвету було присвоєно назву «Гетьман Іван Мазепа». Спуск на воду було проведено 2 жовтня 2022 року. І ось тепер головний корвет для ВМС України виведений на випробування в море.

Одночасно зі спуском «Гетьман Іван Мазепа» 2 жовтня 2022 року була зроблена церемонія першого різання сталі для другого корабля, який будується на інший верфі – на приватному підприємстві Istanbul Shipyard також у Тузлі в азіатській частини Стамбула.

Другий корвет для ВМС України було закладено там офіційно 18 серпня 2023 року. 8 березня 2024 року президент України оголосив про присвоєння йому назви «Гетьман Іван Виговський».

Читайте також: Зброя для України: які західні зразки можуть прибути до України після Рамштайну

Озброєння нового корвета

Згідно з умовами контракту, головний корвет повинен бути переданий Україні для добудови та доукомплектування наприкінці 2022 року. Роботи мали бути проведені на заводі «Океан» у Миколаєві. Планувалося почати заводські ходові випробування до кінця 2023 року та здати корабель ВМС України у 2024 році.

Аналогічним чином добудовуватися та доукомплектовуватись в Україні повинен був і другий корвет. Однак з огляду на нинішні обставини воєнного часу, реалізація цих умов стала неможливою – і обидва кораблі будуть повністю добудовані та здані українському флоту в Туреччині.

Початок заводських ходових випробувань корвета «Гетьман Іван Мазепа» дозволив точно визначити склад озброєння та радіоелектронного обладнання головного корабля.

Перш за все, привертає увагу той факт, що на кораблі відсутній протикорабельний ракетний комплекс. За більш ранніми повідомленнями, це мав бути Boeing Harpoon Block 2 (вісім ракет).

Наразі на корветі «Гетьман Іван Мазепа» встановлено:

Крім того, очевидно, що корабель має нести гвинтокрил постійного базування.

Встановлене на головному українському корветі радіоелектронне озброєння налічує:

Відповідно до публікацій турецької преси, корабель оснащений турецькою АСБУ GENESIS та підкільною активно – пасивною ГАС Aselsan FERSAH, а також буксируваною ГАС виявлення торпед комплексу Hizir.
Очевидно, що це не остаточний варіант озброєння.

Так, посол України у Туреччині Василь Боднар заявив в інтерв'ю ресурсу Naval News на виставці IDEF-2023 у Стамбулі у липні 2023 року, що склад озброєння другого корабля для ВМС України може бути змінено.

На даний час подальша доля кораблів незрозуміла – під час війни переганяти їх в українські порти немає сенсу, оскільки вони можуть бути знищені ракетними ударами росіян. Скоріш за все, буде досягнуто домовленість про базування з якоюсь чорноморською або середземноморською державою-союзником. Але тут є ряд проблем – навряд чи Туреччина стане такою державою (щоб не дратувати москву), і в той же час вона не пропустить корвети Босфором. Тому варіантів насправді не так вже й багато – або Румунія або Болгарія.

Читайте також: Захист з моря: який флот потрібен Україні

Історія будівництва кораблів у Туреччині

Корвет MILGEM став першим великим бойовим кораблем (повна водотоннажність 2400 тонн, довжина 99,6 метрів) турецького проєкту. Останній був розроблений для ВМС Туреччини свого часу за участю миколаївського Державного Дослідницько-проєктного центру кораблебудування. Усього ВМС Туреччини планували мати 12 корветів цього типу, однак у результаті зупинились на чотирьох кораблях.

Будівництво головного корвета F 511 Heybeliada здійснювалося турецькою державної військово-морський верфі Istanbul Naval Shipyard у Стамбулі з січня 2007 року по вересень 2011 року. Другий корвет F 512 Büyükada був зданий ВМС Туреччини у вересні 2013 року, третій корвет F 513 Burgazada – у листопаді 2018 року і четвертий – F 514 Kınalıada – у вересні 2019 року.

Крім того, у липні 2018 року ВМС Пакистану підписали з STM контракт вартістю понад $2 млрд на постачання чотирьох корветів проєкту MILGEM. За цією угодою перші два корвети для Пакистану будуються у Стамбулі на державній верфі Istanbul Naval Shipyard, а два інших – за турецького сприяння на пакистанській державної верфі Karachi Shipyard & Engineering Works Ltd. (KSEW) у Карачі зі сроками здавання флоту у 2024-2025 роках.

Перший корабель для Пакистану F 280 Babur був офіційно закладено у Стамбулі 4 червня 2020 року (церемонія першою різання сталі відбулася там 29 вересня 2019 року), спущений на воду 15 серпня 2021 року та офіційно передано ВМС Пакистану 23 вересня 2023 року. Корабель повинен здійснити перехід до Пакистану влітку 2024 року.

Другий корвет F 282 Khaibar для Пакистану був спущений на воду у Стамбулі 25 листопада 2022 року.

Церемонія першого різання сталі для початку будівництва першого корвету F 281 Badr проєкту MILGEM у Пакистані на верфі KSEW у Карачі відбулася 9 червня 2020 року, а спуск на воду – 20 травня 2022 року.

Другий корвет F 283 Tariq, що будується в Пакистані, був спущений на воду в Карачі 2 серпня 2023 року.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS