Україна після повномасштабного вторгнення рф на свою територію запровадила санкції щодо компаній, що мають громадян держави-агресора серед кінцевих бенефіціарних власників (КБВ). Наразі для таких компаній обмежено діяльність в Україні і зокрема, виплати відсотків та інших платежів на користь материнських чи дочірніх компаній на території держави-агресора. Проте, такий бізнес в Україні може забезпечувати сплату податків в українську держскарбницю, а також забезпечувати робочими місцями певну кількість працездатних українців. З огляду на це Кабінет Міністрів вирішив створити винятки із зазначених обмежень у діяльності таких компаній – дозволити останнім позбутися таких КБВ. Проте, таку можливість уряд надав вибірково, що може скидатись на ручне управління такими обмеженнями й дозволами. Хто ж отримав змогу позбутись своїх російських власників, чому варто змінити підходи, аби вирішувати це питання комплексно, розповів Mind юрист-аналітик Інституту законодавчих ідей Тарас Рябченко.
Логічною реакцією держави на повномасштабне вторгнення стало встановлення заборони ведення бізнесу для усіх, хто має будь-який зв’язок з рф. Кабінет Міністрів України вже 3 березня 2022 року ухвалив Постанову №187 “Про забезпечення захисту національних інтересів за майбутніми позовами держави Україна у зв’язку з військовою агресією російської федерації”. Зокрема, Постановою були запроваджені заборони на виконання (в тому числі примусове) платежів перед рф або пов'язаними з нею особами, а також відчуження або передачу майна, корпоративних прав тощо, які належать рф або на користь рф та осіб, пов’язаних з нею.
Правочини визнаються нікчемними, а їх нотаріальне посвідчення забороняється, у разі якщо вони вчиняються всупереч цій Постанові. Наприклад, якщо кінцевим бенефіціарним власником (КБВ) юридичної особи є резидент рф, то перед такою особою забороняється виконувати будь-які зобов’язання, а сама особа не може внести зміни до структури власності чи у будь-який спосіб приховати свій російський слід.
Слід звернути увагу, що Постанова №187 не поширюється на діяльність банків, а також постачальників електронних комунікаційних послуг. Припускаємо, що це було зроблено для того, аби таким чином не нашкодити самій Україні, наприклад заблокувати діяльність того ж «Київстару».
Інститут законодавчих ідей проаналізував дію цієї Постанови на практиці і визначив наступні проблеми: конкретні дані щодо дієвості цих заборон у публічному просторі відсутні; державні реєстратори та нотаріуси відмовляють у вчиненні реєстраційних дій, а статистики щодо невиконання зобов’язань перед кредиторами з рф немає.
Втім, після двох років існування вищевказаних заборон, державна політика змінилась. 26 березня 2024 року Кабінет Міністрів України ухвалив Постанову №330, якою вніс зміни, зокрема й до Постанови №187, закріпивши винятки для окремих юридичних осіб і надавши їм можливість змінити російського КБВ.
З інфографіки слідує, що транснаціональні корпорації з наявністю юридичної особи в рф (так званої дочки), відкритими офісами у 49 країнах (на додаток до рф), і загальною виручкою не менше 10 млрд євро зможуть відчужити право участі в юридичній особі, яке належить рф або її резидентам.
Складається враження, що критерії виписані під конкретні компанії. Виникає логічне питання – чому, наприклад, під виключення не потрапить компанія з офісом у 30 країнах світу або з загальною виручкою 5 або 7 млрд євро, що також вважається суттєвою сумою.
Важливо, що компанія з одного боку має вийти з рф (або припинити відносини контролю), а з іншого боку – створити або відновити робочі місця в Україні. Це загалом правильно, але виникає питання щодо іншого критерію – сплати податків. Декларування на рівні Постанови оплати 10 млн грн податків у воєнний час є правильним, але складним у практичній реалізації. Крім цього, відповідальності за невиконання цього пункту немає. Можливо, прив’язка до суми отриманих доходів була б більш об'єктивною та реалістичною.
На додаток до вимог до юридичної особи, яка хоче змінити структуру власності, є ще вимоги до юридичної особи, яка хоче придбати ці корпоративні права. Фактично, корпоративні права відчужуються на користь тієї ж материнської компанії, або члена міжнародної групи компаній, яка тепер не може провадити діяльність на території України.
Причому новий учасник або акціонер не може бути пов’язаний з державою-агресором або бути підсанкційною особою. Що теж логічно.
Процедура погодження, за якою відбуватиметься надання дозволу, наступна:
Враховуючи складність процедури і жорсткі вимоги до юридичних осіб, вже зараз можна зробити висновок, що такі дозволи отримають одиничні міжнародні компанії.
Компанія Danone нещодавно заявила про завершення всіх процедур щодо виходу з ринку рф. А 14 травня 2024 року Кабінет Міністрів України ухвалив розпорядження №427 “Про погодження відчуження права участі в юридичній особі”, яким погодив відчуження права участі у міжнародній групі компаній “Данон”. ПрАТ “Галактон” був власником 1 304 125 000 акцій, що становить 100% статутного капіталу приватного акціонерного товариства “Кременчуцький міськмолокозавод”.
Розпорядженням було дозволено передати ці акції на користь іншого члена міжнародної групи компаній “Данон” – товариства з обмеженою відповідальністю «Данон Дніпро».
Одним з кінцевих бенефіціарних власників ПрАТ “Галактон” був Данон рф. Без ухвалення рішення КМУ та нових змін до Постанови №187 дії по передачі акцій були б неможливі. Таким чином, через майже два місяці з моменту прийняття, одна з міжнародних компаній вже скористалася нововведеннями.
Читайте також: Недоліки українського санкційного законодавства можуть дорого коштувати державі
Ми не заперечуємо проти таких ініціатив, і вважаємо, що в умовах війни будь-яка компанія, яка зможе працювати в Україні, сплачувати податки і створювати робочі місця, повинна це робити і наближати перемогу України у війні.
Водночас, таке рішення не є комплексним, воно не охоплює юридичні особи, які мають КБВ з рф, але сплачують менше податків, не мають офісів за кордоном, і, можливо, створюють менше робочих місць.
Водночас, таке рішення не є комплексним, воно не охоплює юридичні особи, які мають КБВ з рф, але сплачують менше податків, не мають офісів за кордоном, і, можливо, створюють менше робочих місць.
У самій постанові двічі згадується про те, що вона діє до набрання чинності Законом України щодо врегулювання відносин за участю осіб, пов’язаних з державою-агресором. Таким чином наголошується на її тимчасовості. Але немає нічого більш постійного ніж тимчасове, і вже два роки цей мораторій зберігається.
Необхідно ухвалювати вказаний Закон і врегульовувати відносини з державою-агресором, щоб розблокувати діяльність українських підприємств, які теж хочуть працювати і усунути зв’язок з країною-агресором.