З одного боку, сегмент корпоративної освіти дійсно переживає певну кризу, адже під час війни багато компаній змушені переглядати структуру витрат і частину передбачених на освіту коштів часто перерозподіляють на донати армії чи іншу CSR-активність.
Водночас бачимо, що, попри економію, компанії не готові відмовлятися від корпоративного навчання. Більшість бізнесів продовжує інвестувати в освіту співробітників, бо в умовах дефіциту кадрів це збільшує ефективність бізнесу.
Sigma Software University з 2016 року надає бізнесу послуги з корпоративної освіти. Щороку курси закінчують понад 1000 випускників. Максим Почебут, Chief Learning Officer в Sigma Software University, CEO Sigma Software University, спеціально для Mind поділився своїми спостереженнями щодо головних трендів і найпопулярніших дисциплін в українській корпоративній освіті сьогодення.
Існує популярний міф: якщо інвестувати в розвиток співробітників, то вони підуть в інші компанії або вимагатимуть більшу зарплатню. Це хибна теза – насправді, для бізнесу набагато страшніше, якщо співробітники залишаються в компанії, але при цьому припиняють розвиватися.
«Прокачати» своїх співробітників значно дешевше, ніж наймати на ринку готових дорогих спеціалістів. А чисельні дослідження підтверджують, що інвестиції компаній в навчання роблять співробітників більш лояльними до роботодавця і запобігають плинності кадрів.
Отже, корпоративна освіта продовжує розвиватися, відповідаючи на виклики часу. Її головною метрикою стає ефективність. Уже ніхто не відправляє співробітників вчитися для «галочки» – освіта має бути швидкою, актуальною і результативною. Головні тренди в корпоративній освіті відповідають на цей запит.
Головне завдання Instructional Design якраз і полягає в тому, аби зробити навчання максимально ефективним. Першим кроком до досягнення такої ефективності є створення власної Learning & Development-стратегії в компанії. Корпоративне навчання без чіткої стратегії завжди дорожче, ніж із нею. Розробка і втілення таких стратегій виокремилися у специфічну консалтингову послугу. У Sigma Software University, наприклад, розповідаємо корпораціям, які бувають стратегії та допомагаємо розробити її під конкретного клієнта.
Якщо ж говорити про імплементацію Learning-стратегії, то можна йти одним із двох шляхів:
Пошук максимально ефективних навчальних рішень за мінімальний час і розумний бюджет спонукає бізнеси шукати курси, заточені суто під специфіку їхнього домену, а іноді навіть суто під їхню компанію.
Blended-підхід в освіті – це поєднання різних форматів навчання, зокрема офлайну й онлайну, самоосвіти, інтерактивного навчання тощо. І це знову ж таки про ефективність, бо в умовах, коли не у всіх студентів одночасно є світло або коли в частини групи повітряна тривога в місті – дуже важливо, аби вони мали змогу надолужити матеріал у вільний час або поспілкуватися з викладачем тет-а-тет.
Ми в Sigma Software University активно використовуємо blended-підхід, у нас є класичні онлайн-курси, воркшопи та мітапи, кемпи та курси для самостійного опанування. Якщо корпоративних клієнтів влаштовує програма одного з наших регулярних курсів, вони купують цей курс для своїх співробітників, і ті проходять навчання у складі змішаної групи.
Компанії від 100–200 співробітників усе частіше починають інвестувати у створення власної освітньої корпоративної функції. У них у штаті з'являються окремі ролі Learning & Development-спеціалістів, завдання яких – створювати корпоративне середовище, у якому надаються освітні сервіси. Також ці спеціалісти допомагають співробітникам та їхнім менеджерам визначати навчальні цілі відповідно до стратегічних планів компанії і разом із HR-ами відстежувати прогрес.
Освітні інституції на зразок нашої озброюють таких спеціалістів необхідним інструментарієм, а також готують L&D-спеціалістів для компаній. У нас є програми з навчання таких дисциплін, як Change Management, People Management, Performance Management тощо. У часи турбулентності й постійних змін наявність L&D-спеціалістів і відповідних інструментів дозволяє бізнесу бути ефективним і швидко адаптуватися до умов.
Окрім загальних трендів, хочу зупинитися на тих сферах знань, які зараз мають найбільший попит серед корпорацій.