Чи варто вкладатися в корпоративну освіту під час війни? І якщо так, то яким чином

Чи варто вкладатися в корпоративну освіту під час війни? І якщо так, то яким чином

Як відрізнити тренди від міфів у цій галузі

Чи варто вкладатися в корпоративну освіту під час війни? І якщо так, то яким чином
Фото: depositphotos.com

З одного боку, сегмент корпоративної освіти дійсно переживає певну кризу, адже під час війни багато компаній змушені переглядати структуру витрат і частину передбачених на освіту коштів часто перерозподіляють на донати армії чи іншу CSR-активність.

Водночас бачимо, що, попри економію, компанії не готові відмовлятися від корпоративного навчання. Більшість бізнесів продовжує інвестувати в освіту співробітників, бо в умовах дефіциту кадрів це збільшує ефективність бізнесу.

Sigma Software University з 2016 року надає бізнесу послуги з корпоративної освіти. Щороку курси закінчують понад 1000 випускників. Максим Почебут, Chief Learning Officer в Sigma Software University, CEO Sigma Software University, спеціально для Mind поділився своїми спостереженнями щодо головних трендів і найпопулярніших дисциплін в українській корпоративній освіті сьогодення.

Найняти дорогих спеціалістів чи «прокачати» своїх?

Існує популярний міф: якщо інвестувати в розвиток співробітників, то вони підуть в інші компанії або вимагатимуть більшу зарплатню. Це хибна теза – насправді, для бізнесу набагато страшніше, якщо співробітники залишаються в компанії, але при цьому припиняють розвиватися.

«Прокачати» своїх співробітників значно дешевше, ніж наймати на ринку готових дорогих спеціалістів. А чисельні дослідження підтверджують, що інвестиції компаній в навчання роблять співробітників більш лояльними до роботодавця і запобігають плинності кадрів.

Отже, корпоративна освіта продовжує розвиватися, відповідаючи на виклики часу. Її головною метрикою стає ефективність. Уже ніхто не відправляє співробітників вчитися для «галочки» – освіта має бути швидкою, актуальною і результативною. Головні тренди в корпоративній освіті відповідають на цей запит.

Тренд №1: оновлення Learning-стратегії та імплементація Instructional Design

Головне завдання Instructional Design якраз і полягає в тому, аби зробити навчання максимально ефективним. Першим кроком до досягнення такої ефективності є створення власної Learning & Development-стратегії в компанії. Корпоративне навчання без чіткої стратегії завжди дорожче, ніж із нею. Розробка і втілення таких стратегій виокремилися у специфічну консалтингову послугу. У Sigma Software University, наприклад, розповідаємо корпораціям, які бувають стратегії та допомагаємо розробити її під конкретного клієнта.

Якщо ж говорити про імплементацію Learning-стратегії, то можна йти одним із двох шляхів:

  1. Використовувати готовий контент від освітніх платформ, якщо він задовольняє потреби корпорацій. Цей спосіб простіший, він закриває потреби тут і зараз, залучаючи якісних провайдерів, у яких є реноме, відгуки клієнтів, напрацьований контент і програми, які довели свою результативність.
  2. Другий шлях трохи складніший і ризикованіший, але може принести більше користі в перспективі, особливо якщо йдеться про компанію зі специфічним фреймворком. У такому разі є сенс вкладатися у створення власної навчальної системи, яка базуватиметься на company assets – корпоративній культурі, досвіді, власних кейсах. У великих компаніях, які вже довго на ринку, є необхідність знайомити співробітників з історичним розвитком компанії, її клієнтами, специфічними особливостями.

Тренд №2: кастомізація навчальних курсів

Пошук максимально ефективних навчальних рішень за мінімальний час і розумний бюджет спонукає бізнеси шукати курси, заточені суто під специфіку їхнього домену, а іноді навіть суто під їхню компанію.

Тренд №3: blended-підхід у навчанні

Blended-підхід в освіті – це поєднання різних форматів навчання, зокрема офлайну й онлайну, самоосвіти, інтерактивного навчання тощо. І це знову ж таки про ефективність, бо в умовах, коли не у всіх студентів одночасно є світло або коли в частини групи повітряна тривога в місті – дуже важливо, аби вони мали змогу надолужити матеріал у вільний час або поспілкуватися з викладачем тет-а-тет.

Ми в Sigma Software University активно використовуємо blended-підхід, у нас є класичні онлайн-курси, воркшопи та мітапи, кемпи та курси для самостійного опанування. Якщо корпоративних клієнтів влаштовує програма одного з наших регулярних курсів, вони купують цей курс для своїх співробітників, і ті проходять навчання у складі змішаної групи.

Тренд №4: створення власної L&D-функції в компаніях

Компанії від 100–200 співробітників усе частіше починають інвестувати у створення власної освітньої корпоративної функції. У них у штаті з'являються окремі ролі Learning & Development-спеціалістів, завдання яких – створювати корпоративне середовище, у якому надаються освітні сервіси. Також ці спеціалісти допомагають співробітникам та їхнім менеджерам визначати навчальні цілі відповідно до стратегічних планів компанії і разом із HR-ами відстежувати прогрес.

Освітні інституції на зразок нашої озброюють таких спеціалістів необхідним інструментарієм, а також готують L&D-спеціалістів для компаній. У нас є програми з навчання таких дисциплін, як Change Management, People Management, Performance Management тощо. У часи турбулентності й постійних змін наявність L&D-спеціалістів і відповідних інструментів дозволяє бізнесу бути ефективним і швидко адаптуватися до умов.

Хот-топіки в корпоративному навчанні – 2024

Окрім загальних трендів, хочу зупинитися на тих сферах знань, які зараз мають найбільший попит серед корпорацій.

  1. На перше місце, мабуть, варто поставити кібербезпеку. З урахуванням війни, постійних кібератак на критичну інфраструктуру, банки, логістику й торгівлю, навіть для невеликих компаній постає серйозне питання захисту від кіберзагроз і підвищення цифрової грамотності співробітників. На щастя, є чималий вибір навчальних програм із кібераудиту, захисту від цифрових загроз тощо.
  2. По запитах від наших клієнтів і наших колег по ринку ми також бачимо постійно дедалі більший попит на навчання роботи з даними. Причому незалежно від бізнес-домену, в якому працює компанія: банківська сфера, страхування, ритейл – компанії з різних сфер накопичують усе більше даних у своїх корпоративних хмарах і зовнішніх середовищах. Виявлення якісних трендів, структуризація та репортінг цих даних потребують від операційних нетехнічних спеціалістів специфічних навичок, навіть якщо йдеться про класичні інструменти на кшталт Microsoft Excel та Power BI.
  3. Третій актуальний напрямок, який я хотів би виділити – стресостійкість та емоційний інтелект. Бачимо зростання популярності психологічних тренінгів, які допомагають правильно працювати з конфліктами, давати зворотний зв'язок і оцінювати перфоманс співробітників. Такий собі People Management в епоху турбулентних змін. Компанії все більше розуміють важливість розвитку софт-скілів у командах, тому кількість подібних запитів зростає. І в нас є що запропонувати.
  4. Також дуже активно в Learning & Development-сегменті наразі розвиваються продажі – особливо B2B й вихід на зовнішні ринки. В умовах кризи на внутрішньому ринку й усе більшої інтеграції України в європейське середовище компанії активно цікавляться тим, як правильно виходити на закордонні ринки, працювати з іноземними клієнтами, закривати контракти. Щоб задовольнити цей попит, ми залучаємо партнерів, зокрема й іноземних спікерів на мітапи та вебінари.
  5. Якщо говорити про більш технічні запити, то зростає попит на курси з міграції у клауд і DevOps-експертизу. Варто додати сюди й усе, що пов'язане з автоматизацією – як бізнес-процесів, так і, наприклад, тестування.
  6. Безумовно, великий попит має й найбільш хайпова технічна тема сьогодення – штучний інтелект. Цей ринок дуже бурхливо розвивається, з’являється й прогресує все більше корисних інструментів, які дозволяють підвищувати ефективність роботи в освіті, медицині, фінансовому секторі й усіх інших сферах. У наших найближчих планах – мітапи й курси з AI із залученням провідних фахівців, зокрема й у створенні промптів для роботи з ChatGPT.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту editor@mind.ua
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло