Чи варто вкладатися в корпоративну освіту під час війни? І якщо так, то яким чином
Як відрізнити тренди від міфів у цій галузі

З одного боку, сегмент корпоративної освіти дійсно переживає певну кризу, адже під час війни багато компаній змушені переглядати структуру витрат і частину передбачених на освіту коштів часто перерозподіляють на донати армії чи іншу CSR-активність.
Водночас бачимо, що, попри економію, компанії не готові відмовлятися від корпоративного навчання. Більшість бізнесів продовжує інвестувати в освіту співробітників, бо в умовах дефіциту кадрів це збільшує ефективність бізнесу.
Sigma Software University з 2016 року надає бізнесу послуги з корпоративної освіти. Щороку курси закінчують понад 1000 випускників. Максим Почебут, Chief Learning Officer в Sigma Software University, CEO Sigma Software University, спеціально для Mind поділився своїми спостереженнями щодо головних трендів і найпопулярніших дисциплін в українській корпоративній освіті сьогодення.
Найняти дорогих спеціалістів чи «прокачати» своїх?
Існує популярний міф: якщо інвестувати в розвиток співробітників, то вони підуть в інші компанії або вимагатимуть більшу зарплатню. Це хибна теза – насправді, для бізнесу набагато страшніше, якщо співробітники залишаються в компанії, але при цьому припиняють розвиватися.
«Прокачати» своїх співробітників значно дешевше, ніж наймати на ринку готових дорогих спеціалістів. А чисельні дослідження підтверджують, що інвестиції компаній в навчання роблять співробітників більш лояльними до роботодавця і запобігають плинності кадрів.
Отже, корпоративна освіта продовжує розвиватися, відповідаючи на виклики часу. Її головною метрикою стає ефективність. Уже ніхто не відправляє співробітників вчитися для «галочки» – освіта має бути швидкою, актуальною і результативною. Головні тренди в корпоративній освіті відповідають на цей запит.
Тренд №1: оновлення Learning-стратегії та імплементація Instructional Design
Головне завдання Instructional Design якраз і полягає в тому, аби зробити навчання максимально ефективним. Першим кроком до досягнення такої ефективності є створення власної Learning & Development-стратегії в компанії. Корпоративне навчання без чіткої стратегії завжди дорожче, ніж із нею. Розробка і втілення таких стратегій виокремилися у специфічну консалтингову послугу. У Sigma Software University, наприклад, розповідаємо корпораціям, які бувають стратегії та допомагаємо розробити її під конкретного клієнта.
Якщо ж говорити про імплементацію Learning-стратегії, то можна йти одним із двох шляхів:
- Використовувати готовий контент від освітніх платформ, якщо він задовольняє потреби корпорацій. Цей спосіб простіший, він закриває потреби тут і зараз, залучаючи якісних провайдерів, у яких є реноме, відгуки клієнтів, напрацьований контент і програми, які довели свою результативність.
- Другий шлях трохи складніший і ризикованіший, але може принести більше користі в перспективі, особливо якщо йдеться про компанію зі специфічним фреймворком. У такому разі є сенс вкладатися у створення власної навчальної системи, яка базуватиметься на company assets – корпоративній культурі, досвіді, власних кейсах. У великих компаніях, які вже довго на ринку, є необхідність знайомити співробітників з історичним розвитком компанії, її клієнтами, специфічними особливостями.
Тренд №2: кастомізація навчальних курсів
Пошук максимально ефективних навчальних рішень за мінімальний час і розумний бюджет спонукає бізнеси шукати курси, заточені суто під специфіку їхнього домену, а іноді навіть суто під їхню компанію.
Тренд №3: blended-підхід у навчанні
Blended-підхід в освіті – це поєднання різних форматів навчання, зокрема офлайну й онлайну, самоосвіти, інтерактивного навчання тощо. І це знову ж таки про ефективність, бо в умовах, коли не у всіх студентів одночасно є світло або коли в частини групи повітряна тривога в місті – дуже важливо, аби вони мали змогу надолужити матеріал у вільний час або поспілкуватися з викладачем тет-а-тет.
Ми в Sigma Software University активно використовуємо blended-підхід, у нас є класичні онлайн-курси, воркшопи та мітапи, кемпи та курси для самостійного опанування. Якщо корпоративних клієнтів влаштовує програма одного з наших регулярних курсів, вони купують цей курс для своїх співробітників, і ті проходять навчання у складі змішаної групи.
Тренд №4: створення власної L&D-функції в компаніях
Компанії від 100–200 співробітників усе частіше починають інвестувати у створення власної освітньої корпоративної функції. У них у штаті з'являються окремі ролі Learning & Development-спеціалістів, завдання яких – створювати корпоративне середовище, у якому надаються освітні сервіси. Також ці спеціалісти допомагають співробітникам та їхнім менеджерам визначати навчальні цілі відповідно до стратегічних планів компанії і разом із HR-ами відстежувати прогрес.
Освітні інституції на зразок нашої озброюють таких спеціалістів необхідним інструментарієм, а також готують L&D-спеціалістів для компаній. У нас є програми з навчання таких дисциплін, як Change Management, People Management, Performance Management тощо. У часи турбулентності й постійних змін наявність L&D-спеціалістів і відповідних інструментів дозволяє бізнесу бути ефективним і швидко адаптуватися до умов.
Хот-топіки в корпоративному навчанні – 2024
Окрім загальних трендів, хочу зупинитися на тих сферах знань, які зараз мають найбільший попит серед корпорацій.
- На перше місце, мабуть, варто поставити кібербезпеку. З урахуванням війни, постійних кібератак на критичну інфраструктуру, банки, логістику й торгівлю, навіть для невеликих компаній постає серйозне питання захисту від кіберзагроз і підвищення цифрової грамотності співробітників. На щастя, є чималий вибір навчальних програм із кібераудиту, захисту від цифрових загроз тощо.
- По запитах від наших клієнтів і наших колег по ринку ми також бачимо постійно дедалі більший попит на навчання роботи з даними. Причому незалежно від бізнес-домену, в якому працює компанія: банківська сфера, страхування, ритейл – компанії з різних сфер накопичують усе більше даних у своїх корпоративних хмарах і зовнішніх середовищах. Виявлення якісних трендів, структуризація та репортінг цих даних потребують від операційних нетехнічних спеціалістів специфічних навичок, навіть якщо йдеться про класичні інструменти на кшталт Microsoft Excel та Power BI.
- Третій актуальний напрямок, який я хотів би виділити – стресостійкість та емоційний інтелект. Бачимо зростання популярності психологічних тренінгів, які допомагають правильно працювати з конфліктами, давати зворотний зв'язок і оцінювати перфоманс співробітників. Такий собі People Management в епоху турбулентних змін. Компанії все більше розуміють важливість розвитку софт-скілів у командах, тому кількість подібних запитів зростає. І в нас є що запропонувати.
- Також дуже активно в Learning & Development-сегменті наразі розвиваються продажі – особливо B2B й вихід на зовнішні ринки. В умовах кризи на внутрішньому ринку й усе більшої інтеграції України в європейське середовище компанії активно цікавляться тим, як правильно виходити на закордонні ринки, працювати з іноземними клієнтами, закривати контракти. Щоб задовольнити цей попит, ми залучаємо партнерів, зокрема й іноземних спікерів на мітапи та вебінари.
- Якщо говорити про більш технічні запити, то зростає попит на курси з міграції у клауд і DevOps-експертизу. Варто додати сюди й усе, що пов'язане з автоматизацією – як бізнес-процесів, так і, наприклад, тестування.
- Безумовно, великий попит має й найбільш хайпова технічна тема сьогодення – штучний інтелект. Цей ринок дуже бурхливо розвивається, з’являється й прогресує все більше корисних інструментів, які дозволяють підвищувати ефективність роботи в освіті, медицині, фінансовому секторі й усіх інших сферах. У наших найближчих планах – мітапи й курси з AI із залученням провідних фахівців, зокрема й у створенні промптів для роботи з ChatGPT.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.