Гендиректор «Укрпошти»: «Ми плануємо надавати майже весь спектр банківських послуг, але без кредитування»

Ігор Смілянський – про конкуренцію з приватними компаніями, мобільні відділення та співпрацю з Amazon і Alibaba

Генеральний директор ПАТ "Укрпошта" Ігор Смілянський
Фото Олександр Козаченко для mind.kiev.ua

За останні 10 років ПАТ «Укрпошта» більш ніж в чотири рази скоротила свою частку ринку в сегменті доставки поштових відправлень. Ще декілька таких років – і держкомпанію в цьому напрямку зможуть обігнати дрібні приватні логістичні оператори.

Приблизно так само йдуть справи і на ринку фінансових послуг – банки все активніше відвойовують у компанії позиції: у 2011 році «Укрпошта» 109 млн разів виплачувала пенсії своїм клієнтам, а в 2016 році на 35% менше – 71 млн разів.

Нове керівництво «Укрпошти» має намір змінити ситуацію – не лише повернути втрачену частку ринку, але і перетворити компанію на економічно успішне і сучасне підприємство. Про те, як це відбуватиметься, Mind дізнавався у генерального директора «Укрпошти» Ігоря Смілянського. Керівник держкомпанії, зокрема, розповів, яким чином «Укрпошта» збирається підвищувати якість послуг, що допоможе їй конкурувати на поштовому ринку, чому в компанії не можна забирати фінансові послуги та про те, які зміни чекають на відділення «Укрпошти» в невеликих населених пунктах.

 Ви керуєте компанією майже дев'ять місяців. Що вдалося зробити за цей період?

– Сформували команду, провели відбір директорів у регіональних дирекціях. І ця команда почала показувати хороші результати. У IV кварталі 2016 року зростання наших фінансових показників і обсягів доставки сягнуло майже 30% порівняно з аналогічним періодом 2015 року. І це при тому, що минулого року в компанії на 30% зросла заробітна плата, у ІІ кварталі цього року вона збільшиться ще на 40%. Для порівняння: минулого року фонд заробітної плати у нас склав 2,7 млрд грн, цього – 3,7 млрд. Тарифи ж ми підвищимо тільки з травня цього року (в середньому тарифи на універсальні послуги підвищаться на 50%. – Mind).

 Що виявилося найскладнішим?

– Стан інфраструктури компанії. Я припускав, що там погано йдуть справи, але не думав, що настільки. Ще – велика зарегульованість держсектора. Для того, щоб відправити конверт, іноді потрібно до 10–20 марок. Намагаюся спростити цю процедуру з того моменту, як прийшов в «Укрпошту». У цьому питанні нам усі допомагають. А уявіть, як вирішуються ті завдання, які не всі підтримують.

Раніше планувалося, що «Укрпошта» створюватиме власний маркетплейс. Ви підтримуєте цю ідею?

– Ми вивчаємо і місцевий, і світовий досвід, але однозначно не будемо робити «ще один» маркетплейс. Це має сенс робити тільки тоді, коли у нас буде ясна конкурентна перевага, своя «родзинка». Інакше ми будемо просто намагатися конкурувати з нашими основними клієнтами, і я не думаю, що це продуктивний курс.

 Скільки грошей «Укрпошта» хоче витратити на покупку електрокарів?

– Близько $20–30 млн. Але оскільки ми плануємо купувати електрокари на кредитні гроші, все залежатиме від того, яку суму кредиту нам схвалить кредитор і Кабмін. Після цього ми будемо більш детально прораховувати, скільки машин нам потрібно і в яких містах ми їх запустимо. Але електрокари – вигідне придбання. Такі вкладення окупляться за сім років, а якщо ВР змінить законодавство, то набагато швидше.

До речі, Пошта Франції (у них найбільший парк електрокарів серед поштових служб у Європі) наводить цікаву статистику: у електрокарів на 30% нижче аварійність порівняно зі звичайними авто, які використовує ця поштова служба.

Гендиректор «Укрпошти»:	«Ми плануємо надавати майже весь спектр банківських послуг, але без кредитування»
Фото Олександр Козаченко для mind.ua

Нюанси конкуренції

 Яка частка зараз належить «Укрпошті» на ринку поштових відправлень?

– За офіційною статистикою, за сім років «Укрпошта» знизила свою частку з 68% до 15–18%. Але це приблизні оцінки, тому що далеко не всі компанії розкривають свої показники. За нашими підрахунками, у тіні перебуває близько 20% ринку, а сам ринок оцінюється в 8–10 млрд грн на рік.

 На яку частку ринку компанія претендує?

– Хотілося б отримати максимальну частку, але я ставлю завдання до 2021 року наростити її до 30%. Це при тому, що ринок наразі росте приблизно на 35% на рік, тобто  нам потрібно рости з випередженням.

 Як плануєте конкурувати з приватними операторами у сфері доставки?

– З 1 травня запустили нову лінійку тарифів – буде УП-експрес (це доставка на наступний день у великих містах; на другий день – у райони області та на третій день – по Україні) і УП-стандарт (терміни доставки трохи більші). У середньому наші тарифи будуть на 30% нижчими, ніж за аналогічні послуги у приватних операторів.

Сподіваюся, що до кінця травня нам вдасться домогтися можливості працювати по пост-оплаті (зараз усі посилки відправляються по передоплаті. – Mind). Ми почали запускати систему API – з нею вже працюють наші корпоративні клієнти, а до кінця травня це зможуть зробити й наші приватні клієнти.

Перевага API в тому, що інтернет-магазину не потрібно відправляти свого представника до відділення нашої компанії, щоб він оформив, умовно кажучи, 25 посилок. Він може зробити це онлайн у нас на сайті, отримати код і роздрукувати штрихкод. У відділення йому потрібно буде прийти лише для того, щоб здати посилку представникам компанії, а не витрачати час на заповнення безлічі документів. Якщо клієнти використовуватимуть такий сервіс – отримають ще й 25%-ву знижку на відправлення.

 Деякі приватні компанії вже пропонують доставку містом протягом двох-трьох годин. «Укрпошта» планує заходити в сегмент швидкої доставки?

– У перспективі – так. Але зараз у нас в цьому немає конкурентної переваги. Це певний сегмент ринку, а наша інфраструктура під нього не заточена. Така доставка – часто монопродукт, і під неї треба тримати певну кількість людей і машин.

 Приватні оператори зі сфери доставки вважають несправедливим, що «Укрпошта» може розвивати поштові послуги, отримуючи підтримку від свого фінансового напрямку. Мовляв, це ставить компанії в нерівні можливості. А що думаєте з цього приводу ви?

– Мені є що сказати у відповідь приватним операторам. У них є свої переваги (досить багато) у нас – свої. Наприклад, вони можуть давати своїм клієнтам індивідуальні знижки, самі встановлювати тарифи, вирішувати, де вони будуть, а де не будуть обслуговувати клієнтів, тощо. Ми це робити не можемо.

Що ж стосується фінансового напрямку, ніхто не забороняє приватним операторам відкрити банк і займатися цим на загальних підставах, потрапляючи під жорстке регулювання НБУ, під яке, до речі, вже потрапляє «Укрпошта». Отже, ніякої нерівності я тут не бачу.

Гендиректор «Укрпошти»:	«Ми плануємо надавати майже весь спектр банківських послуг, але без кредитування»
Фото Олександр Козаченко для mind.ua

Село і люди

 Ви казали, що сільські відділення – збиткові для компанії. Як можна змінити ситуацію?

– Ми зараз вивчаємо це питання. Наприклад, хочемо масово запустити пересувні відділення, які будуть охоплювати декілька сіл в окрузі. Це буде свого роду офіс на колесах, із затвердженим графіком роботи. У ньому буде той самий спектр послуг, що і в стаціонарному відділенні.

Більш того, розширимо цей спектр – наприклад, ми вже дали можливість людям замовляти побутову техніку. Це дуже перспективний напрямок – у нас приріст 1000% на місяць від таких замовлень, а ринок дуже великий – в Україні близько 28 000 сільських населених пунктів.

Але навіть такі мобільні відділення ми зможемо утримувати, якщо компанія і далі виплачуватиме пенсії. За рахунок доходів від доставки посилок, листів і газет навіть мобільне відділення буде збитковим. Майже 45% в структурі доходу нашої компанії – фінансові послуги.

Зараз банки докладають багато зусиль, щоб забрати у нас таке право. Зокрема, фінустанови пропонують нам стати їхнім агентом – щоб «Укрпошта» лише обслуговувала пенсіонерів, а розрахункові рахунки будуть у банків. Нас така схема не влаштовує.

 Розкажіть докладніше про поштові рахунки. Навіщо це потрібно компанії, як працюватиме і коли впровадите послугу?

– Поштові рахунки – це світова практика. У світі відкрито понад 2 млрд поштових рахунків. Кількість банків скорочується, і у людей з низьким доходом знижується доступ до фінансових послуг. Часто пошта – особливо в невеликих населених пунктах – останнє, що залишається у населення. Ми хочемо, щоб у людей була можливість зберігати у нас свої гроші, оплачувати зі свого рахунку комунальні послуги, робити якісь покупки, тобто плануємо надавати майже весь спектр послуг, що і банки, але без кредитування.

За великим рахунком, ми частково цим вже займаємося, але поки це незручно для населення – ті ж пенсіонери спочатку отримують у нас пенсію, потім несуть нам гроші на оплату комунальних послуг, купують у нас товари («Укрпошта» торгує продуктами харчування і побутовою хімією). А навіщо туди-сюди ганяти готівку? До того ж для нас це додаткові часові та грошові витрати, а ще – ризики для листонош, коли вони розносять пенсії.

До кінця травня ми плануємо внести відповідний законопроект («Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо фінансових послуг у сфері поштового зв'язку»). Якщо ВР нас підтримає, поштові рахунки у нас з'являться вже до кінця цього року.

Гендиректор «Укрпошти»:	«Ми плануємо надавати майже весь спектр банківських послуг, але без кредитування»
Фото Олександр Козаченко для mind.ua

Посунути банки

 «Укрпошта» приймає комунальні платежі. Як збираєтеся тут конкурувати з банками?

– Ми можемо надавати повний спектр послуг – від прийому платежів до зняття показників лічильника в квартирі. У деяких містах ми вже надаємо такі послуги. Також ми розробляємо мобільний додаток, щоб наш листоноша міг прийти і сфотографувати лічильник – і ці дані автоматично перенаправляти в систему обліку комунальних підприємств.

– З квітня в Росії заборонено переводити гроші в Україну за допомогою іноземних платіжних систем. Підраховували, на скільки збільшитися кількість переказів з цієї країни через «Укрпошту» і скільки грошей це принесе компанії?

– Ми очікуємо збільшення показників, але я не буду озвучувати прогнози за переказами з Росії.

 Яка зараз частка «Укрпошти» на ринку грошових переказів?

– Близько 40% на ринку внутрішніх грошових переказів, за зовнішніми – мені складно назвати навіть приблизну цифру. Наприклад, за неофіційними даними, через західний кордон України нелегально перевозиться близько $2 млрд готівки на рік – це гроші, які пересилають своїм сім'ям українські заробітчани. Вони змушені таким чином пересилати гроші, тому що працюють там нелегально. До речі, ми зараз ведемо переговори з поштою Польщі та Італії, щоб вони все-таки дали можливість цим українцям робити грошові перекази цивілізовано.

Між США та Китаєм

 «Укрпошта» вже співпрацює з Alibaba і планує почати – c Amazon. Які тут досягнення і прогнози?

– Ми не просто співпрацюємо c Alibaba, а вельми щільно працюємо над технічними сервісами, щоб доставка товарів була максимально зручною для клієнта. Наприклад, зараз вже можна відстежити товар з точки відправлення до відділення в Україні, а раніше це можна було зробити тільки до кордону з Китаєм.

Вирішуємо проблему з авіадоставкою – авіакомпанії не завжди справляються з обсягами. З підрозділом EMS пошти Китаю ми для нашого спільного продукту E-Packet оптимізували цінову пропозицію і транзитний термін, який для 85% відправлень повинен становити не більше 14 днів (від моменту здачі в Китаї до вручення відправнику, включаючи всі митні процедури в обох країнах). Ми дуже тісно попрацювали з Митною службою України і зараз обробляємо 80% відправлень за 36 годин в наших митних пунктах.

По Amazon ми ведемо переговори з поштою США, вирішуємо операційні питання з українською податковою і митною службами. Я сподіваюся, що до кінця року в наших громадян з'явиться зручна доставка з Amazon, щоб була можливість порадувати себе і дітей подарунками під Новий рік.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS