Гендиректор «Укрпошти»: «Ми плануємо надавати майже весь спектр банківських послуг, але без кредитування»
Ігор Смілянський – про конкуренцію з приватними компаніями, мобільні відділення та співпрацю з Amazon і Alibaba

За останні 10 років ПАТ «Укрпошта» більш ніж в чотири рази скоротила свою частку ринку в сегменті доставки поштових відправлень. Ще декілька таких років – і держкомпанію в цьому напрямку зможуть обігнати дрібні приватні логістичні оператори.
Приблизно так само йдуть справи і на ринку фінансових послуг – банки все активніше відвойовують у компанії позиції: у 2011 році «Укрпошта» 109 млн разів виплачувала пенсії своїм клієнтам, а в 2016 році на 35% менше – 71 млн разів.
Нове керівництво «Укрпошти» має намір змінити ситуацію – не лише повернути втрачену частку ринку, але і перетворити компанію на економічно успішне і сучасне підприємство. Про те, як це відбуватиметься, Mind дізнавався у генерального директора «Укрпошти» Ігоря Смілянського. Керівник держкомпанії, зокрема, розповів, яким чином «Укрпошта» збирається підвищувати якість послуг, що допоможе їй конкурувати на поштовому ринку, чому в компанії не можна забирати фінансові послуги та про те, які зміни чекають на відділення «Укрпошти» в невеликих населених пунктах.
– Ви керуєте компанією майже дев'ять місяців. Що вдалося зробити за цей період?
– Сформували команду, провели відбір директорів у регіональних дирекціях. І ця команда почала показувати хороші результати. У IV кварталі 2016 року зростання наших фінансових показників і обсягів доставки сягнуло майже 30% порівняно з аналогічним періодом 2015 року. І це при тому, що минулого року в компанії на 30% зросла заробітна плата, у ІІ кварталі цього року вона збільшиться ще на 40%. Для порівняння: минулого року фонд заробітної плати у нас склав 2,7 млрд грн, цього – 3,7 млрд. Тарифи ж ми підвищимо тільки з травня цього року (в середньому тарифи на універсальні послуги підвищаться на 50%. – Mind).
– Що виявилося найскладнішим?
– Стан інфраструктури компанії. Я припускав, що там погано йдуть справи, але не думав, що настільки. Ще – велика зарегульованість держсектора. Для того, щоб відправити конверт, іноді потрібно до 10–20 марок. Намагаюся спростити цю процедуру з того моменту, як прийшов в «Укрпошту». У цьому питанні нам усі допомагають. А уявіть, як вирішуються ті завдання, які не всі підтримують.
– Раніше планувалося, що «Укрпошта» створюватиме власний маркетплейс. Ви підтримуєте цю ідею?
– Ми вивчаємо і місцевий, і світовий досвід, але однозначно не будемо робити «ще один» маркетплейс. Це має сенс робити тільки тоді, коли у нас буде ясна конкурентна перевага, своя «родзинка». Інакше ми будемо просто намагатися конкурувати з нашими основними клієнтами, і я не думаю, що це продуктивний курс.
– Скільки грошей «Укрпошта» хоче витратити на покупку електрокарів?
– Близько $20–30 млн. Але оскільки ми плануємо купувати електрокари на кредитні гроші, все залежатиме від того, яку суму кредиту нам схвалить кредитор і Кабмін. Після цього ми будемо більш детально прораховувати, скільки машин нам потрібно і в яких містах ми їх запустимо. Але електрокари – вигідне придбання. Такі вкладення окупляться за сім років, а якщо ВР змінить законодавство, то набагато швидше.
До речі, Пошта Франції (у них найбільший парк електрокарів серед поштових служб у Європі) наводить цікаву статистику: у електрокарів на 30% нижче аварійність порівняно зі звичайними авто, які використовує ця поштова служба.

Нюанси конкуренції
– Яка частка зараз належить «Укрпошті» на ринку поштових відправлень?
– За офіційною статистикою, за сім років «Укрпошта» знизила свою частку з 68% до 15–18%. Але це приблизні оцінки, тому що далеко не всі компанії розкривають свої показники. За нашими підрахунками, у тіні перебуває близько 20% ринку, а сам ринок оцінюється в 8–10 млрд грн на рік.
– На яку частку ринку компанія претендує?
– Хотілося б отримати максимальну частку, але я ставлю завдання до 2021 року наростити її до 30%. Це при тому, що ринок наразі росте приблизно на 35% на рік, тобто нам потрібно рости з випередженням.
– Як плануєте конкурувати з приватними операторами у сфері доставки?
– З 1 травня запустили нову лінійку тарифів – буде УП-експрес (це доставка на наступний день у великих містах; на другий день – у райони області та на третій день – по Україні) і УП-стандарт (терміни доставки трохи більші). У середньому наші тарифи будуть на 30% нижчими, ніж за аналогічні послуги у приватних операторів.
Сподіваюся, що до кінця травня нам вдасться домогтися можливості працювати по пост-оплаті (зараз усі посилки відправляються по передоплаті. – Mind). Ми почали запускати систему API – з нею вже працюють наші корпоративні клієнти, а до кінця травня це зможуть зробити й наші приватні клієнти.
Перевага API в тому, що інтернет-магазину не потрібно відправляти свого представника до відділення нашої компанії, щоб він оформив, умовно кажучи, 25 посилок. Він може зробити це онлайн у нас на сайті, отримати код і роздрукувати штрихкод. У відділення йому потрібно буде прийти лише для того, щоб здати посилку представникам компанії, а не витрачати час на заповнення безлічі документів. Якщо клієнти використовуватимуть такий сервіс – отримають ще й 25%-ву знижку на відправлення.
– Деякі приватні компанії вже пропонують доставку містом протягом двох-трьох годин. «Укрпошта» планує заходити в сегмент швидкої доставки?
– У перспективі – так. Але зараз у нас в цьому немає конкурентної переваги. Це певний сегмент ринку, а наша інфраструктура під нього не заточена. Така доставка – часто монопродукт, і під неї треба тримати певну кількість людей і машин.
– Приватні оператори зі сфери доставки вважають несправедливим, що «Укрпошта» може розвивати поштові послуги, отримуючи підтримку від свого фінансового напрямку. Мовляв, це ставить компанії в нерівні можливості. А що думаєте з цього приводу ви?
– Мені є що сказати у відповідь приватним операторам. У них є свої переваги (досить багато) у нас – свої. Наприклад, вони можуть давати своїм клієнтам індивідуальні знижки, самі встановлювати тарифи, вирішувати, де вони будуть, а де не будуть обслуговувати клієнтів, тощо. Ми це робити не можемо.
Що ж стосується фінансового напрямку, ніхто не забороняє приватним операторам відкрити банк і займатися цим на загальних підставах, потрапляючи під жорстке регулювання НБУ, під яке, до речі, вже потрапляє «Укрпошта». Отже, ніякої нерівності я тут не бачу.

Село і люди
– Ви казали, що сільські відділення – збиткові для компанії. Як можна змінити ситуацію?
– Ми зараз вивчаємо це питання. Наприклад, хочемо масово запустити пересувні відділення, які будуть охоплювати декілька сіл в окрузі. Це буде свого роду офіс на колесах, із затвердженим графіком роботи. У ньому буде той самий спектр послуг, що і в стаціонарному відділенні.
Більш того, розширимо цей спектр – наприклад, ми вже дали можливість людям замовляти побутову техніку. Це дуже перспективний напрямок – у нас приріст 1000% на місяць від таких замовлень, а ринок дуже великий – в Україні близько 28 000 сільських населених пунктів.
Але навіть такі мобільні відділення ми зможемо утримувати, якщо компанія і далі виплачуватиме пенсії. За рахунок доходів від доставки посилок, листів і газет навіть мобільне відділення буде збитковим. Майже 45% в структурі доходу нашої компанії – фінансові послуги.
Зараз банки докладають багато зусиль, щоб забрати у нас таке право. Зокрема, фінустанови пропонують нам стати їхнім агентом – щоб «Укрпошта» лише обслуговувала пенсіонерів, а розрахункові рахунки будуть у банків. Нас така схема не влаштовує.
– Розкажіть докладніше про поштові рахунки. Навіщо це потрібно компанії, як працюватиме і коли впровадите послугу?
– Поштові рахунки – це світова практика. У світі відкрито понад 2 млрд поштових рахунків. Кількість банків скорочується, і у людей з низьким доходом знижується доступ до фінансових послуг. Часто пошта – особливо в невеликих населених пунктах – останнє, що залишається у населення. Ми хочемо, щоб у людей була можливість зберігати у нас свої гроші, оплачувати зі свого рахунку комунальні послуги, робити якісь покупки, тобто плануємо надавати майже весь спектр послуг, що і банки, але без кредитування.
За великим рахунком, ми частково цим вже займаємося, але поки це незручно для населення – ті ж пенсіонери спочатку отримують у нас пенсію, потім несуть нам гроші на оплату комунальних послуг, купують у нас товари («Укрпошта» торгує продуктами харчування і побутовою хімією). А навіщо туди-сюди ганяти готівку? До того ж для нас це додаткові часові та грошові витрати, а ще – ризики для листонош, коли вони розносять пенсії.
До кінця травня ми плануємо внести відповідний законопроект («Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо фінансових послуг у сфері поштового зв'язку»). Якщо ВР нас підтримає, поштові рахунки у нас з'являться вже до кінця цього року.

Посунути банки
– «Укрпошта» приймає комунальні платежі. Як збираєтеся тут конкурувати з банками?
– Ми можемо надавати повний спектр послуг – від прийому платежів до зняття показників лічильника в квартирі. У деяких містах ми вже надаємо такі послуги. Також ми розробляємо мобільний додаток, щоб наш листоноша міг прийти і сфотографувати лічильник – і ці дані автоматично перенаправляти в систему обліку комунальних підприємств.
– З квітня в Росії заборонено переводити гроші в Україну за допомогою іноземних платіжних систем. Підраховували, на скільки збільшитися кількість переказів з цієї країни через «Укрпошту» і скільки грошей це принесе компанії?
– Ми очікуємо збільшення показників, але я не буду озвучувати прогнози за переказами з Росії.
– Яка зараз частка «Укрпошти» на ринку грошових переказів?
– Близько 40% на ринку внутрішніх грошових переказів, за зовнішніми – мені складно назвати навіть приблизну цифру. Наприклад, за неофіційними даними, через західний кордон України нелегально перевозиться близько $2 млрд готівки на рік – це гроші, які пересилають своїм сім'ям українські заробітчани. Вони змушені таким чином пересилати гроші, тому що працюють там нелегально. До речі, ми зараз ведемо переговори з поштою Польщі та Італії, щоб вони все-таки дали можливість цим українцям робити грошові перекази цивілізовано.
Між США та Китаєм
– «Укрпошта» вже співпрацює з Alibaba і планує почати – c Amazon. Які тут досягнення і прогнози?
– Ми не просто співпрацюємо c Alibaba, а вельми щільно працюємо над технічними сервісами, щоб доставка товарів була максимально зручною для клієнта. Наприклад, зараз вже можна відстежити товар з точки відправлення до відділення в Україні, а раніше це можна було зробити тільки до кордону з Китаєм.
Вирішуємо проблему з авіадоставкою – авіакомпанії не завжди справляються з обсягами. З підрозділом EMS пошти Китаю ми для нашого спільного продукту E-Packet оптимізували цінову пропозицію і транзитний термін, який для 85% відправлень повинен становити не більше 14 днів (від моменту здачі в Китаї до вручення відправнику, включаючи всі митні процедури в обох країнах). Ми дуже тісно попрацювали з Митною службою України і зараз обробляємо 80% відправлень за 36 годин в наших митних пунктах.
По Amazon ми ведемо переговори з поштою США, вирішуємо операційні питання з українською податковою і митною службами. Я сподіваюся, що до кінця року в наших громадян з'явиться зручна доставка з Amazon, щоб була можливість порадувати себе і дітей подарунками під Новий рік.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].