У Нью-Йорку завершився сезон великих весняних торгів, що стартував ще наприкінці лютого – на початку березня у Лондоні. Аукціонні гіганти Christie's та Sotheby's продали твори художників першої половини ХХ століття та сучасних митців – і зробили це доволі успішно.
Сезон у Нью-Йорку розпочав 15 травня дім Christie's у категорії «Імпресіоністи та модерністи». Вечірні торги принесли $289 млн (з урахуванням аукціонної комісії) – це найкращий результат у категорії за останні сім років. Найдорожчим проданим твором стала бронзова скульптура «Спляча муза», створена французьким скульптором румунського походження Константином Бранкузі у 1913 році. Перша робота в серії скульптур у формі яйця (інші з шести версій зберігаються у Центрі Помпіду, Метрополітен-музеї, Чиказькому інституті мистецтв та кількох приватних зібраннях) пішла з молотка за $57,4 млн – і встановила новий рекорд на твори митця.
За $45 млн продався портрет Дори Маар «Жінка в блакитній сукні, що сидить», який Пабло Пікассо написав у 1939 році. Кубізм та авангард взагалі користувалися попитом: зокрема, «Столик» Жоржа Брака був проданий за $10,1 млн при естимейті у $4–6 млн, а абстрактна композиція 1925 року Василя Кандинського пішла за $8,3 млн при старті у $5–7 млн.
Вечірні торги в категорії «Імпресіоністи та модерністи» дому Sotheby's відбулися 16 травня та принесли лише $173,8 млн. Не в останню чергу через те, що топ-лот – рання робота австрійського експресіоніста Егона Шиле «Даная», яку оцінювали в $30–40 млн – так і не був виставлений на продаж. Найдорожчою ж із проданих картин стала «Супрематична композиція з площиною в проекції» Казимира Малевича. За неї змагалися колекціонери з трьох континентів, і зрештою робота, створена у 1915 році, при естимейті у $12–18 млн пішла з молотка за $21,2 млн.
17 травня ввечері Christie's провели головні торги в категорії «Післявоєнне і сучасне мистецтво». Найдорожчим серед проданих лотів стала картина класика контемпорарі арту Сая Туомблі «Леда і лебідь». Написана у 1962 році, коли Туомблі переїхав з Нью-Йорка до Рима, робота оцінювалася в $30–55 млн. За неї торгувалися декілька покупців по телефону, однак фінальну ставку зробив арт-дилер, галерист та колекціонер Ларрі Гагосян, який знаходився в залі. Робота пішла з молотка за $52,9 млн.
Буквально за три хвилини нового господаря знайшов твір Френсіса Бекона «Три етюди Джорджа Дайєра», який продався за $51,8 млн. З понад семи десятків виставлених на продаж лотів без покупців лишилися тільки три, ще два – були зняті з торгів в останній момент. Продажі робіт Ман Рея, Девіда Салле, Рудольфа Стінгеля та декількох інших авторів встановили цінові рекорди. Загалом аукціонний дім виручив хороші $448 млн.
Вечірній аукціон Sotheby's у категорії «Сучасне мистецтво», який відбувся 18 травня, приніс скромніші $319,2 млн, однак виявилися гучнішою подією: картина «Без назви» (1982) зірки мистецтва другої половини ХХ століття Жана-Мішеля Баскія пішла з молотка за рекордні $110,5 млн.
Робота стала шостою найдорожчою серед проданих на аукціонах і приєдналася до «клубу $100 млн», ставши одинадцятим твором мистецтва, який перетнув дану позначку. Попередній рекорд на твори цього художника – $57,3 млн – був встановлений минулого року.
Торги 18 травня стартували з позначки в $57 млн, за оптимістичним прогнозом, вони мали завершитися на відмітці у $60 млн. Однак за десять хвилин ціна зросла удвічі, а фінальну ставку зробив Юсаку Маедзава, засновник найбільшого в Японії інтернет-магазину дизайнерського одягу. Підприємець зізнався, що придбав роботу для того, щоб розмістити у музеї сучасного мистецтва, який планує відкрити у своєму рідному місті Чіба. А поки музей будуватиметься, Маедзава здаватиме твір в оренду іншим музеям та арт-інституціям, щоб шедевр, який не був на публіці майже три десятки років, тепер став доступним для прихильників сучасного мистецтва.