Весна прийшла: чи зуміє парламент наблизити полегшення для бізнесу

Mind продовжує досліджувати законопроекти, необхідні для впровадження в Україні анонсованих урядом реформ

Прем'єр-міністр України Володимир Гройсман під час засідання Кабінету Міністрів України, в Києві
Фото УНIАН

Редакція Mind пропонує читачам детальний аналіз урядових ініціатив. Ми розпочали цикл публікацій, у яких, окрім змісту запропонованих законопроектів, відомостей про їхніх лобістів і дослідження економічного підґрунтя, даємо власну оцінку цим документам. Отже, продовжуємо знайомити читачів із пакетом реформаторських законопроектів від прем’єр-міністра України Володимира Гройсмана під назвою «Весна реформ».

Проект закону про внесення змін до Митного кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо запровадження механізму «єдиного вікна» та оптимізації здійснення контрольних процедур при переміщенні товарів через митний кордон України

Ціна питання. Впровадження нових спрощених механізмів контролю теоретично знизить витрати держави і суб'єктів ЗЕД на адміністрування.

Зміст. Законопроект впроваджує механізм «єдиного вікна» – процедуру взаємодії декларантів, їхніх представників та інших зацікавлених осіб з органами доходів і зборів, іншими державними органами щодо переміщення товарів, транспортних засобів через митний кордон України. Забезпечується можливість одноразового подання зацікавленою особою в електронному вигляді через єдиний інформаційний веб-портал набору необхідних документів. Відповідає вимогам СОТ та ЄС.

Хто виграє. Суб'єкти зовнішньоекономічної діяльності.

Хто програє. Низка органів державної влади, що втратять контрольні повноваження.

Позиція парламентських юристів. Більше десятка зауважень.

Прогнозована позиція фракцій. Законопроект ініційовано представниками БПП, тому слід очікувати спротив з боку опозиційних фракцій, що апелюватимуть до юридичної недосконалості документа.

Шанс на прийняття. Законопроект має шанс на підтримку в першому читанні, проте підготовка і прийняття його у другому читанні займе тривалий час.

Оцінка Мind. Документ має комплексний характер і вносить зміни більш ніж у два десятки законів. Враховуючи обсяг запропонованих змін, виникає питання, чому законопроект не узгоджувався з Кабміном, якому, власне, і доведеться імплементувати його норми. Існує ризик, що закон не буде робочим і лише ускладнить поточні митні процедури.

Проект закону про внесення змін до деяких законів України щодо реформування системи екологічного та радіологічного контролю у пунктах пропуску

Ціна питання. Впровадження нових спрощених механізмів контролю теоретично знизить витрати держави і суб'єктів ЗЕД на адміністрування, реалізація законопроекту вимагатиме витрат на відповідне технічне оснащення митних постів.

Зміст. Законопроект передбачає передачу функцій екологічного та радіологічного контролю товарів і транспортних засобів, що переміщуються через митний кордон України, від органів екології до органів Державної фіскальної служби та Державної прикордонної служби. Йде в пакеті із законопроектом «Про внесення змін до Митного кодексу України щодо реформування системи екологічного та радіологічного контролю в пунктах пропуску» (№7303).

Хто виграє. Прикордонна служба, податкові органи, теоретично – суб'єкти ЗЕД.

Хто програє. Органи екології, що втрачають владні та контролюючі повноваження.

Позиція парламентських юристів. Поки відсутня.

Прогнозована позиція фракцій. Буде підтриманий ситуативною парламентською «більшістю».

Шанс на прийняття. Високий.

Оцінка Мind. Цілком позитивна. Документ централізує адміністративні функції митного контролю, сприяє впровадженню механізму «єдиного вікна». У випадку «негативної» реалізації положень законопроекту матимемо лише перерозподіл корупційних потоків від одних державних органів на користь інших.

Проект закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо поліпшення інвестиційного клімату в Україні

Ціна питання. Законопроект охоплює дуже широке коло питань, має інституціональний характер. Майже кожна із запропонованих новацій може допомогти підприємцям заощадити мільярди гривень.

Зміст. Документ має системний характер і зачіпає майже десяток законодавчих актів, зокрема у таких сферах: захист акціонерів, правосуддя, забезпечення виконання договірних зобов'язань, альтернативне вирішення спорів, будівництво, взаємовідносини держави та підприємців, банкрутство, нерухомість. Запропоновані зміни спрощують адміністративні процедури, прибирають складні норми, які обмежують підприємців, захищає інтереси акціонерів.

Хто виграє. Середній і великий бізнес, іноземні та вітчизняні інвестори, кредитори, споживачі товарі та послуг.

Хто програє. Представники влади, які користуються адміністративними перепонами в корупційних цілях, підприємці-боржники, частково будівельні компанії в частині розробників будівельної документації.

Позиція парламентських юристів. До законопроекту багато зауважень. По-перше, на думку Головного науково-експертного управління, у документі штучно поєднано різні сфери права та законодавчих актів, безпосередньо не пов’язаних між собою, що суперечить усталеним правилам законодавчої техніки. Це також ускладнює узгодження документа між комітетами. По-друге, автори імплементують у правове поле України новели, притаманні прецедентному праву, а в Україні, як відомо, панує континентальний тип права.

Прогнозована позиція фракцій. Буде підтриманий ситуативною парламентською «більшістю».

Шанс на прийняття. «Розпорошеність» напрямків законопроекту значно ускладнить його узгодження в парламенті як на етапі першого, так і другого читання.

Оцінка Мind. Проект закону, підписаний Максимом Нефьодовим – першим заступником міністра економічного розвитку і торгівлі України, молодим і амбітним державним діячем, який зробив собі ім'я на впровадженні нової системи державних закупівель ProZorro. Не викликає подиву бажання авторів законопроекту «одним махом» вирішити цілу низку проблемних питань в економіці. Проте, як показує висновок парламентських юристів, поспіх у такій справі може бути небезпечним для незбалансованого правового поля України. Навіть більше, недоброзичливо налаштовані політичні опоненти Максима Нефьодова (навіть у складі «більшості») спробують «поховати» закон у комітетах. Це все стане на заваді імплементації дійсно прогресивних норм. Також існує ризик «піарних» війн навколо документа з усіх сторін.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS