Переговори під дулом автомата: коли українські мобільні оператори повернуться у «ДНР»

І які санкції загрожують світовим виробникам обладнання за співпрацю з бойовиками

Фото УНIАН

У Києві 27 березня відбулося засідання, присвячене обговоренню проблем із мобільним зв'язком на території Донбасу. Один із спікерів круглого столу, директор з корпоративного управління і розвитку «Vodafone Україна» Олег Проживальський заявив наступне: «Якщо «влада» «ДНР» буде продовжувати з нами гратися, демонтуємо все обладнання, яке працювало на донецькому напрямку». Оператор побоюється, що його обладнання, яке залишилося на не підконтрольній Україні території, буде використане бойовиками для розвитку власного провайдера «Фенікс».

На даний момент «Vodafone Україна» – єдиний з операторів, хто готовий розглядати можливість повернутися у фейкову республіку «ДНР» (в «ЛНР» компанія майже не зупиняла роботу). До 2014 року «МТС-Україна» мала найбільшу абонентську базу на сході України серед українських мобільних операторів.

Так чи буде відновлено ​​український зв'язок у «ДНР»? На яких умовах мобільні оператори готові надавати послуги на поки непідконтрольною Україні території? На ці та інші питання шукав відповіді Mind.

Хто працює в «ДНР»? У цьому регіоні зараз лідирує створений бойовиками в 2015 році оператор «Фенікс». Його абонентська база вже досягає 625 000. «Також у «ДНР», за словами її жителів, продовжує роботу український оператор «Інтертелеком». Хоча компанія запевняє, що це недостовірна інформація», – повідомив на круглому столі Віталій Сизов, представник «Донецького інституту інформації» (організації, що захищає інтереси жителів Донбасу).

На думку спікера, абонентів у «Інтертелекому» вкрай мало, тому надання послуг зараз практично монополізовано «Феніксом». «Монополія на мобільний зв'язок дозволить скоротити бюджетний дефіцит «ДНР», призведе до тяжких гуманітарних наслідків і негативно вплине на процес подальшої реінтеграції цих територій», – вважає Віталій Сизов. За його підрахунками, прямий дохід угруповання бойовиків «ДНР» тільки від продажу 500 000 стартових пакетів за січень-лютий 2018 року становить близько $1 млн.

Нагадаємо, першим ОРДЛО залишив «Київстар». «У квітні 2015 року ми призупинили надання послуг зв'язку в окупованих населених пунктах Донецької і Луганської областей. Обладнання «Київстар», що там знаходилось, було пошкоджено невідомими озброєними групами і відключено нами від основної мережі. Про технічний стан даного обладнання інформації у нас немає», – розповіли Mind у прес-службі оператора.

Другим пішов із зони lifecell. У 2016 році оператор припинив надання послуг на тимчасово окупованій території Луганської області, в лютому 2017 року – Донецької. «Внаслідок блокування телекомунікаційної інфраструктури компанії на території, що перебуває під контролем терористичних угруповань, робота lifecell була примусово припинена», – пояснюють у прес-службі оператора.

Незабаром за оператором lifecell пішов «Укртелеком», який надавав до того послуги фіксованої телефонії і ШПД  200 000 абонентів. «Ми втратили контроль над активами 1 березня 2017 року. Припинили надання послуг на непідконтрольну частину Донецької області через втручання невстановлених осіб в роботу мережі і захоплення офісу озброєними людьми. Оператор втратив технічну можливість централізовано керувати обладнанням на непідконтрольній території Донецької області, і, відповідно, локальний фрагмент мережі був оперативно відключений від загальнонаціональної мережі», – відзначають у прес-службі «Укртелекому».

У січні 2018 року через пошкодження кабелю припинив надавати послуги для 1 млн своїх абонентів в «ДНР» і «Vodafone Україна». В «ЛНР» зв'язок було відновлено через декілька днів.

Правила гри. Олег Проживальський розповів, на яких умовах «Vodafone Україна» може повернутися у «ДНР». Перше і найважливіше, каже він – оператор не буде укладати договори з бойовиками. Раніше представники «ДНР» вимагали від «Vodafone Україна» погасити «заборгованість» за електроенергію в розмірі 800 млн руб. «Наша компанія працює згідно з законодавством України, Великої Британії та США, адже на Нью-Йоркській біржі у нас акції. І ми не маємо наміру порушувати закони цих країн. Так, ми отримували доходи від надання послуг в «ЛДНР». Але втрата цього заробітку – не катастрофа для компанії. Катастрофою буде втрата української ліцензії, зниження вартості акцій на Нью-Йоркській біржі в разі порушення законодавства», – підкреслив топ-менеджер «Vodafone Україна».

За його словами, компанія готова працювати тільки дистанційно, як робила це раніше. «Ми платили за електроенергію ДТЕКу на підконтрольній Україні території. Коли бойовики «віджали» офіси ДТЕК в ОРДЛО, ми призупинили договори на українській території», – пояснив спікер.

Друга умова: виконання домовленостей зустрічей Тристоронньої контактної групи в Мінську. «Я вже тричі брав участь у цих переговорах. З представниками «ЛНР» домовилися, що можемо завести на територію близько 8 тонн обладнання, запасних частин і відновити нормальну роботу мережі. Зараз близько 50% нашого обладнання вийшло з ладу. Ми вимагаємо гарантії безпеки наших людей, обладнання та супроводу ОБСЄ», – розповів Олег Проживальський.

За його словами, «влада» цього регіону погодилися з пропозиціями компанії. Також вони обіцяли розмінувати широку стежку на мінному полі для проходу техніки, щоб співробітники оператора могли відновити один з резервних кабелів. «Якщо домовленості будуть дотримані, на непідконтрольній Україні території Луганської області зв'язок буде поновлено ​​на досить якісному рівні до літа», – повідомив директор з корпоративного управління і розвитку «Vodafone Україна».

Переговори з «владою» «ДНР» менш конструктивні. «На передостанній зустрічі в Мінську ми поставили умову: якщо вони будуть продовжувати з нами гратися, демонтуємо все обладнання, яке працювало на донецькому напрямку. Вони заявляли жителям, що пошкодження на нашому боці, щоб «відбілити» себе. Коли в Луганську ми відновили зв'язок, мережа автоматично повинна була «піднятися» на непідконтрольній території Донецької області, тому що лінії зв'язку закільцьовані. Але цього «чомусь» не відбулося», – зазначив Олег Проживальський. Вельми ймовірно, що адміністрація «ДНР» хотіла б використовувати обладнання «Vodafone Україна», що залишилось на її території, для свого «Фенікса». Однак налаштування і використання обладнання – непростий процес, що вимагає експертизи підготовлених фахівців.

На останній зустрічі у Мінську бойовики «ДНР» нібито пішли на поступки: погодилися впустити групу фахівців оператора, які повинні зробити ревізію стану обладнання і спробувати відновити роботу мережі. Такий крок представниками «Vodafone Україна» розцінюється як черговий прийом. «Ми вважаємо, що за минулі два місяці вони хотіли налаштувати роботу нашого обладнання для «Фенікса». Якби там були хороші фахівці, деяке обладнання можна було б використовувати. Але їм не вдалося це зробити», – розповідає Олег Проживальський.

За його словами, «донецьке питання» буде вирішуватися на зустрічі в Мінську, яка має відбутися 4 квітня.

У теорії, оновити програмне забезпечення могли б світові виробники обладнання. З чуток, бойовики намагалися домовлятися з деякими з них. Олег Проживальський вважає, що жодна публічна компанія туди не піде працювати. Спікер навів приклад китайського вендора, якого Нью-Йоркська біржа оштрафувала на $1,3 млрд за поставки обладнання в Північну Корею.

Позиція інших операторів. Вони поки не мають наміру повертатися в ОРДЛО. «Будь-які дії із відновлення зв'язку компанії на окупованих територіях можливі лише після того, як там буде відновлено закони і державну владу України», – повідомили Mind у прес-службі «Київстар».

«Компанія lifecell жодним чином не може взаємодіяти з представниками окупаційного режиму на тимчасово окупованих територіях, адже працює в рамках законодавства України», – відзначили в прес-службі оператора.

Якими будуть тарифи «червоного оператора» для «ДНР»? Олег Проживальський нагадав, що наприкінці минулого року компанія змінила тарифи. Жителям регіону запропонували дві можливості оплати: по 3 грн в день, або 60 грн за місяць. «Поки не плануємо там що-небудь міняти», – розповів спікер.

На його думку, абоненти поповнюють рахунки через інтернет або оплачують послуги на території України. «Ймовірно, якісь «підприємці» завозять валізи карт поповнення і продають їх в ОРДЛО за завищеними цінами. Але це не наша провина», – підкреслив топ-менеджер «Vodafone Україна».

Відшкодування втрат. Чи збираються оператори робити спроби компенсації матеріальної шкоди, завданої бойовиками? «Поки ми не підраховували розмір збитків. У Криму втратили близько $20 млн. У «ДНР» обладнання – не нове. Його нинішня вартість – невисока. Тому не можу сказати, що у нас будуть дуже великі втрати», – говорить Олег Проживальський.

У lifecell Mind повідомили, що на непідконтрольній території Донецької області у них залишилося 500 базових станцій. Розмір шкоди поки не підраховували.

За даними прес-служби «Укртелекому», сума збитку може оцінюватися різними способами: активи, вартість відновлення, неодержані доходи. За попередніми оцінками, це кілька сотень мільйонів гривень.

На думку Олега Проживальського, стягнути збитки поки досить складно. «Ми не знаємо, кому пред'являти претензії. Автомату? Якщо наше обладнання офіційно передадуть у власність якійсь юрособі, то, ймовірно, зможемо довести свої права у міжнародних судах. Але навіть держава Україна, що має потужних юристів, поки ще нічого не відсудила ні щодо Криму, ні ОРДЛО», – резюмує спікер.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS