Водії проти велосипедистів: на що перетворюється «бензиновий Майдан» у Франції

24 листопада демонстранти спробують зробити Париж «мертвим містом»

Фото: 🇫🇷Gilets Jaunes🇫🇷 (@_gilets_jaunes_)

Демонстрації проти подорожчання пального, що спалахнули минулої суботи у Франції, не стихли. З неділі вони стали більш жорсткими і перекинулися на ще одну європейську країну – Болгарію, у столиці якої протестуючі на кілька годин паралізували рух транспорту. Mind вивчив все, що відомо про французькі протести та подальші плани їхніх організаторів – руху «жовтих жилетів».

Звідки взялися «жовті жилети»? Рух виник в соцмережах декілька тижнів тому. Він отримав назву з  головного символу протесту – світловідбиваючих  жилетів, які кожен власник автомобіля повинен мати на випадок аварійної зупинки на трасі. Тепер французи, які протестують проти високих цін на пальне, одягаються в них, щоб продемонструвати свою єдність. А автомобілісти, які їм співчувають, кладуть жовті жилетки під лобове скло, висловлюючи тим самим підтримку громадській акції.

Водії проти велосипедистів: на що перетворюється «бензиновий Майдан» у Франції
Фото: 🇫🇷Gilets Jaunes🇫🇷 (@_gilets_jaunes_)

«Протестні рухи у Франції щоразу несуть відгомони класової ворожнечі та Великої революції 1789 року. І нинішні одягнені в жовті жилети Жани, що вийшли в суботу в кількості 250 000 на вулиці та дороги Франції без організації і без лідерів, – не виняток. Легко уявити непопулярного президента Макрона в образі напудреного маркіза, якого ведуть до гільйотини... Макрон залишається вірним своєму електорату – еліті, заможним екологістам та етнічним меншинам. На жаль для нього, білі молоді хлопці, схоже, стають головною силою», – описує ситуацію у Франції видання Irish Times.

За словами французького журналіста і письменника Герве Алгаларрондо, проти Еммануеля Макрона піднявся той самий соціальний клас, який проголосував за Трампа в США. Президент Франції завжди зарозуміло і зневажливо ставився до білої молоді з низів, і тепер демонстранти виявилися для нього «незвіданою землею» і «бермудським трикутником». Бензинова криза, за словами Алгаларрондо, також підбурює «дві Франції» одна проти одної. Біла молодь із сільської місцевості та передмість протистоїть бобо-екологістам, які живуть у центрах міст, їздять на велосипедах або скутерах, підтримують екологічні ініціативи Макрона і все сильніше ненавидять Жанів у жовтих жилетах за створення хаосу в країні та небажання пожертвувати своїми брудними автомобілями заради чистого повітря.

Що сталося на вихідних 17–18 листопада? У суботу, за даними міністерства внутрішніх справ Франції, 244 000 осіб взяли участь в протестах на території республіки. Демонстранти в жовтих жилетах організували близько 2000 акцій з блокування доріг, проведення демонстрацій і уповільнення автомобільного трафіку в країні, щоб висловити свій гнів щодо ініційованого президентом Макроном підвищення податків на пальне. У Парижі протестуючі заблокували авеню Шанз-Елізе і підійшли до Єлисейського палацу, але були розігнані поліцією, яка застосувала сльозогінний газ.

Суботні протести проходили переважно без інцидентів. Однак 17 мітингувальників отримали серйозні каліцтва в сутичках з водіями, які намагалися прорватися через дорожні барикади. Одна 63-річна демонстрантка була збита автомобілем і загинула через те, що жінка, яка знаходилася за кермом, запанікувала, коли 50 осіб оточили і заблокували її машину, почали стукати по даху і пробиратися всередину салону. Ще один мотоцикліст знаходиться в реанімації на межі життя і смерті.

За словами міністра закордонних справ Франції Крістофа Кастанера, після суботи число демонстрантів скоротилося. У понеділок в блокуванні транспортних потоків на стратегічних магістралях країни брали участь приблизно 27 000 осіб. Однак їх дії стали більш агресивними. Протестувальники намагалися заблокувати шосе, що веде до тунелю між Францією і Англією, і перекривали доступ до кількох сховищ нафтопродуктів.

«У неділю і понеділок протестувальники вчинили безліч актів жорстокості, расизму, антисемітизму і вандалізму. Робота поліцейських стає все більш важкою і небезпечною через агресивність і зміни поведінки демонстрантів... вони систематично вступають в конфронтацію з співробітниками правопорядку», – повідомив Крістоф Кастанер, зазначивши, що два офіцери поліції при приборканні протестів отримали серйозні травми.

Що спонукало водіїв ступити на стежку війни? Ціна дизельного пального, найвикористовуванішого в автомобілях Франції, зросла за 12 місяців на 23% – до 1,51 євро (48 грн) за літр. Це найвища позначка з початку 2000-х років.

Водії проти велосипедистів: на що перетворюється «бензиновий Майдан» у Франції
Фото: 🇫🇷Gilets Jaunes🇫🇷 (@_gilets_jaunes_)

Світові ціни на нафту протягом року зросли і знову впали, однак ціна пального залишилася високою через те, що уряд Макрона підняв «вуглеводневий» податок з дизельного пального і бензину на 7,6 євроцента/л і 3,9 євроцента/л відповідно. Це зроблено в межах кампанії з підвищення екологічності автомобілів і пального, під час якої уряд планує дозволити адміністраціям міст стягувати плату за в'їзд транспорту.

Рішення підняти «вуглеводневий» податок ще раз на 6,5 цента/л для дизеля і на 2,9 цента/л для бензину з 1 січня 2019 року переповнило чашу терпіння багатьох автовласників і стало спусковим механізмом протестів.

Наскільки масштабним є рух «жовтих жилетів»? Він має широку підтримку населення Франції. Відповідно до соцопитування інституту Elabe, 73% французів підтримують протести і 70% бажають, щоб уряд відмовився від підвищення податків на пальне.

За словами спостерігачів, невдоволення високими цінами на бензин і дизель переростає в соцмережах у широкомасштабну відкриту критику економічної політики нинішнього президента.

«Протести «жовтих жилетів» підтримують навіть 54% з тих виборців, які на президентських виборах голосували за Макрона. Розчарування через невиправдані очікування і зниження купівельної спроможності охопили все суспільство. Це вже не просто якась дрібна проблема, що хвилює лише сільську Францію або нижчі класи», – коментує ситуацію в країні директор з досліджень Elabe Вінсент Тхібаулт.

Що планують демонстранти на наступних вихідних 24–25 листопада? У суботу учасники руху «жовтих жилетів» збираються зупинити рух транспорту по дорогах в Парижі.

Один з головних агітаторів «жовтих жилетів» Ерік Дроует, раніше невідомий водій вантажівки з департаменту Сена і Марна, на своїй сторінці в Facebook закликав провести 24 листопада акцію під назвою «Другий акт, вся Франція в Парижі!». Він попросив однодумців приїхати в суботу вранці (з 8:00 до 11:00) на головну паризьку площу Згоди, оскільки «тут знаходиться уряд» і «потрібно дотиснути його».

«Ми чекаємо всіх: водіїв вантажівок і автобусів, таксистів, шоферів, фермерів... Кожного! Ми повинні нанести останній удар, і просимо всіх приїхати в Париж, на чому є можливість», – написав Дроует. Понад 27 000 користувачів Facebok підтвердили під його закликом, що візьмуть участь в акції, і більше 190 000 поставили позначку «зацікавлені».

Водії проти велосипедистів: на що перетворюється «бензиновий Майдан» у Франції
Фото: france3-regions

Хоча активісти руху «жовтих жилетів» повідомляють про свою аполітичність, їхні протест прагнуть очолити опозиційні партії правого і лівого спрямування. Зокрема, заклик до демонстрантів прибути в Париж і «заблокувати столицю» опублікував на своїй сторінці у Facebook член правої партії Debout La France («Вставай, Франція») Франк Бахлер. Його відеозвернення було переглянуто понад 210 000 разів.

«Всі ви повинні прибути в Париж на своїх ногах, або верхи на конях, або на автомобілях і окупувати всі вулиці. Давайте подивимося 24 листопада на заблокований Париж. 24 листопада Париж стане мертвим містом», – повідомив у своєму заклику Бахлер.

Наростаючі очікування того, що у Франції може виникнути громадянський конфлікт, схоже, не дуже турбують 40-річного президента-центриста Еммануеля Макрона. Він, як і раніше, демонструє рішучість слідувати курсом на підвищення екологічності транспорту і пального. Уряд Франції оголосив про те, що не допустить блокування доріг у суботу і направить додатково 30 000 офіцерів поліції на придушення можливих заворушень у столиці Франції. На сторону Макрона, можливо, стануть кілька тисяч парижан – у групах французьких велосипедистів опубліковані заклики вийти на антипротести і підтримати підвищення тарифів на пальне.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS