Водії проти велосипедистів: на що перетворюється «бензиновий Майдан» у Франції
24 листопада демонстранти спробують зробити Париж «мертвим містом»

Демонстрації проти подорожчання пального, що спалахнули минулої суботи у Франції, не стихли. З неділі вони стали більш жорсткими і перекинулися на ще одну європейську країну – Болгарію, у столиці якої протестуючі на кілька годин паралізували рух транспорту. Mind вивчив все, що відомо про французькі протести та подальші плани їхніх організаторів – руху «жовтих жилетів».
Звідки взялися «жовті жилети»? Рух виник в соцмережах декілька тижнів тому. Він отримав назву з головного символу протесту – світловідбиваючих жилетів, які кожен власник автомобіля повинен мати на випадок аварійної зупинки на трасі. Тепер французи, які протестують проти високих цін на пальне, одягаються в них, щоб продемонструвати свою єдність. А автомобілісти, які їм співчувають, кладуть жовті жилетки під лобове скло, висловлюючи тим самим підтримку громадській акції.

«Протестні рухи у Франції щоразу несуть відгомони класової ворожнечі та Великої революції 1789 року. І нинішні одягнені в жовті жилети Жани, що вийшли в суботу в кількості 250 000 на вулиці та дороги Франції без організації і без лідерів, – не виняток. Легко уявити непопулярного президента Макрона в образі напудреного маркіза, якого ведуть до гільйотини... Макрон залишається вірним своєму електорату – еліті, заможним екологістам та етнічним меншинам. На жаль для нього, білі молоді хлопці, схоже, стають головною силою», – описує ситуацію у Франції видання Irish Times.
За словами французького журналіста і письменника Герве Алгаларрондо, проти Еммануеля Макрона піднявся той самий соціальний клас, який проголосував за Трампа в США. Президент Франції завжди зарозуміло і зневажливо ставився до білої молоді з низів, і тепер демонстранти виявилися для нього «незвіданою землею» і «бермудським трикутником». Бензинова криза, за словами Алгаларрондо, також підбурює «дві Франції» одна проти одної. Біла молодь із сільської місцевості та передмість протистоїть бобо-екологістам, які живуть у центрах міст, їздять на велосипедах або скутерах, підтримують екологічні ініціативи Макрона і все сильніше ненавидять Жанів у жовтих жилетах за створення хаосу в країні та небажання пожертвувати своїми брудними автомобілями заради чистого повітря.
Що сталося на вихідних 17–18 листопада? У суботу, за даними міністерства внутрішніх справ Франції, 244 000 осіб взяли участь в протестах на території республіки. Демонстранти в жовтих жилетах організували близько 2000 акцій з блокування доріг, проведення демонстрацій і уповільнення автомобільного трафіку в країні, щоб висловити свій гнів щодо ініційованого президентом Макроном підвищення податків на пальне. У Парижі протестуючі заблокували авеню Шанз-Елізе і підійшли до Єлисейського палацу, але були розігнані поліцією, яка застосувала сльозогінний газ.
Суботні протести проходили переважно без інцидентів. Однак 17 мітингувальників отримали серйозні каліцтва в сутичках з водіями, які намагалися прорватися через дорожні барикади. Одна 63-річна демонстрантка була збита автомобілем і загинула через те, що жінка, яка знаходилася за кермом, запанікувала, коли 50 осіб оточили і заблокували її машину, почали стукати по даху і пробиратися всередину салону. Ще один мотоцикліст знаходиться в реанімації на межі життя і смерті.
За словами міністра закордонних справ Франції Крістофа Кастанера, після суботи число демонстрантів скоротилося. У понеділок в блокуванні транспортних потоків на стратегічних магістралях країни брали участь приблизно 27 000 осіб. Однак їх дії стали більш агресивними. Протестувальники намагалися заблокувати шосе, що веде до тунелю між Францією і Англією, і перекривали доступ до кількох сховищ нафтопродуктів.
«У неділю і понеділок протестувальники вчинили безліч актів жорстокості, расизму, антисемітизму і вандалізму. Робота поліцейських стає все більш важкою і небезпечною через агресивність і зміни поведінки демонстрантів... вони систематично вступають в конфронтацію з співробітниками правопорядку», – повідомив Крістоф Кастанер, зазначивши, що два офіцери поліції при приборканні протестів отримали серйозні травми.
Що спонукало водіїв ступити на стежку війни? Ціна дизельного пального, найвикористовуванішого в автомобілях Франції, зросла за 12 місяців на 23% – до 1,51 євро (48 грн) за літр. Це найвища позначка з початку 2000-х років.

Світові ціни на нафту протягом року зросли і знову впали, однак ціна пального залишилася високою через те, що уряд Макрона підняв «вуглеводневий» податок з дизельного пального і бензину на 7,6 євроцента/л і 3,9 євроцента/л відповідно. Це зроблено в межах кампанії з підвищення екологічності автомобілів і пального, під час якої уряд планує дозволити адміністраціям міст стягувати плату за в'їзд транспорту.
Рішення підняти «вуглеводневий» податок ще раз на 6,5 цента/л для дизеля і на 2,9 цента/л для бензину з 1 січня 2019 року переповнило чашу терпіння багатьох автовласників і стало спусковим механізмом протестів.
Наскільки масштабним є рух «жовтих жилетів»? Він має широку підтримку населення Франції. Відповідно до соцопитування інституту Elabe, 73% французів підтримують протести і 70% бажають, щоб уряд відмовився від підвищення податків на пальне.
За словами спостерігачів, невдоволення високими цінами на бензин і дизель переростає в соцмережах у широкомасштабну відкриту критику економічної політики нинішнього президента.
«Протести «жовтих жилетів» підтримують навіть 54% з тих виборців, які на президентських виборах голосували за Макрона. Розчарування через невиправдані очікування і зниження купівельної спроможності охопили все суспільство. Це вже не просто якась дрібна проблема, що хвилює лише сільську Францію або нижчі класи», – коментує ситуацію в країні директор з досліджень Elabe Вінсент Тхібаулт.
Що планують демонстранти на наступних вихідних 24–25 листопада? У суботу учасники руху «жовтих жилетів» збираються зупинити рух транспорту по дорогах в Парижі.
Один з головних агітаторів «жовтих жилетів» Ерік Дроует, раніше невідомий водій вантажівки з департаменту Сена і Марна, на своїй сторінці в Facebook закликав провести 24 листопада акцію під назвою «Другий акт, вся Франція в Парижі!». Він попросив однодумців приїхати в суботу вранці (з 8:00 до 11:00) на головну паризьку площу Згоди, оскільки «тут знаходиться уряд» і «потрібно дотиснути його».
«Ми чекаємо всіх: водіїв вантажівок і автобусів, таксистів, шоферів, фермерів... Кожного! Ми повинні нанести останній удар, і просимо всіх приїхати в Париж, на чому є можливість», – написав Дроует. Понад 27 000 користувачів Facebok підтвердили під його закликом, що візьмуть участь в акції, і більше 190 000 поставили позначку «зацікавлені».

Хоча активісти руху «жовтих жилетів» повідомляють про свою аполітичність, їхні протест прагнуть очолити опозиційні партії правого і лівого спрямування. Зокрема, заклик до демонстрантів прибути в Париж і «заблокувати столицю» опублікував на своїй сторінці у Facebook член правої партії Debout La France («Вставай, Франція») Франк Бахлер. Його відеозвернення було переглянуто понад 210 000 разів.
«Всі ви повинні прибути в Париж на своїх ногах, або верхи на конях, або на автомобілях і окупувати всі вулиці. Давайте подивимося 24 листопада на заблокований Париж. 24 листопада Париж стане мертвим містом», – повідомив у своєму заклику Бахлер.
Наростаючі очікування того, що у Франції може виникнути громадянський конфлікт, схоже, не дуже турбують 40-річного президента-центриста Еммануеля Макрона. Він, як і раніше, демонструє рішучість слідувати курсом на підвищення екологічності транспорту і пального. Уряд Франції оголосив про те, що не допустить блокування доріг у суботу і направить додатково 30 000 офіцерів поліції на придушення можливих заворушень у столиці Франції. На сторону Макрона, можливо, стануть кілька тисяч парижан – у групах французьких велосипедистів опубліковані заклики вийти на антипротести і підтримати підвищення тарифів на пальне.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми запрошуємо вас стати частиною Mind Club. Для цього потрібно оформити підписку за $7 на місяць.
Нам дуже важлива ваша підтримка!
Чому ми впроваджуємо платну підписку?
Справжня якісна та незалежна журналістика потребує багато часу, зусиль та витрат, це дійсно недешево. Але ми віримо в перспективи ділової журналістики в Україні, тому що віримо в перспективу України.
Саме тому ми створюємо можливість платної щомісячної підписки – Mind Club.
Якщо ви читаєте нас, якщо вам подобається та ви цінуєте те, що ми робимо, – пропонуємо вам вступити до спільноти Mind.
Ми плануємо розвивати Mind Club: обсяг матеріалів і доступних сервісів і проектів. Уже сьогодні всі члени клубу:
- Допомагають створювати та розвивати якісну незалежну ділову журналістику. Ми зможемо і надалі розвиватись та підвищувати якість наших матеріалів.
- Отримують вільний від банерної реклами сайт.
- Отримують доступ до «закритих» матеріалів Mind (до щомісячного випуску, в якому ми досліджуємо та аналізуємо, як працюють цілі галузі; до щотижневих аналітичних підсумків).
- Вільний доступ до івентів Mind для підписників та спеціальні умови на інші події Mind.
- Smart Power. Власники бізнесу, що стануть підписниками Mind, отримають доступ до агрегатора системних порушень від аналітиків Mind та партнерів «Cкажи.uа». Якщо у вашого бізнесу виникли проблеми з непорядними чиновниками чи конкурентами – ми проаналізуємо, чи є їхня поведінка системною, і разом зможемо вирішити цю проблему.
- Ми і надалі розвиватимемо Mind та додаватимемо корисні журналістські рубрики і сервіси для вашого бізнесу.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності. Підтримайте нас за 196 грн на місяць.
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: editor@mind.ua.