Mind продовжує публікацію редакційного аналізу рішень, які пропонують (або частіше – не пропонують) кандидати в президенти України щодо окремих галузей. З повним переліком запитань, на які ми шукали «відповіді» у кандидатів, можна ознайомитись тут; усі матеріали спеціального проекту Mind «Кандидатська з економіки» – тут.
Читайте також: Кандидатська з економіки. Володимир Зеленський і АПК
Читайте також: Кандидатська з економіки. Володимир Зеленський, інновації, технології та телеком
Читайте також: Кандидатська з економіки. Володимир Зеленський, газ та ризики некомпетентності
Читайте також: Кандидатська з економіки. Володимир Зеленський та виклики в енергетиці
Передвиборчий штаб Володимира Зеленського не обтяжив себе відповідями на запит Mind. Тому ми аналізуємо слова і дії як самого кандидата, так і персон, які асоціюються з його командою, спираючись на відкриті джерела.
В інтерв'ю Дмитру Гордону, грудень 2018:
Дуже багато моментів в різних країнах, які я хотів би Україні привити. Припустимо, мені дуже подобається рівень життя в Швейцарії… банківська система захищена, звичайно, офігенна у них…
Під час зустрічі з бізнес-спільнотою, березень 2019:
У мене немає ніяких підписаних паперів з Коломойським, меморандумів телевізійних. ПриватБанк – державний банк, я нікому його не буду повертати. Допомагати олігархам я не збираюся.
Під час зустрічі з бізнес-спільнотою, березень 2019:
Давайте ми взагалі підемо від кешу.
Коментар Mind
Черговий силовий перерозподіл активів та фінансових потоків у банківському секторі є одним з ризиків цьогорічних виборів в Україні. Тому запевнення кандидата у прихильності до підтримання стабільності у банківському секторі можна категорично вітати.
Проте недоліком надто широких узагальнень є збереження великої кількості питань, відповіді на які можуть радикально змінити оцінку перспектив.
Приміром, чи збереження діючої управлінської команди в ключових регуляторах є частиною стабільності?
Чи буде продовжено просування за стратегічними напрямками, які вже визначені?
А якщо ні, то хто і що саме змінюватиме?
У цілому, термін «офігенна» як таргет для розвитку фінансового сектору для різних електоральних груп може містити кардинально різний зміст. Сформований туман невідомості не сприяє заспокоєнню: намагання захеджуватися від можливих форс-мажорів вже найближчим часом може негативно вплинути на поточні тенденції.
Щодо стосунків з олігархами, то у банківському секторі вони досі управлялися без допомоги: самі брали кредити, самі їх не повертали. І тут позиція першої особи держави щодо можливих компромісів або відмови від них має надзвичайне значення.
Сума непрацюючих кредитів на початок 2019 року складала понад 632 млрд грн, серед них корпоративних – понад 537 млрд грн.
Стосовно радикальної відмови від готівки, то у цьому напрямі вже багато років працює Нацбанк. Аби ознайомитися з чималими досягнутими результатами, можна просто пошукати на веб-сайті НБУ інформацію за словом сashless.
Згідно з останніми планами, дозволений денний ліміт готівкових операцій для фізособи планують знизити до 15 000 грн, що з урахуванням існуючих темпів інфляції дуже небагато.
До речі, таке рішення має не лише світлі відтінки.
Зокрема, варто зважати, що населення не довіряє ані державним органам, ані банкам – за збереження незмінними інших умов повна відмова від кешу стане неадекватно агресивним кроком.
Крім того, це вимагатиме від бізнесу додаткових видатків на термінове доформування інфраструктури для опрацювання відповідного масиву платежів. І це на тлі недостатньої освітньої та технічної готовності українців до таких змін.
В інтерв'ю Дмитру Гордону, грудень 2018:
Ось ти кажеш – національна ідея. У принципі, це – офігенна, дуже ліберальна вільна країна. Я хочу, щоб тут були бабки в безпеці, щоб всі світові компанії приїжджали сюди і вкладали. Взагалі-то, це одна з альтернатив будь-якого військового союзу. Так загони сюди америкосів, китайців, дай їм ліцензію на видобуток газу – подивимося, хто прийде сюди нас підривати.
Коментар Mind
Українські реалії захисту прав інвесторів та досягнутий рівень розвитку фондового ринку невідривно пов’язані з ситуацією з верховенством права та корупцією, а також здобутим країною економічним станом. Позитивні зрушення спостерігаються.
Варто згадати прихід в Україну міжнародної депозитарної системи Clearstream. Проте основне питання – як прискорити розвиток, аби зміни почали приносити відчутні результати якнайшвидше.
Однією з передумов для цього є забезпечення ефективної взаємодії з парламентом задля модернізації фінансового законодавства.
Ось із цим можуть бути суттєві ускладнення, оскільки побудований у країні непрозорий та кептивний фондовий ринок має своїх бенефеціарів, котрі, в свою чергу, досі мали потужне представництво як у законодавчому, так і в інших державних органах.