Справді золота гілка: як влаштована економіка Каннського кінофестивалю

На що організатори та гості витрачають найбільші гроші

Журі 72-го Каннського кінофестивалю
Фото: Vogue

Всесвітньовідомий Каннський кінофестиваль завершився 25 травня. Головний приз отримала картина «Паразит» корейця Пон Чжун Хо, про що Mind вже писав, відібравши крім неї ще шість гідних робіт. А тепер ми розповідаємо не про мистецтво, а про гроші, які обертаються навколо нього, – досліджуємо економіку найстатуснішого кінофестивалю у світі.

Кінофестиваль ось уже впродовж 72 років проходить у французькому місті Канни. Саме собою місто невелике – тут проживає трохи більше 73 000 людей. Воно стало відомим саме завдяки фестивалю і навчилося непогано на цьому заробляти, а люди, які туди приїжджають, – витрачати.

Під час фестивалю, який зазвичай триває близько двох тижнів, Канни відвідує біля 150 000 туристів. Велика частина – приблизно 100 000 осіб – швидше, просто роззяви, що приїхали до міста в надії потрапити на якийсь показ, побачити зірок на червоній доріжці та просто відпочити в атмосфері великого свята. Решта – професійні учасники ринку: актори, продюсери, режисери, кінобізнесмени, журналісти тощо. Для них фестиваль – передусім робота.

Але всіх цих людей пов'язує одне – вони витрачають в Каннах гроші. Великі гроші. За деякими даними, за два тижні місто додатково отримує понад 800 млн євро вливань у свою економіку.

«Недороге» свято кіноманів

На тлі вищезгаданої цифри бюджет кінофестивалю мізерно малий: десь біля 20 млн євро. Гроші йдуть на підготовку події, а також на організацію показів за програмою і вечірок/презентацій. Наприклад, лише церемонії відкриття і закриття коштують більш ніж 300 000 євро кожна. А головний приз – «Золота пальмова гілка», яку вручають переможцеві, обходиться у 20 000 євро: її вирізують з кілограмового злитка кристала, після чого покривають 118 грамами 24-каратного золота.

Половину з 20 млн євро надає французьке уряд, все інше – партнери фестивалю. Їхнє число змінюється із року в рік, залежно від цього змінюється і розмір внесків. Деякі компанії працюють з фестивалем за свого роду бартером, компенсуючи таким чином частину рекламного бюджету. Наприклад, «пальмові гілки» поставляє Chopard; L'Oréal робить макіяж і зачіски зірок; Renault надає автомобілі, на яких перевозять учасників події.

Кіноринок

Частину витрат Каннський кінофестиваль також компенсує за рахунок людей, які приїхали до міста робити бізнес – купувати і продавати кіно. Окрема частина міста на час фестивалю покривається павільйонами країн і компаній, в яких виставлені роботи на продаж. Для участі у заході потрібно придбати свого роду квиток, дозвіл на ведення діяльності; купувати його слід і продавцям, і покупцям.

Цінники різні, починаються від 200 євро і сягають декількох тисяч євро (такі квитки, наприклад, включають у себе прохід на закриті вечірки). Щороку тисячі людей (сам фестиваль декларує присутність на ньому «12 000 професіоналів») купують такі допуски, а значить, додатковий заробіток становить кілька мільйонів доларів.

Окремо потрібно платити і за самі павільйони. Стандартний павільйон на 25 кв. м коштуватиме понад 17 000 євро, за додаткову площу треба доплачувати. Щорічно набирається по кілька десятків охочих поставити свій павільйон, що дає ще 1 млн євро додаткового заробітку. Для тих, кому немає чим займати 25 кв. м площі, надають менші стенди – на 9 кв. м вартістю 4600 євро; за додаткову площу також необхідно доплачувати. Кількість бажаючих купити такі стенди обчислюється сотнями, а дохід оцінюється ще по півмільйона євро. І це без урахування оренди обладнання, доступу до інтернету тощо, що також приносить кінофестивалю додаткові сотні тисяч євро доходу.

І це ще не все. Фестиваль випускає рекламні буклети і гайди. У них також можна розмістити рекламу свого кінофільму або іншого продукту. Це обійдеться в кілька тисяч євро.

Зрештою – фільми. На Каннський кінофестиваль зі всього світу з'їжджаються творчі команди показати своє кіно. Це не безкоштовно. Ціни – від чотирьох сотень євро до кількох тисяч. Для фестивалю скринінг (так називається демонстрація фільму) – важливе джерело доходу: за два тижні показують кілька тисяч фільмів, дохід обчислюється мільйонами євро.

Всю інформацію для організації ділової поїздки на кінофестиваль можна отримати на спеціальному сайті – Le Marche du Film. Там же можна подати заявку на участь (вже в сезоні 2020).

Але на кінофестивалі заробляють не тільки організації, але і всі навколо: міські жителі та тямущі торговці емоціями.

У середньому забезпечена людина за декілька днів витрачає в Каннах близько 5000 євро. Перебування зірок оцінюють як мінімум в 100 000 євро. Як наслідок, для кіностудії часто показ великого хіта може обійтися чи не в 500 000 – 1 млн євро: привіз пари зірок, режисера і продюсера, житло, вечірки (організація крутої вечірки коштуватиме близько 100 000 євро), сам показ у кращому залі плюс рекламна кампанія. Частину з цих грошей отримає фестиваль, частину – бізнеси, які працюють у місті.

Житло

Для готельєрів кінофестиваль – шанс заробити на рік вперед. Причому добре заробити. Ціни за готельні номери злітають на цей період в декілька разів. Найдорожчі сьюти обійдуться в десятки тисяч євро. Наприклад, 650-метровий люкс Christian Dior Suite в готелі Majestic (улюблене місце селебрітіс) коштуватиме 22 000 євро за ніч. А Suite Majestic – під 30 000 євро/ніч. Висока ціна для звичайних відвідувачів, але стерпна – для голлівудських зірок, які натовпами з'їжджаються до Канн, щоб «і себе показати, і на людей подивитися».

Загалом у Каннах – містечку, нагадаємо, на 75 000 жителів – близько 8000 готельних номерів, ще біля 2000 апартаментів. Хороші квартири з великими терасами на час фестивалю здають за 100 000 євро на всі дні. Квартири менше – до 1000 євро/день. Така сама ситуація з готелями: оселитися дешевше, ніж за 300 євро/ніч, не вийде.

Квитки на покази та вечірки

У Канни їдуть дивитися кіно. Але не всі знають, що Каннський кінофестиваль – це бізнес-захід, а не туристичний івент. Квитки на скринінги (покази) видаються журналістам, оглядачам, людям з кіноіндустрії. Просто купити квиток у касі кінотеатру на фестивальне кіно людині з вулиці, за рідкісним винятком, неможна. Але є різні за ступенем легітимності способи долучитися до кіноперегляду.

  1. Покази на пляжах вечорами. Вони відкриті, безкоштовні.
  2. Є секція Critics Week, вона також безкоштовна, але кількість квитків обмежена.
  3. Використовувати чужі бейджи. Очевидно, що не всі журналісти або кіноділки приходять на кожен сеанс. Їхні бейджи, як правило, лежать перед входом на показ. Якщо ви більш-менш пристойно одягнені – можна спробувати отримати такий бейдж. За пару хвилин до показу хости зазвичай готові їх віддавати безкоштовно або за мінімальну винагороду.
  4. Секція Directors Fortnight продає квитки за 7 євро.
  5. Якщо вам від 18 до 28, можна спробувати подати заявку на пропуск для молоді.

Але все це далеко від того, за чим люди їдуть до Канн. Вони хочуть відпочивати з зірками, йти з ними червоною доріжкою і сидіти поряд у залі. І це теж можна отримати – звичайно ж, за гроші.

Квитки видаються людям з індустрії. І ті, щоб заробити, часто просто перепродують їх в інтернеті або безпосередньо на вулицях Канн. Потрапити на церемонію відкриття можна, заплативши кілька тисяч євро. Автору матеріалу вдалося знайти цінник у 6500 євро, але часом цифри доходять і до 10 000 євро. За прохід на afterparty потрібно платити окремо, це ще 3500 євро. У стільки ж обійдеться і присутність на церемонію закриття.

Окремо можна купувати квитки у перекупників на прем'єри фільмів. Наприклад, щоб побачити фільм «Одного разу в Голлівуді» з Леонардо ДіКапріо і Бредом Піттом, потрібно було віддати від 3600 євро. Є ті, хто платить. Варто також врахувати, що всі заходи проходять строго за дрес-кодом: вечірні сукні для жінок і костюм-смокінг з метеликом для чоловіків. Його завжди можна взяти в оренду, але обійдеться це в цілий статок.

Окрема розвага – потрапити на найбільшу благодійну вечірку amfAR, яка ось уже 25 років проходить під час Каннського кінофестивалю. Квиток у перекупників може коштувати від 10 000 до 25 000 євро, і люди платять за можливість посидіти поруч із зірками світової величини.

Але бувають випадки, коли навіть великі гроші не допоможуть. Зазвичай це закриті вечірки і заходи, куди потрапляє обмежене коло людей. Чужинця побачать одразу, охорона легко анулює квиток і виведе стороннього. Наприклад, цього року бренд Swarovski організовував вечірку для 40 осіб – туди було не потрапити. А ось на вечірку Moet & Chadon можна пройти за 5000 євро, на вечірку Vanity Fair – за 18 000 євро. Варіантів багато, а агентства часом готові навіть надавати знижки за покупку послуг відразу для групи людей. Найкрутіші вечірки часто організовують на яхтах, але вхід туди зазвичай лише за запрошеннями.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS