Всесвітньовідомий Каннський кінофестиваль завершився 25 травня. Головний приз отримала картина «Паразит» корейця Пон Чжун Хо, про що Mind вже писав, відібравши крім неї ще шість гідних робіт. А тепер ми розповідаємо не про мистецтво, а про гроші, які обертаються навколо нього, – досліджуємо економіку найстатуснішого кінофестивалю у світі.
Кінофестиваль ось уже впродовж 72 років проходить у французькому місті Канни. Саме собою місто невелике – тут проживає трохи більше 73 000 людей. Воно стало відомим саме завдяки фестивалю і навчилося непогано на цьому заробляти, а люди, які туди приїжджають, – витрачати.
Під час фестивалю, який зазвичай триває близько двох тижнів, Канни відвідує біля 150 000 туристів. Велика частина – приблизно 100 000 осіб – швидше, просто роззяви, що приїхали до міста в надії потрапити на якийсь показ, побачити зірок на червоній доріжці та просто відпочити в атмосфері великого свята. Решта – професійні учасники ринку: актори, продюсери, режисери, кінобізнесмени, журналісти тощо. Для них фестиваль – передусім робота.
Але всіх цих людей пов'язує одне – вони витрачають в Каннах гроші. Великі гроші. За деякими даними, за два тижні місто додатково отримує понад 800 млн євро вливань у свою економіку.
На тлі вищезгаданої цифри бюджет кінофестивалю мізерно малий: десь біля 20 млн євро. Гроші йдуть на підготовку події, а також на організацію показів за програмою і вечірок/презентацій. Наприклад, лише церемонії відкриття і закриття коштують більш ніж 300 000 євро кожна. А головний приз – «Золота пальмова гілка», яку вручають переможцеві, обходиться у 20 000 євро: її вирізують з кілограмового злитка кристала, після чого покривають 118 грамами 24-каратного золота.
Половину з 20 млн євро надає французьке уряд, все інше – партнери фестивалю. Їхнє число змінюється із року в рік, залежно від цього змінюється і розмір внесків. Деякі компанії працюють з фестивалем за свого роду бартером, компенсуючи таким чином частину рекламного бюджету. Наприклад, «пальмові гілки» поставляє Chopard; L'Oréal робить макіяж і зачіски зірок; Renault надає автомобілі, на яких перевозять учасників події.
Частину витрат Каннський кінофестиваль також компенсує за рахунок людей, які приїхали до міста робити бізнес – купувати і продавати кіно. Окрема частина міста на час фестивалю покривається павільйонами країн і компаній, в яких виставлені роботи на продаж. Для участі у заході потрібно придбати свого роду квиток, дозвіл на ведення діяльності; купувати його слід і продавцям, і покупцям.
Цінники різні, починаються від 200 євро і сягають декількох тисяч євро (такі квитки, наприклад, включають у себе прохід на закриті вечірки). Щороку тисячі людей (сам фестиваль декларує присутність на ньому «12 000 професіоналів») купують такі допуски, а значить, додатковий заробіток становить кілька мільйонів доларів.
Окремо потрібно платити і за самі павільйони. Стандартний павільйон на 25 кв. м коштуватиме понад 17 000 євро, за додаткову площу треба доплачувати. Щорічно набирається по кілька десятків охочих поставити свій павільйон, що дає ще 1 млн євро додаткового заробітку. Для тих, кому немає чим займати 25 кв. м площі, надають менші стенди – на 9 кв. м вартістю 4600 євро; за додаткову площу також необхідно доплачувати. Кількість бажаючих купити такі стенди обчислюється сотнями, а дохід оцінюється ще по півмільйона євро. І це без урахування оренди обладнання, доступу до інтернету тощо, що також приносить кінофестивалю додаткові сотні тисяч євро доходу.
І це ще не все. Фестиваль випускає рекламні буклети і гайди. У них також можна розмістити рекламу свого кінофільму або іншого продукту. Це обійдеться в кілька тисяч євро.
Зрештою – фільми. На Каннський кінофестиваль зі всього світу з'їжджаються творчі команди показати своє кіно. Це не безкоштовно. Ціни – від чотирьох сотень євро до кількох тисяч. Для фестивалю скринінг (так називається демонстрація фільму) – важливе джерело доходу: за два тижні показують кілька тисяч фільмів, дохід обчислюється мільйонами євро.
Всю інформацію для організації ділової поїздки на кінофестиваль можна отримати на спеціальному сайті – Le Marche du Film. Там же можна подати заявку на участь (вже в сезоні 2020).
Але на кінофестивалі заробляють не тільки організації, але і всі навколо: міські жителі та тямущі торговці емоціями.
У середньому забезпечена людина за декілька днів витрачає в Каннах близько 5000 євро. Перебування зірок оцінюють як мінімум в 100 000 євро. Як наслідок, для кіностудії часто показ великого хіта може обійтися чи не в 500 000 – 1 млн євро: привіз пари зірок, режисера і продюсера, житло, вечірки (організація крутої вечірки коштуватиме близько 100 000 євро), сам показ у кращому залі плюс рекламна кампанія. Частину з цих грошей отримає фестиваль, частину – бізнеси, які працюють у місті.
Для готельєрів кінофестиваль – шанс заробити на рік вперед. Причому добре заробити. Ціни за готельні номери злітають на цей період в декілька разів. Найдорожчі сьюти обійдуться в десятки тисяч євро. Наприклад, 650-метровий люкс Christian Dior Suite в готелі Majestic (улюблене місце селебрітіс) коштуватиме 22 000 євро за ніч. А Suite Majestic – під 30 000 євро/ніч. Висока ціна для звичайних відвідувачів, але стерпна – для голлівудських зірок, які натовпами з'їжджаються до Канн, щоб «і себе показати, і на людей подивитися».
Загалом у Каннах – містечку, нагадаємо, на 75 000 жителів – близько 8000 готельних номерів, ще біля 2000 апартаментів. Хороші квартири з великими терасами на час фестивалю здають за 100 000 євро на всі дні. Квартири менше – до 1000 євро/день. Така сама ситуація з готелями: оселитися дешевше, ніж за 300 євро/ніч, не вийде.
У Канни їдуть дивитися кіно. Але не всі знають, що Каннський кінофестиваль – це бізнес-захід, а не туристичний івент. Квитки на скринінги (покази) видаються журналістам, оглядачам, людям з кіноіндустрії. Просто купити квиток у касі кінотеатру на фестивальне кіно людині з вулиці, за рідкісним винятком, неможна. Але є різні за ступенем легітимності способи долучитися до кіноперегляду.
Але все це далеко від того, за чим люди їдуть до Канн. Вони хочуть відпочивати з зірками, йти з ними червоною доріжкою і сидіти поряд у залі. І це теж можна отримати – звичайно ж, за гроші.
Квитки видаються людям з індустрії. І ті, щоб заробити, часто просто перепродують їх в інтернеті або безпосередньо на вулицях Канн. Потрапити на церемонію відкриття можна, заплативши кілька тисяч євро. Автору матеріалу вдалося знайти цінник у 6500 євро, але часом цифри доходять і до 10 000 євро. За прохід на afterparty потрібно платити окремо, це ще 3500 євро. У стільки ж обійдеться і присутність на церемонію закриття.
Окремо можна купувати квитки у перекупників на прем'єри фільмів. Наприклад, щоб побачити фільм «Одного разу в Голлівуді» з Леонардо ДіКапріо і Бредом Піттом, потрібно було віддати від 3600 євро. Є ті, хто платить. Варто також врахувати, що всі заходи проходять строго за дрес-кодом: вечірні сукні для жінок і костюм-смокінг з метеликом для чоловіків. Його завжди можна взяти в оренду, але обійдеться це в цілий статок.
Окрема розвага – потрапити на найбільшу благодійну вечірку amfAR, яка ось уже 25 років проходить під час Каннського кінофестивалю. Квиток у перекупників може коштувати від 10 000 до 25 000 євро, і люди платять за можливість посидіти поруч із зірками світової величини.
Але бувають випадки, коли навіть великі гроші не допоможуть. Зазвичай це закриті вечірки і заходи, куди потрапляє обмежене коло людей. Чужинця побачать одразу, охорона легко анулює квиток і виведе стороннього. Наприклад, цього року бренд Swarovski організовував вечірку для 40 осіб – туди було не потрапити. А ось на вечірку Moet & Chadon можна пройти за 5000 євро, на вечірку Vanity Fair – за 18 000 євро. Варіантів багато, а агентства часом готові навіть надавати знижки за покупку послуг відразу для групи людей. Найкрутіші вечірки часто організовують на яхтах, але вхід туди зазвичай лише за запрошеннями.