Класична музика – складно? – Ні! – Захоплююче і цікаво? – Так!
Саме про це книга Марії Пустовіт «Сам ты Гендель».
Бекґраунд: Бетховен – втрачений пацієнт психотерапевтів? У Гайдна була нестерпна дружина? Моцарт «тусив» з масонами? Шопен тролив Ліста? У кого закохався автор знаменитого «Весільного маршу»? Шуман – шизофренік з манією переслідування?
Класична музика – одна з вищих сфер людського розуміння, але за її створенням стояли хоч і талановиті, проте все ж просто люди. Такі самі, як і ми – зі своїми характерами, проблемами, бажаннями.
Наприклад, ми вже звикли до того «офіційно» закріпленого факту в біографії Олександра Пушкіна, що він був не тільки геніальним письменником і поетом, а й хуліганом і матюкальником. І, звичайно ж, саме такий цікавий і навіть зухвалий бік життя знаменитих людей – справжній, який не втиснути в дати і списки досягнень, викликає жваву зацікавленість.
Академічної навчальної та наукової літератури про життя і творчість композиторів написано предостатньо. Біографії, статті, наукові роботи, що рясніють сухими фактами, датами, термінами. Швидше за все, недосвідчений читач, який вирішив у високому пориві дізнатися щось про композитора, через декілька рядків засумує, здується і залишить вивчення таких текстів викладачам і їхнім студентам.
Автор книги Марія Пустовіт, професійний музикант з вищою академічною освітою, намагається поділитися своїми знаннями про тих великих і знаменитих, чия музика звучить у навушниках плеєрів, кожній третій рекламі або є саундтреками до мультфільмів. І подає їх у формі коротких захоплюючих гумористично-іронічних оповідань, майже скетчів.
У цій книзі ви не знайдете слів «народився... хрестився... помер...», ранніх і пізніх періодів творчості та іншого навчального тексту. Тільки живі люди з живого життя. Після її прочитання ви зрозумієте, що класична музика не така далека і незрозуміла, як здавалося раніше.
Оригінальна назва: «Сам ты Гендель»
Видавництво: Нотне видавництво «Мелосвіт»
Наклад: 1000 екз.
Сюжет: книга відразу захоплює і починає знайомити з прекрасним світом музики. По-новому. Зрозуміла «людська» мова, гумор, ненав'язливо вжиті музичні терміни, без яких складно було б зробити певний акцент, захоплива розповідь. Зовсім без термінів і не хотілося б. Незважаючи на те що книга є «легкою» літературою, все ж таки вона має благородну освітню місію – розширення кругозору, популяризацію високого і складного мистецтва музики.
Автор дуже вдало поєднує між собою міцні, глибокі професійні знання і легку розважальну манеру подання.
Яка методика найкраще підходить для подання навчального або наукового матеріалу? Звичайно, образність – у літературних образах, живих портретах персонажів. Книга схожа на підручник для початківців, який створений, щоб від самого початку не відбити бажання дізнатися нове в цій сфері та максимально захопити читача.
Структурно книга складається умовно з трьох відокремлених розділів.
Перший і найбільший – безпосередньо про життя великих композиторів.
Автор бере своєю відправною точкою епоху бароко та її найвідоміших представників – безумовно, Баха і згаданого в назві книги Генделя. Також у «діалогах» беруть участь й інші відомі їхні сучасники.
«…Папа не разрешал Георгу (Генделю) играть не клавесине. Он вообще убрал из дома все, на чем можно было бы играть, а клавесин унес на чердак. Потому что папа любил тишину и юристов.
Вот поедем к герцогу, – грозился он, – я ему расскажу, чем ты по ночам занимаешься. Ишь удумал. Спать невозможно.
Папу можно было понять – ему было шестьдесят семь лет и по ночам он хотел спать.
Понять Георга было труднее – ему было четыре и по ночам он хотел играть на клавесине…»
Далі йде наступний «еволюційний» щабель розвитку музики – епоха класицизму. І тут на своїх почесних місцях Гайдн, Моцарт і Бетховен.
«Вы себе представьте – просыпается Гайдн с утра, довольный. Первую часть симфонии вчера закончил. Пьет кофе. Дай, думает, сыграю разок, может чего подправлю.
Хвать – заключительной партии нет.
Идет искать в другую комнату, а там жена. Сидит с щипцами, заключительную партию на локон свой накручивает, свинья…»
Наступна віха – епоха романтизму. Шуберт і Шуман, Шопен і Лист, Вагнер, Гріг та Мендельсон.
«Лист очень нравился женщинам. И немудрено – Лист был высокий, красивый и демонический.
Время было такое – модно было в обморок падать от экзальтации. А если не падаешь – все, ты немодное бревно. И все, конечно, падали. Общественное мнение, оно такое – и не захочешь, а упадешь.
А Шопен был маленький и довольно хлипкий. Но удивительное дело – его женщины тоже очень любили. Только в обморок возле Шопена падать было невыгодно, потому что Шопен сам все время падал…»
І заключна епоха – стиль модернізм і його представники – Скрябін, Прокоф'єв, Рахманінов.
«Сергей Васильевич (Рахманинов) был очень юморной человек.
Например, как-то раз написал Шаляпину романс с неисполнимой для его тесситуры нотой. Шаляпин на сцене как ни надувался, ноту эту так и не взял. Психанул и ушел. А Рахманинов из зала убежал и полчаса хохотал в гримерке. Шаляпин с ним полгода потом не разговаривал, хоть и дружили они очень…»
Слід відразу зазначити, що чіткий розподіл на ці періоди і хронологічні межі епох умовні, приналежність до них тих чи інших композиторів дещо розмита. Композитор народжується і виховується в одній епосі, а пізніше його творчість набуває ознак нової, або точніше новаторської. Епохи тісно вплетені одна в одну, переймають колективний досвід і навички, логічно продовжують еволюцію розвитку музики.
У другому умовному розділі книги автор подіє власне себе – Марію Пустовіт. Хто вона? Чим живе? Чим «дихає»?
Замальовки із власного студентського життя допомагають уявити особистість Марії, її світ, що її «живить» і надихає, її «справу життя».
Завершує цей розділ щира й зворушлива присвята пам'яті свого викладача.
Заключним розділом книги є розповіді – також біографічні, на різні життєві теми, які ще більше допомагають побачити автора як людину, як особистість, з емоціями, радощами, переживаннями, стражданнями. Саме так, як хотіла показати нам великих і знаменитих – просто людьми.
Вам сподобається, якщо: ви людина, яка прагне дізнатися щось нове, відчуває потребу розширити свій кругозір; ви викладач або студент, який хоче дізнатися альтернативний погляд; ви просто хочете прочитати нову «потрібну» освітню книгу.
Вам не сподобається, якщо: ви не любите читати і байдужі до музики; ви профільний викладач або студент, що віддає перевагу більш академічним формам подання матеріалу.
Головна причина прочитати: витратити свій час на дійсно корисну справу для себе самого та отримати суспільно цінні знання, що безумовно підвищать ваш культурний рівень.
Кепські характери, дурні звички, смішні ситуації.
Так-так, герої цієї книги – знамениті люди, імена яких всім знайомі. Вчені, літератори, політики, військові, художники, які значно впливали на перебіг світової історії. Однак і вони були звичайними людьми, що мають слабкості, схильні до пороків і потрапляють у різні життєві ситуації, зокрема й курйозні.
У книзі зібрано безліч фактів про відомих на весь світ людей, починаючи від самого їхнього дитинства, коли викладачі запевняли майбутніх світил, що нічого з них не вийде. Ми зіткнемося з тим, що багато з цих фактів відсутні в «прилизаних» біографіях або суперечать стереотипам, що склалися у нас з навчальних років. А багато вчинків геніїв когось можуть взагалі обурити, але що поробиш: факти – уперта річ.
Бестселер, написаний яскравою і живою мовою, про скульптора, художника, архітектора епохи Відродження Мікеланджело Буонарроті.
Перед читачами – геній, але жива людина, зі своїми радощами і стражданнями, невдачами і перемогами. Унікальна людина у всіх проявах свого незвичайного життя. Книга занурює нас в усі таємниці його особистого світу, створюючи незабутній літературний образ цієї великої особистості.
Ця книга-підручник просто чудово підійде людям, яким цікаво мистецтво, а також історія, але які не люблять похмурі та безпристрасні біографії з численними датами та іншою сухою інформацією.
Ви дізнаєтеся, або дізнаєтеся більше, про відомих і пересічних сучасників Мікеланджело, про їхній побут і спілкуванні. Книга – просто знахідка, покликана розповісти легким і приємним стилем про життя людей у далекій загадковій епосі Відродження.