Ненудні композитори і музичні історії з їхнього життя
Чому варто прочитати книгу Марії Пустовіт «Сам ты Гендель»

Класична музика – складно? – Ні! – Захоплююче і цікаво? – Так!
Саме про це книга Марії Пустовіт «Сам ты Гендель».
Бекґраунд: Бетховен – втрачений пацієнт психотерапевтів? У Гайдна була нестерпна дружина? Моцарт «тусив» з масонами? Шопен тролив Ліста? У кого закохався автор знаменитого «Весільного маршу»? Шуман – шизофренік з манією переслідування?
Класична музика – одна з вищих сфер людського розуміння, але за її створенням стояли хоч і талановиті, проте все ж просто люди. Такі самі, як і ми – зі своїми характерами, проблемами, бажаннями.
Наприклад, ми вже звикли до того «офіційно» закріпленого факту в біографії Олександра Пушкіна, що він був не тільки геніальним письменником і поетом, а й хуліганом і матюкальником. І, звичайно ж, саме такий цікавий і навіть зухвалий бік життя знаменитих людей – справжній, який не втиснути в дати і списки досягнень, викликає жваву зацікавленість.
Академічної навчальної та наукової літератури про життя і творчість композиторів написано предостатньо. Біографії, статті, наукові роботи, що рясніють сухими фактами, датами, термінами. Швидше за все, недосвідчений читач, який вирішив у високому пориві дізнатися щось про композитора, через декілька рядків засумує, здується і залишить вивчення таких текстів викладачам і їхнім студентам.
Автор книги Марія Пустовіт, професійний музикант з вищою академічною освітою, намагається поділитися своїми знаннями про тих великих і знаменитих, чия музика звучить у навушниках плеєрів, кожній третій рекламі або є саундтреками до мультфільмів. І подає їх у формі коротких захоплюючих гумористично-іронічних оповідань, майже скетчів.
У цій книзі ви не знайдете слів «народився... хрестився... помер...», ранніх і пізніх періодів творчості та іншого навчального тексту. Тільки живі люди з живого життя. Після її прочитання ви зрозумієте, що класична музика не така далека і незрозуміла, як здавалося раніше.
Оригінальна назва: «Сам ты Гендель»
Видавництво: Нотне видавництво «Мелосвіт»
Наклад: 1000 екз.
Сюжет: книга відразу захоплює і починає знайомити з прекрасним світом музики. По-новому. Зрозуміла «людська» мова, гумор, ненав'язливо вжиті музичні терміни, без яких складно було б зробити певний акцент, захоплива розповідь. Зовсім без термінів і не хотілося б. Незважаючи на те що книга є «легкою» літературою, все ж таки вона має благородну освітню місію – розширення кругозору, популяризацію високого і складного мистецтва музики.
Автор дуже вдало поєднує між собою міцні, глибокі професійні знання і легку розважальну манеру подання.
Яка методика найкраще підходить для подання навчального або наукового матеріалу? Звичайно, образність – у літературних образах, живих портретах персонажів. Книга схожа на підручник для початківців, який створений, щоб від самого початку не відбити бажання дізнатися нове в цій сфері та максимально захопити читача.
Структурно книга складається умовно з трьох відокремлених розділів.
Перший і найбільший – безпосередньо про життя великих композиторів.
Автор бере своєю відправною точкою епоху бароко та її найвідоміших представників – безумовно, Баха і згаданого в назві книги Генделя. Також у «діалогах» беруть участь й інші відомі їхні сучасники.
«…Папа не разрешал Георгу (Генделю) играть не клавесине. Он вообще убрал из дома все, на чем можно было бы играть, а клавесин унес на чердак. Потому что папа любил тишину и юристов.
Вот поедем к герцогу, – грозился он, – я ему расскажу, чем ты по ночам занимаешься. Ишь удумал. Спать невозможно.
Папу можно было понять – ему было шестьдесят семь лет и по ночам он хотел спать.
Понять Георга было труднее – ему было четыре и по ночам он хотел играть на клавесине…»
Далі йде наступний «еволюційний» щабель розвитку музики – епоха класицизму. І тут на своїх почесних місцях Гайдн, Моцарт і Бетховен.
«Вы себе представьте – просыпается Гайдн с утра, довольный. Первую часть симфонии вчера закончил. Пьет кофе. Дай, думает, сыграю разок, может чего подправлю.
Хвать – заключительной партии нет.
Идет искать в другую комнату, а там жена. Сидит с щипцами, заключительную партию на локон свой накручивает, свинья…»
Наступна віха – епоха романтизму. Шуберт і Шуман, Шопен і Лист, Вагнер, Гріг та Мендельсон.
«Лист очень нравился женщинам. И немудрено – Лист был высокий, красивый и демонический.
Время было такое – модно было в обморок падать от экзальтации. А если не падаешь – все, ты немодное бревно. И все, конечно, падали. Общественное мнение, оно такое – и не захочешь, а упадешь.
А Шопен был маленький и довольно хлипкий. Но удивительное дело – его женщины тоже очень любили. Только в обморок возле Шопена падать было невыгодно, потому что Шопен сам все время падал…»
І заключна епоха – стиль модернізм і його представники – Скрябін, Прокоф'єв, Рахманінов.
«Сергей Васильевич (Рахманинов) был очень юморной человек.
Например, как-то раз написал Шаляпину романс с неисполнимой для его тесситуры нотой. Шаляпин на сцене как ни надувался, ноту эту так и не взял. Психанул и ушел. А Рахманинов из зала убежал и полчаса хохотал в гримерке. Шаляпин с ним полгода потом не разговаривал, хоть и дружили они очень…»
Слід відразу зазначити, що чіткий розподіл на ці періоди і хронологічні межі епох умовні, приналежність до них тих чи інших композиторів дещо розмита. Композитор народжується і виховується в одній епосі, а пізніше його творчість набуває ознак нової, або точніше новаторської. Епохи тісно вплетені одна в одну, переймають колективний досвід і навички, логічно продовжують еволюцію розвитку музики.
У другому умовному розділі книги автор подіє власне себе – Марію Пустовіт. Хто вона? Чим живе? Чим «дихає»?
Замальовки із власного студентського життя допомагають уявити особистість Марії, її світ, що її «живить» і надихає, її «справу життя».
Завершує цей розділ щира й зворушлива присвята пам'яті свого викладача.
Заключним розділом книги є розповіді – також біографічні, на різні життєві теми, які ще більше допомагають побачити автора як людину, як особистість, з емоціями, радощами, переживаннями, стражданнями. Саме так, як хотіла показати нам великих і знаменитих – просто людьми.
Вам сподобається, якщо: ви людина, яка прагне дізнатися щось нове, відчуває потребу розширити свій кругозір; ви викладач або студент, який хоче дізнатися альтернативний погляд; ви просто хочете прочитати нову «потрібну» освітню книгу.
Вам не сподобається, якщо: ви не любите читати і байдужі до музики; ви профільний викладач або студент, що віддає перевагу більш академічним формам подання матеріалу.
Головна причина прочитати: витратити свій час на дійсно корисну справу для себе самого та отримати суспільно цінні знання, що безумовно підвищать ваш культурний рівень.
У тому ж дусі:
Віктор Черняк «Невыдуманные истории из жизни знаменитих людей. От великого до смешного…»
Кепські характери, дурні звички, смішні ситуації.
Так-так, герої цієї книги – знамениті люди, імена яких всім знайомі. Вчені, літератори, політики, військові, художники, які значно впливали на перебіг світової історії. Однак і вони були звичайними людьми, що мають слабкості, схильні до пороків і потрапляють у різні життєві ситуації, зокрема й курйозні.
У книзі зібрано безліч фактів про відомих на весь світ людей, починаючи від самого їхнього дитинства, коли викладачі запевняли майбутніх світил, що нічого з них не вийде. Ми зіткнемося з тим, що багато з цих фактів відсутні в «прилизаних» біографіях або суперечать стереотипам, що склалися у нас з навчальних років. А багато вчинків геніїв когось можуть взагалі обурити, але що поробиш: факти – уперта річ.
Ірвінг Стоун «Микеланджело. Муки и радости»
Бестселер, написаний яскравою і живою мовою, про скульптора, художника, архітектора епохи Відродження Мікеланджело Буонарроті.
Перед читачами – геній, але жива людина, зі своїми радощами і стражданнями, невдачами і перемогами. Унікальна людина у всіх проявах свого незвичайного життя. Книга занурює нас в усі таємниці його особистого світу, створюючи незабутній літературний образ цієї великої особистості.
Ця книга-підручник просто чудово підійде людям, яким цікаво мистецтво, а також історія, але які не люблять похмурі та безпристрасні біографії з численними датами та іншою сухою інформацією.
Ви дізнаєтеся, або дізнаєтеся більше, про відомих і пересічних сучасників Мікеланджело, про їхній побут і спілкуванні. Книга – просто знахідка, покликана розповісти легким і приємним стилем про життя людей у далекій загадковій епосі Відродження.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].