Рейтинг надійності забудовників, над яким зараз працює Mind, містить у собі кілька параметрів для розрахунку, кожен з яких може бути корисним при виборі ЖК для інвестицій або для життя. Ми вже опублікували рейтинг будкомпаній, які зводять житлові комплекси на ділянках з неправильним цільовим призначенням.
Ще один параметр рейтингу – інвестиційна привабливість новобудов. Не є таємницею, що значна частина угод на ринку нерухомості має інвестиційний характер. Тому підбір правильного об'єкта для інвестицій – це окреме мистецтво, що часто ґрунтується на емоціях.
Ми же разом із компанією M4U вивчили всі чинники, які впливають на ціноутворення квадратного метра ще не зданого об'єкту: місцерозташування проєкту, наявність інфраструктури, класність будинку, поверховість, рівень готовності будинку / житлового комплексу та інші. Також ми врахували й зовнішні чинники, наприклад вибори або карантин.
На підставі прогнозу цін ми проаналізували, які об'єкти зростуть у ціні після здачі, а які ні. Додатково вирахували прибутковість від здачі цього житла в оренду.
Загальний рейтинг інвестпривабливості і порядок ЖК у ньому відранжовано з урахуванням 4 параметрів або варіанту реалізації інвестиції: прибутковість щодо депозиту при продажу напередодні здачі, прибутковість щодо депозиту при продажу вже після введення в експлуатацію, ROI (чиста виручка від продажу) і прибутковість при здачі в оренду (розрахована на підставі строку окупності інвестицій від здачі в оренду).
У результаті виявилося, що в Києві чим вищий клас проєкту, тим менше (у процентному вираженні) прибутковість інвестування в нього:
Квартири в центрі коштують дорожче, ніж на околиці. Це зрозуміло: транспортна доступність, розвинена інфраструктура тощо. Буває, що відстань між житловими комплексами – всього один-два кілометри, а ціни на квартири в них відрізняються на 20–30%.
Однією з причин може бути класність. Чим вище клас будинку, тим більше можливостей у його мешканців: у ЖК є не тільки дитячий майданчик і один магазин, а ще й спортивні арени, освітні установи, ресторани, кафе, салони краси, паркінги тощо.
Велику увагу девелопери зараз приділяють формуванню не просто місця проживання, а цілого простору для життя. І в межах цієї концепції на території ЖК створюють або облагороджують прилеглі парки і/або зони для сімейного відпочинку. Ціна в таких комплексах на 10–25% вище, ніж у звичайних новобудовах, розташованих по сусідству.
Але навіть у межах одного ЖК вартість квартири однакової площі може відрізнятися: один будинок уже зданий в експлуатацію, а інший ще тільки будується. Різниця може становити від 10% до 30%.
У деяких проєктах важливу роль відіграє «видова» складова – панорама, що відкривається з вікон. Видовими квартирами вважаються ті, з яких можна побачити річку Дніпро, озера, основні культурні або історичні пам'ятники тощо. Таке житло може коштувати на 10–30% дорожче за аналогічне, але з іншою панорамою.
Чи впливає технологія будівництва на вартість? Так. Квартири в будинках, зведених за монолітно-каркасною технологією, коштують дешевше, ніж у цегляних новобудовах.
Сьогодні ми публікуємо топ-50 недооцінених проєктів житлових комплексів Києва. При складанні рейтингу не враховувалася надійність забудовника. Ці показники ми опублікуємо найближчим часом.
Рейтинг інвестпривабливості проєктів підготовлений у співпраці з партнером Mind – компанією M4U.
проєкт | клас | девелопер | кварталів до введення | прибуток від продажу після введення щодо депозиту (середнє значення, %) | прибуток від продажу до введення щодо депозиту (середнє значення, %) | ROI (від продажу після введення, середнє значення, %) | Прибутковість при здачі в оренду (% річних) | период окупа-емости при сдаче в аренду (мес., среднее значение) | |
1. | «Вежа на Ломоносова» | комфорт | BudCapital | 5 | 67 | 74 | 82 | 9,84 | 122 |
2. | «Голосіївський» | комфорт | «Інтергал-Буд» | 5 | 61 | 68 | 75 | 9,84 | 122 |
3. | SALUT! | бізнес | bUd development | 9 | 56 | 62 | 82 | 9,84 | 122 |
4. | Клубний будинок «Павленко Холл» | комфорт | 3 | 56 | 62 | 64 | 9,16 | 131 | |
5. | Be the One | бізнес | 5 | 50 | 56 | 63 | 9,16 | 131 | |
6. | CITY HUB | бізнес | «Інтергал-Буд» | 7 | 49 | 55 | 68 | 8,22 | 146 |
7. | Клубний будинок «Марсель» | комфорт | 5 | 46 | 51 | 58 | 12,77 | 94 | |
8. | «Ревуцький» | економ | «ДСК-ЖИТЛОБУД» | 2-4 | 53 | 59 | 62 | 8,00 | 150 |
9. | Franklin Concept House | бізнес | Perfect Group, Saga Development, Kyivproekt Development | 9 | 40 | 46 | 64 | 10,62 | 113 |
10. | BOSTON Creative House | комфорт | Saga Development | 12 | 41 | 46 | 73 | 9,16 | 131 |
11. | «МФК Курнатовського» | комфорт | «Київміськбуд» | 13 | 55 | 61 | 94 | 7,06 | 170 |
12. | «Вудсторія» | економ | Perfect Group | 2-5 | 50 | 56 | 61 | 7,41 | 162 |
13. | GENESIS | комфорт | «Євротранс» | 5-7 | 49 | 55 | 64 | 7,41 | 162 |
14. | DOCK32 | комфорт | «Ковальська Нерухомість» | 5 | 45 | 51 | 58 | 8,33 | 144 |
15. | «Старт» | комфорт | bUd development | 4 | 42 | 48 | 53 | 8,39 | 143 |
16. | «4 сезони» | комфорт | УМК | 9 | 42 | 48 | 67 | 7,41 | 162 |
17. | Park Hills ( «Молодіжна ініціатива») | комфорт | 4 | 40 | 46 | 50 | 8,63 | 139 | |
18. | MANCHESTER PARK | комфорт | 1-3 | 35 | 49 | 40 | 10,34 | 116 | |
19. | «Лукьянівський каскад» | комфорт | «Інтергал-Буд» | 9 | 35 | 41 | 58 | 9,09 | 132 |
20. | White Lines | бізнес | A Development | 5 | 40 | 45 | 52 | 8,28 | 145 |
21. | «Голосіївська Долина» | комфорт | «Строй Сіті Development» | 3-7 | 47 | 53 | 60 | 7,06 | 170 |
22. | «Амурський» (Lemonade) | комфорт | GEOS, «Будтехнології» | 3 | 47 | 52 | 54 | 7,27 | 165 |
23. | «Сирецькі сади» | комфорт | «Інтергал-Буд» | 1-8 | 47 | 56 | 65 | 6,28 | 191 |
24. | вул. Сім'ї Сосніних, 4а | економ | «Житлоінвестбуд-УКБ» | 5 | 39 | 45 | 52 | 7,95 | 151 |
25. | OASIS | комфорт | bUd development | 13 | 31 | 36 | 64 | 7,95 | 151 |
26. | «Кирилівський Гай» | комфорт | «Київміськбуд» | 13 | 37 | 43 | 72 | 7,10 | 169 |
27. | Forest | економ | «Спецжитлофонд» | 9 | 39 | 45 | 62 | 6,98 | 172 |
28. | Life Story | бізнес | «Лев Девелопмент» | 9 | 48 | 54 | 73 | 5,71 | 210 |
29. | «Райдужний» | комфорт | «Київміськбуд» | 5 | 47 | 53 | 60 | 6,09 | 197 |
30. | LIKO-GRAD Perfect Town | комфорт | «Ліко-Холдінг», Perfect Group | 1-3 | 38 | 49 | 43 | 7,02 | 171 |
31. | Forward | комфорт | РІЕЛ | 7 | 29 | 34 | 45 | 8,05 | 149 |
32. | LaLaLand | економ | «Фундамент» | 2 | 29 | 34 | 33 | 10,26 | 117 |
33. | «Славутич 2.0» | комфорт | bUd development | 1-5 | 36 | 40 | 42 | 7,27 | 165 |
34. | «Злагода» | комфорт | «Київміськбуд» | 9 | 46 | 51 | 70 | 5,50 | 218 |
35. | Chalet | комфорт | Standard Development | 9 | 34 | 40 | 57 | 6,94 | 173 |
36. | Svitlo Park | комфорт | Futura hata | 1-9 | 24 | 30 | 37 | 10,53 | 114 |
37. | UNO City House | комфорт | ИБК «Обрій» | 4 | 28 | 33 | 37 | 8,22 | 146 |
38. | Twin House | комфорт | «Київміськбуд» | 5 | 34 | 40 | 46 | 6,90 | 174 |
39. | «Зарічний» | комфорт | bUd development | 7 | 38 | 43 | 55 | 6,15 | 195 |
40. | «Караваєві Дачі» | комфорт | «Онікс Білд» | 0-2 | 29 | 35 | 32 | 8,16 | 147 |
41. | Клубний будинок Liverpool House | комфорт | 2 | 29 | 34 | 33 | 7,95 | 151 | |
42. | OKLAND | комфорт | РІЕЛ | 6 | 27 | 32 | 40 | 7,32 | 164 |
43. | FREEDOM | комфорт | «Київміськбуд» | 4 | 32 | 37 | 41 | 6,42 | 187 |
44. | Navigator | економ | ДСК-ЖИТЛОБУД | 2 | 26 | 31 | 30 | 7,50 | 160 |
45. | LookyanSky | комфорт | RESA Development | 4 | 19 | 24 | 28 | 9,30 | 129 |
46. | Montreal House | бізнес | Cityconsult Development | 7 | 21 | 25 | 36 | 7,74 | 155 |
47. | просп. Відрадний, 2 (просп. Комарова, 1) | економ | 3 | 22 | 27 | 28 | 8,16 | 147 | |
48. | Mirax | бізнес | «Київміськбуд» | 5 | 30 | 35 | 42 | 5,94 | 202 |
49. | Symbol | комфорт | bUd development | 13 | 18 | 23 | 48 | 7,23 | 166 |
50. | «Нова Англія» | комфорт | Royal House | 8 | 22 | 27 | 40 | 6,90 | 174 |
Усі необхідні дані були взяті з відкритих джерел інформації:
1. Перелік усіх житлових комплексів Києва, які знаходяться в стадії активних продажів, – сайти забудовників і сайти-агрегатори пропозицій від забудовників.
2. Усі дані про проєкти первинного ринку: назва, клас, дата введення, ціна продажу – сайти забудовників і сайти-агрегатори пропозицій від забудовників.
3. Дані про пропозиції вторинного ринку – сайти-агрегатори пропозицій від господарів квартир або ріелторів.
Важливо! Для аналізу бралися до уваги ціни одного порядку: середня ціна продажу в проєкті (для первинного ринку) або в будинку (для вторинного ринку) для квартир у стані «без оздоблення».
Логіка показника будується за наступною моделлю:
- на первинному ринку в проєкті купується квартира за ціною забудовника;
- після введення проєкту в експлуатацію квартира продається за ринковою ціною, сформованою на вторинному ринку в цій локації;
При формуванні такої ціни беруться до уваги п'ять найближчих до проєкту будинків з актуальними пропозиціями на вторинному ринку; за середніми цінами пропозицій кожного з будинків робиться поправка на новизну проєкту щодо цього будинку, також робиться поправка ціни з урахуванням показників «інфраструктури і транспортної доступності» локації проєкту щодо локації цього будинку, також накладається зростання ціни під впливом прогнозованої інфляції (прогноз НБУ середньорічної інфляції на 2021 рік становить 5,8%).
- розраховується чиста виручка після продажу (від суми продажу віднімаються податки та інші обов'язкові витрати (податок з доходу від продажу об'єкта нерухомості в розмірі 5%, військовий збір у розмірі 1,5%, держмито – 1% за реєстрацію договору купівлі-продажу нерухомості);
- чиста виручка після продажу порівнюється з чистою виручкою від альтернативного варіанту інвестування (депозиту з капіталізацією на період від поточного місяця до дати введення проєкту в експлуатацію (враховується ставка 8,82% відповідно до індексу ставок депозитів для фізосіб на 12 місяців від 01.12.2020).
Позитивне значення показника «Додатковий прибуток від продажу після введення щодо депозиту» говорить про те, що інвестування в цей проєкт вигідніше за депозит.
Примітка: у підсумковій таблиці відображено середнє значення по проєкту для всіх варіантів пропозицій (дата введення, кількість кімнат), за якими є актуальні пропозиції.
Примітка: у рейтингу враховуються тільки ті об'єкти, які не введені в експлуатацію, і строк до введення становить понад один квартал.
Логіка показника будується за такою ж моделлю, як і попереднього, з тією різницею, що продаж відбувається за один квартал до дати введення (це звільняє від сплати податків та інших витрат).
Логіка показника будується за такою ж моделлю, як і першого, з тією різницею, що чиста виручка після продажу (від суми продажу віднімаються податки та інші обов'язкові витрати) порівнюється з початковою сумою інвестування.
Логіка показника будується за наступною моделлю:
- на первинному ринку в проєкті купується квартира за ціною забудовника;
- прораховується сума, необхідна на ремонт і меблі для здачі квартири в оренду;
- після введення проєкту в експлуатацію квартира здається в оренду за ринковою ціною, сформованою на вторинному ринку орендного житла в цій локації;
*При формуванні такої ціни беруться до уваги 5 найближчих до проєкту будинків з актуальними пропозиціями на вторинному ринку; за середніми цінами пропозицій кожного з будинків робиться поправка ціни з урахуванням показників «інфраструктури і транспортної доступності» локації проєкту щодо локації цього будинку.
- сума первинної інвестиції і витрат на ремонт і меблі ділиться на ціну здачі в оренду, до цього значення додається кількість місяців до введення проєкту в експлуатацію.
Важливо: ці показники інвестиційної привабливості є орієнтовними показниками прибутку для порівняння інвестиційної привабливості різних проєктів між собою в раціональній ринковій кон'юнктурі.
При розрахунку показників не враховується вплив емоційних чинників, як-от репутація забудовника, маркетингова активність, привабливість дизайну й концепції проєктів тощо.
Також не бралися до уваги показники ризикованості інвестування в ці проєкти: документи на земельну ділянку, дозвіл на будівництво, судові тяжби, надійність забудовника, переноси дати введення в експлуатацію тощо, які обов'язково варто враховувати при виборі проєкту для інвестування.