Залізниця чекає: як можна реформувати держперевізника

Що передбачає законопроєкт №1196-1

Фото: pixabay

«Укрзалізниця» у 2021 році планує реконструювати понад 316 км колій та ще понад 82 км – капітально відремонтувати. Проте це тільки маленька частина тих проблемних питань у роботі держперевізника, про які не говорив тільки лінивий. Вже минуло понад рік, як у Верховній Раді зареєстрували законопроєкти про залізничний транспорт, але поки ці документи очікують на розгляд. Оскільки ці ініціативи можуть зачіпати інтереси великого бізнесу, експерти Європейської Бізнес Асоціації проаналізували один із цих документів для Mind проєкт закону «Про залізничний транспорт України» №1196-1

Докладно про інші ініціативи законотворців – у матеріалах Mind «IT по-українськи: чого очікувати від законодавчої ініціативи «Дія.City» та «Податок на смартфон: хто сплачуватиме роялті автору аудіо- та відеоконтенту».

Номер і дата реєстрації: 1196-1 від 06.09.2019.
Автори: Ю. Г. Кісєль, О. О. Скічко, М. М. Тищенко.
Етап: опрацьовується в Комітеті ВРУ з питань транспорту та інфраструктури.

Ціна питання. Проєкт розроблено з метою лібералізації в сфері залізничного транспорту, створення умов для розвитку конкуренції на ринку залізничних перевезень. На переконання авторів законопроєкту, він дозволить створити організаційні, правові та економічні основи для функціонування конкурентного ринку залізничних перевезень в Україні та підвищення ефективності управління, вдосконалення організаційно-правових та економічних засад ринку залізничних перевезень, покращення якості та доступності послуг перевезень залізничним транспортом.

Завданням законопроєкту є створення умов для розвитку конкурентного середовища на ринку залізничних перевезень з урахуванням основних вимог законодавства ЄС.

Зміст. Законопроєктом №1196-1 передбачається впровадження нової моделі функціонування залізничного транспорту, що передбачає:

Хто виграє. Якщо законопроект буде прийнято з урахуванням експертизи Комітету з логістики ЕВА, який об’єднує провідних гравців на ринку залізничних вантажних перевезень: вантажовідправників, експедиторів, вагонобудівних підприємств та інших компанії, що надають логістичні послуги та мають значну частку операційної діяльності в цьому секторі, відбудеться:

Хто програє. За чинною редакцією законопроекту є значна частина дискреційних повноважень оператора інфраструктури, функції якого має виконувати підприємство, що буде створено за наслідками розділення АТ «УЗ». Тому є ризик можливого зловживання ним своїм монопольним становищем та ухвалення рішень на користь іншого пов’язаного суб’єкта (державного перевізника), зокрема, під час розділення пропускної спроможності, надання допоміжних і додаткових послуг із доступу до інфраструктури тощо.

Такі дії можуть викривляти конкуренцію на ринку й завдавати шкоди іншим учасникам такого ринку.
Мінімізувати цей ризик  можливо шляхом встановлення в законі певних «запобіжників», зокрема, зменшення дискреційних повноважень, затвердження типових форм договорів, надання повноваження НКРТ щодо встановлення граничних цін на суміжних  ринках, які залишатимуться монопольними тощо.

Прогнозована позиція фракцій.  Невідомо.

Шанс на прийняття. Середній. Законопроект уже досить тривалий час знаходиться на опрацюванні в Комітеті Верховної Ради України з питань транспорту та інфраструктури та не виноситься на розгляд ВР. Уже багато років ринок залізничних перевезень потребує реформування з метою підвищення ефективності функціонування залізничного транспорту, стимулювання залучення інвестицій до розвитку залізничного транспорту всіх форм власності й запровадження повноцінного доступу до перевезень приватними локомотивами, що є довгоочікуваною бізнесом зміною. Враховуючи це, індустрія наголошує на необхідності якнайшвидше активізувати процес розгляду законопроєкту Комітетом ВРУ за участі експертів Комітету з логістики ЕБА, а також за результатами розгляду рекомендувати його включення до порядку денного сесії ВРУ та сприяти його прийняттю в першому читанні за основу.

Альтернативні законопроєкти.  Проєкт Закону «Про залізничний транспорт України» №1196 (подали: М. Р. Величкович, І. О. Климпуш-Цинцадзе, І. В. Геращенко, М. М. Іонова, І. В. Фріз, О. М. Синютка, Р. П. Князевич )

Оцінка EBA. Потребує ухвалення з урахуванням пропозицій експертів ЕВА. 
Бізнес-спільнота вже давно чекає ухвалення оновленого комплексного Закону України «Про залізничний транспорт України», який передусім має передбачати:

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS