У межах проєкту підтримки малого та середнього бізнесу «Ре:старт. Безпечний простір для вашого бізнесу» Forum Group та KSE Graduate Business School діляться натхненними історіями відновлення бізнесу в умовах війни.
Перша історія – від молодого українського бренду Creative Depo. Засновники компанії та фіналісти проєкту Юрій Жайворонок і Денис Левченко розповіли, як їм вдалося оперативно трансформувати бізнес-модель, збільшити продажі вдесятеро та співпрацювати з Офісом Президента.
Ми почали займатись підприємництвом ще з часів навчання в університеті. Перший бізнес – продаж аксесуарів для телефонів. Ми саме повернулися зі США, де вже були популярні попсокети. Вирішили запроваджувати цей тренд у нас. На той момент конкурентів в Україні практично не було, тому діяли швидко та навчалися у процесі.
Замовили з Китаю першу партію, зробили простий сайт, сторінку в Instagram – і продажі почалися. Плавно з попсокетів перейшли в мерч, помітивши, що аксесуари з певним принтом продаються краще.
Так ми стали офіційним представником програми LIKEE APP (аналог Tik-Tok), створюючи для них мерч. Але почався COVID-19, Tik-Tok стрімко набирав популярності, на відміну від нашого партнера, який, навпаки, втратив позиції.
Під час локдауну зрозуміли, що потрібно змінювати напрямок, тому планували створити власний магазин одягу на бізнес-тематику. Одночасно дізналися, що проєкт BigMoney Євгена Черняка планує запустити власний мерч. Ми одразу ж з ними зв'язалися та домовилися про співпрацю. До речі, ведемо цей проєкт досі.
Після отримання такого кейсу в наших нових b2b-клієнтів навіть не виникало до нас питань щодо довіри та якості. Цікавий факт – на той момент у нас як у компанії Creative Depo не було сайту, нас не було у соцмережах, але попри це замовлення надходили регулярно.
Ми співпрацювали з такими клієнтами, як Reface, monobank, СТБ, «Київстар», StudyUA, Lean Istitute, MHP Innovations та інші. Трохи пізніше створили сторінку в Instagram – вітрину для наших кейсів, щоб потенційні замовники могли трохи більше про нас дізнатися. Ці пости для b2b-клієнтів можна знайти в стрічці й зараз, ми їх спеціально не видаляємо.
24 лютого про бізнес ми не думали взагалі. Але через кілька тижнів волонтерства почали розуміти, що треба повертатися до роботи.
Було очевидно, що корпоративних замовлень у найближчій перспективі не буде, оскільки багато компаній зупинили роботу, а ті, що продовжили, значно скоротили бюджети на маркетинг. Тому вирішили переформатуватися на роздрібні продажі.
Ми запустили першу колекцію наприкінці березня. Вже на повну вірусилися зображення та меми на військову тематику. Ми обирали найцікавіші з-поміж них, зв’язувалися з їхніми авторами з пропозицією співпраці. Більшість ілюстрацій для наших футболок були зроблені спільно з художниками і тільки одна повністю наша, та сама – I am Ukrainian.
Ми не вірили, що в Україні взагалі хтось купуватиме речі під час війни. Тому спочатку планували запуск на європейський ринок, точніше на українців, які перебувають за кордоном. З цих міркувань фразу й було написано саме англійською. Проте вихід на європейський ринок – триваліший і складніший, тому вирішили стартувати в Україні.
Визначили концепцію: 50% прибутку йде на армію, 10% віддаємо ілюстраторам за принципом роялті. Деякі художники були готові надавати дизайни безкоштовно, дізнавшись, що ми допомагаємо ЗСУ. Загалом з перших двох колекцій було зібрано понад 216 000 грн на потреби військових.
Ми запостили нову колекцію на нашій Instagram-сторінці, орієнтованій під b2b-напрямок. Зайвих грошей на таргет не було, і ми думали, як розвинути проєкт без додаткового бюджету.
У цей час якраз усі говорили про повернення до роботи та відновлення бізнесу для підтримки економіки країни. І ми почали писати медійним підприємцям, блогерам, які активно транслювали цей меседж.
Один із перших про нас розповів режисер Алан Бадоєв, у якого на той момент було понад 600 000 підписників. Далі один за одним про нас почали розповідати й інші блогери. Загалом близько ста лідерів думок підтримали нас у своїх соцмережах. Серед них – Ігор Ласточкін, Євген Кот, Сергій Дєтков, Onuka, Павло Зібров (!), про-гравець у CS – Zeus та багато інших.
Миттєво пішла активність та продажі, які збільшилися більш ніж удесятеро порівняно з минулим роком.
8 травня ми прокинулися від повідомлень у директ із роликом Президента України, присвяченим Дню пам'яті та примирення, у якому Володимир Зеленський з'явився в нашій футболці з написом I am Ukrainian.
З цієї миті пішла друга хвиля популярності. Усі хотіли футболку «як у Президента». І кількість запитів зросла ще більше, ми отримували близько 100 замовлень на день.
Водночас з'явилася нова проблема – копії. Ми працюємо в ніші одягу давно і знаємо, що найкращі дизайни копіюються дуже швидко і продаються вже наступного дня. Нам було важливо, щоб люди знали, що це саме наша футболка. Тому першого ж дня ми зробили пост і запустили рекламу, розповідаючи, що ми – автори цієї футболки. Це досі одне з топзавдань, які ми вирішуємо.
Зараз важливо бути максимально гнучким, підлаштовуватись під ситуацію. У нашому випадку ми повністю змінили бізнес-модель, переорієнтувалися на іншу аудиторію.
Другим вирішальним чинником є швидкість. Якби ми зробили реліз перших колекцій на кілька тижнів пізніше, можливо, не встигли б на «поїзд» із безкоштовною рекламою у блогерів. З кожним днем патріотичного мерчу ставало дедалі більше, конкуренція зростала неймовірними темпами.
Сьогодні серед наших основних завдань – розширення виробництва та, відповідно, команди.
За останніх пів року український бізнес зазнав суттєвих змін. Forum Group разом з лідером бізнес-освіти KSE Graduate Business School ініціювали проєкт «РЕ:старт. Безпечний простір для вашого бізнесу» для підтримки малого та середнього бізнесу, що опинився на межі закриття внаслідок початку повномасштабної війни. Таким компаніям Forum Group безоплатно надав у користування офісні приміщення у Києві на три місяці. У свою чергу, KSE Graduate Business School забезпечила професійну бізнес-підтримку і консалтинг.
Також партнерами Форуму стали бізнес-спільнота Board, яка посилить програму завдяки менторам для переможців, та бізнес-видання Mind.ua, на сторінках якого учасники розкажуть свої історії.