Що будемо їсти: 7 головних споживчих трендів харчопрому в 2023 році

У моду дедалі більше входять гуманне тваринництво, гібридне м'ясо, морська капуста, а роботи-кухарі вже маячать на горизонті

Фото: depositphotos.com

Поки Україна веде оборонну війну з агресором, а її громадяни зайняті економічним та фізичним вживанням, аналіз світових споживчих трендів видається безглуздим і слабко застосовним до наших реалій: це «щось на довоєнному». Проте, перебуваючи у глобальному світі, Україна не може залишитися осторонь зовнішніх тенденцій – так само, як і події в Україні впливають на інші країни.

Зміни у структурі попиту актуальні для всього світу. І українська харчова індустрія має їх враховувати як зараз, так і на етапі повоєнного відновлення. Прогнози харчових тенденцій на найближчий рік озвучують багато нутріціологів, експертів і глобальних продуктових ритейлерів, зокрема Whole Foods.

Mind пропонує подивитися, куди повернуть споживчі звички у 2023 році.

Біоблагополуччя

Що будемо їсти: 7 головних споживчих трендів харчопрому в 2023 році
Фото: depositphotos.com

Навіть ті споживачі, які продовжують вживати м'ясо, хочуть бути впевнені, що тварина, частина якої лежить у них на тарілці, за життя не страждала. Інформація про умови утримання є дедалі важливішою під час ухвалення рішення щодо купівлі, і дедалі більше країн роблять її обов'язковою.

Очолює цей процес Німеччина, де розроблено законопроєкт про обов'язкове державне маркування продуктів тваринного походження, зокрема свіжої та упакованої свинини. Основний параметр, від якого залежить класифікація продукту, – спосіб утримання тварин під час відгодівлі.

Етикетки з відповідними відмітками мають з'явитися в магазинах із літа 2023 року. Реорганізація системи тваринництва, щоб відповідати новим вимогам, коштуватиме країні щонайменше 1 млрд євро.

Тренд зачіпає й інші сектори. Так, дедалі більше птахівницьких компаній інвестують у покращення умов утримання поголів'я – розширення кліток, збільшення часу перебування птиці на свіжому повітрі – та поспішають інформувати про них споживача.

Екологічна свідомість

Що будемо їсти: 7 головних споживчих трендів харчопрому в 2023 році
Фото: depositphotos.com

Тренд є більш розширеною версією попереднього.

Споживач навряд чи підтримає своїми грошима продукт, про виробника якого стане відомо, що він вирубує ліси задля розширення площ під пасовищами чи відповідальний за токсичні викиди у повітря / водойми. А краще, якщо екологічну позицію компанії буде вказано одразу на упаковці.

Тому інформація про заходи щодо скорочення вуглецевого сліду, можливості багаторазово переробити тару, економії ресурсів під час виробництва займають дедалі більше місця при маркуванні – причому виробники роблять це на випередження, не чекаючи адміністративної директиви.

Ламінарія та інші продукти, вирощені в морі

Що будемо їсти: 7 головних споживчих трендів харчопрому в 2023 році
Фото: depositphotos.com

Населення Землі зростає, екстенсивний спосіб ведення сільського господарства піддається критиці, споживачі не толерують розширення посівних площ – як це все поєднати? Піти під воду.

Роль морських господарств збільшується, а водорості відіграватимуть дедалі помітнішу роль у раціоні людини.

Перше місце за зростанням популярності посідає ламінарія (морська капуста). Рік тому вона набула статусу чергового «суперфуду». І тепер її використовують не лише як окрему страву, а й як біодобавку до їжі та корми для тварин.

Індустрія штучного м'яса трансформується

Що будемо їсти: 7 головних споживчих трендів харчопрому в 2023 році
Фото: depositphotos.com

Рослинні чи лабораторні замінники традиційного м'яса від початку були задумані як екологічна альтернатива «трупожерству». А глобальний «зелений» тренд забезпечив стартапам у цій сфері шалене зростання популярності.

Через кілька років активної реалізації ентузіазм споживачів дещо вщух. У США продажі альтернативних білків впали на 10%, а акції флагмана індустрії Beyond Meat обвалилися до $12 проти понад $100 на піку популярності. Причин кілька, але основна в тому, що смакові якості замінників все ще дуже далекі від оригіналу. Друга – у тому, що «екологічне» м'ясо не таке вже й екологічне. Зокрема, для його виробництва використовується підвищена кількість води.

Але адепти промисловості не здаються, намагаючись удосконалити власний продукт. Так, наступним кроком може стати створення «гібридного» м'яса, що поєднує культивований та рослинний білок.

Розширення лінійки веганських та безглютенових продуктів

Що будемо їсти: 7 головних споживчих трендів харчопрому в 2023 році
Фото: depositphotos.com

Те, що результат експериментів із рослинним м'ясом вийшов не блискучим, – не привід вважати, що тренд на веганство відходить у минуле. Зовсім навпаки.

Ба більше, людей, які дотримуються системи харчування без продуктів тваринного походження, щороку більшає. Вони вимагають різноманіття на своєму столі та готові за нього платити. Тому розширення асортименту та дедалі витонченіші комбінації рослинної їжі стануть одним із наймасштабніших трендів 2023 року.

Відгалуження цього тренду – безглютенові продукти, яких також випускається безліч найменувань. Однією з оригінальних новинок є макаронні вироби, виготовлені з кабачків, бананів або маніоки.

Спад популярності сервісу доставки

Що будемо їсти: 7 головних споживчих трендів харчопрому в 2023 році
Фото: depositphotos.com

Навіщо платити більше, якщо можна забрати свою вечерю самостійно? Це питання ставитиме собі дедалі більше людей, особливо з розкручуванням інфляційних процесів.

Але причина не лише в економії.

Принцип роботи смартфон-застосунків залишає право вибору клієнта за доставником, який орієнтується на відстань та маржинальність кожного конкретного замовлення. Тому споживачі, які живуть не в пріоритетних для сервісу районах, змушені платити за доставку більше або компенсувати дискомфорт підвищеними чайовими.

Враховуючи, що функція самовивезення з ресторанів та кафе все більш комфортна та відпрацьована, вона знову стає привабливим та економічним варіантом.

Задіяння штучного інтелекту

Що будемо їсти: 7 головних споживчих трендів харчопрому в 2023 році
Фото: depositphotos.com

Використання ШІ та його удосконалення – абсолютний тренд у всіх індустріях, від медицини до освіти. Харчова промисловість також не залишилася осторонь.

Для ресторанної індустрії ШІ застосовується при роздачі їжі та вже здатен повністю замінити офіціантів. Наступний крок – роботи-кухарі, автоматичне адміністрування процесів закупівлі та розрахунок відвідуваності залежно від зовнішніх чинників.

Але останній тренд – створення абсолютно нових страв, які ШІ формує виходячи з наданої йому інформації та самонавчання. Виходить поки не надто їстівно, але напрямок задано правильно.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS