Для більшості українських вступників найскладніше цьогоріч уже позаду. Йдеться про безпосереднє складання національного мультипредметного тесту. Подальші етапи вступної кампанії теж будуть дуже важливими. Але результати, на основі яких випускникам-2023 вдасться (чи не вдасться) вступити до українського вишу на бажану спеціальність, майже всі учасники тестування вже отримали. Як це відбувалося, які баги спливли, чи можна «зламати систему» та що робити тим, хто не згоден із результатом, розбирався Mind.
Трохи офіціозу. Основна сесія НМТ відбулася в найбільших містах України та в 47 містах за кордоном, було проведено 20 змін тестувань. Для участі в цій сесії НМТ зареєструвалася 281 000 вступників. Більшість із них, попри воєнні виклики, змогли відвідати екзаменаційні центри та скласти тестування.
Якими є перші висновки? «Звичайно, не обійтися без критики, без обговорення проблеми, які в нас були, – розповідає Тетяна Вакуленко, директорка Українського центру оцінювання якості освіти (УЦОЯО), під час вебінару на youtube-каналі онлайн-платформи iLearn. – На нас постійно здійснюються хакерські атаки: очевидно, що окремі представники росії не хочуть, щоб наші вступники отримали результати, і відповідним чином працюють. Не завжди все було справним і з технічної точки зору насамперед швидкість і якість інтернету».
Але, за її словами, переважна більшість учасників отримають результат. А хто не отримає – матиме можливість брати участь у додатковій сесії оцінювання.
Які основні проблеми виникли? Зовнішніх проблем цього року вистачало, і головні з них – повітряні тривоги й «зависання» програми. Звучить сигнал тривоги – учасники тестування організовано встають і вирушають у сховища. Серед тих, хто мусив перервати тестування через повітряну тривогу, опинився й син міністра освіти і науки України Оксена Лісового. Про це сам міністр написав у фейсбуку: «Син приблизно дві години провів в укритті разом з іншими учасниками та інструкторами. Але їм повезло: закінчити тестування вони все-таки встигли. Більш як півтисячі учасникам пощастило менше: вони так і не змогли повернутися до тесту і складати його у додаткову сесію».
Багато нарікань було і щодо роботи комп’ютерної програми тестування, яка в багатьох учасників серйозно «підвисала». Директорка Наукового ліцею міжнародних відносин II–III ступенів міста Дніпро, переможниця Global Teacher Prize Ukraine 2021 у номінації «Вчитель-новатор» Наталія Власова розповідає, що загалом цього року мультипредметний тест пройшов задовільно, але в останній день, 20 червня, трапився прикрий форс-мажор.
«Програма «висіла» півтори години! Діти кажуть, що просто сиділи і спілкувалися – розповіла пані Наталя. – А коли програма запрацювала їм додали... аж 30 хвилин! Учні почали скаржитися, але їм сказали, що все «за інструкцією». Апеляцію написати не дали. Як це все розуміти? Наші учні чітко знають свої бали, бо в нашому ліцеї така система, що ми їм проводили тестування протягом року безліч разів і всі результати фіксували. Тобто дитина знає, на який бал у середньому вона пише математику, мову, історію. Діти, звісно, НМТ склали... Але це перші наші учні, які написали не на свої звичні бали, бо фізично не вистачило часу. Імовірно, комусь перекреслили вступ на бюджет, бо «програмка зависла»…»
Чи можна оскаржити результати НМТ? «Усі завдання НМТ закритого типу – тобто немає завдань, які передбачають надання розгорнутої відповіді, і всі вони перевіряються автоматично, – роз’яснює Тетяна Вакуленко. – Тож оскаржити результат неможливо. Що можна зробити – то це подати апеляційну заяву щодо порушення процедури тестування. Тобто, якщо під час написання вами тесту платформа не була справною, постійно зависала, були проблеми з інтернетом, ви можете подати заяву для участі в додатковій сесії».
Наталія Власова, до речі, те саме радить своїм учням, які складали тест 20 червня й потрапили під зависання програми – подати апеляцію до УЦОЯО.
Тетяна Вакуленко наголошує, що апеляції до змісту завдань не приймаються: тестові завдання проходять дуже серйозну комплексну експертизу. Тож помилки в завданнях можуть бути пов'язані з макетами (а це обов’язково буде очевидним), а не зі змістом.
До речі, одну помилку вже знайшли – у тесті з математики. За словами директорки УЦОЯО, під час макетування змінився знак – у функції замість (x +1)2 стало (x – 1)2, і в результаті правильними стали дві відповіді з пропонованих.
«У такій ситуації ми зарахуємо всім учасникам, які надали відповідні відповіді, плюс один бал, – каже вона. – Тобто всі учасники, які могли б не набрати максимум балів через помилку у формулюванні завдання, свій заслужений бал отримають».
Багато заявників пишуть, що вони невдоволені своїм балом із математики, з історії України, з української мови. Тетяна Вакуленко радить прийняти свій результат: «Розумію, що навіть найуспішніший учень може отримати результат, який не є його чи її результатом – через хвилювання або інші обставини. Але це не означає, що це не ваш результат у цьому моменті. На жаль, це так».
Як вираховують «тестових шахраїв»? Були цьогоріч і «ноу-хау» щодо порушення процедури проходження тестування. Декому вдалося навіть проходити тестування за іншу особу – багато пабліків із багатотисячною аудиторією розмістили відео з монітором домашнього комп'ютера зі справжніми завданнями, які, по ідеї, мають бути доступні тільки на пункті НМТ. Механізм такий: учасник отримує логін і пароль від платформи, скидає ці дані під час сесії НМТ своєму товаришу чи репетитору, а той може зайти в систему без будь-яких додаткових підтверджень і перевірок – просто авторизуватися зі свого пристрою і вирішувати тести, маючи доступ до гугла та довідкової літератури.
Виглядає фантастично, але, на жаль, це правда. Сам УЦОЯО це підтвердив, розмістивши повідомлення на своєму офіційному сайті: «12 червня під час першої зміни НМТ в мережі з’явилося відео про те, як стороння особа виконує вдома завдання НМТ замість якогось учасника, який у цей самий час перебуває в тимчасовому екзаменаційному центрі. Це неприпустима ситуація, щодо якої ми вживаємо негайних заходів. По-перше, усі ІР-адреси, з яких здійснювалися входи в систему, зафіксовані, тож упродовж певного часу ми знайдемо того, хто намагався «обдурити систему». Результати такої особи / таких осіб будуть анульовані, а отже, використати їх для вступу не буде змоги». Інструкторів попросили бути пильнішими, уважніше дивитися за діями учасників та за їхніми екранами.
«Ми активізували всі можливі й неможливі ресурси. І результати роботи учасників, які проявляли недоброчесність, уже були й ще будуть анульовані», – наголосила після закінчення основної сесії НМТ Тетяна Вакуленко.
Що робиться для того, щоб запобігти таким проявам? Це і робота інструкторів, які майже на кожній зміні виявляли мобільні телефони в учасників. І аналіз баз даних – перевірка логів входу учасників у систему та їх загальної траєкторії під час виконання тестів. У наступні роки, каже директорка УЦОЯО, доведеться ще більше посилити цю складову й намагатися ще краще запобігати будь-яким фальсифікаціям.
Сам факт такої академічної недоброчесності й списування викликав багато емоційних дискусій. «Мені, як мамі випускника, який дуже багато вчився і готувався до тестування, якому я «виносила мозок» за цю підготовку, дуже прикро, що місце мого сина в бажаному університеті може зайняти людина, якій дозволили списати, – каже вчителька історії та громадянської освіти Яніна Іванько. – Так, життя несправедливе, але хай краще хлопці та дівчата переконаються в цьому якомога пізніше. Особисто я, як педагог, не даю списувати, але бачу, що декому таки легше схилитись і дати дитині «отримати» ту легку, списану оцінку, ніж воювати за справедливість».
«Немає і не буде таких правових форматів, які б народ не пробував «зламати», – констатує Володимир Бєлий, ексзаступник директора з навчально-виховної роботи Херсонського фізико-технічного ліцею. – Потрібно заздалегідь думати над інституційним механізмом реагування на такі спроби, щоб було явно невигідно ризикувати: наприклад, абітурієнт на п'ять років позбавляється права на участь у тестуванні, а інструктори аудиторії – на п'ять років відсторонюються від роботи в системі освіти».
Володимир Бєлий окреслює і інший «відтінок» особливості роботи інструкторів. У багатьох країнах інструкторами працюють учителі закладів старшої ланки – ліцеїв. Тестування відбувається у стінах свого ж закладу, але на нього розподіляють учнів і з інших закладів. Доплат за таку діяльність немає: інструктори отримують учительську зарплату згідно з річною тарифікацією, але тестування відбувається на початку липня, коли навчання вже закінчилося. І це головна відмінність – в Україні інструкторам за таку роботу платять із розрахунку денного робочого навантаження.
Що ж, основна сесія НМТ добігла кінця. Напевно, як для країни, у якій іде жорстока війна, яку чи не щодня бомбардують ракетами і дронами, добрим є сам факт, що сесія НМТ відбулася. Але, крім технічних проблем, вона «підсвітила» і серйозні світоглядні. Йдеться і про ставлення учасників процесу до доброчесності, і про ставлення держави до своїх громадян. І останнє напряму впливає на те, чи захочуть українці повертатися з-за кордону, або в пошуках справедливості й перспектив прагнутимуть виїжджати за той-таки кордон. Певні висновки ми зможемо зробити вже зовсім скоро – коли завершиться цьогорічна вступна кампанія.