Депутати повернулися до ідеї реформування спрощеної системи оподаткування. Як повідомив Mind голова Комітету ВР з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев, Міністерство фінансів разом із представниками Міжнародного валютного фонду (МВФ) обговорюють оновлений механізм оподаткування малого бізнесу, який унеможливить зловживання, у тому числі використання нової системи великими платниками податків.
За словами Гетманцева, найімовірнішим варіантом може стати польська модель оподаткування МБ, яку можна взяти за основу, адаптувати до українських реалій і впровадити в Україні.
Mind розбирався, як саме може змінитись оподаткування підприємців у зв'язку з такою ініціативою.
Навіщо змінювати спрощену систему оподаткування? Депутати і представники Мінфіну неодноразово заявляли про те, що «спрощенка» має надто багато лазівок, якими користується бізнес для оптимізації оподаткування.
Основні закиди на адресу спрощеної системи такі:
У чому головна проблема? Саме «зарплатні ФОП» є тією скалкою, яка турбує і українську владу, і МВФ.
Один із пунктів меморандуму між Україною та фондом передбачає перегляд спрощеного режиму оподаткування з метою прибрати махінації із зарплатними податками за участю фізосіб-підприємців.
Про те, що це питання потрібно вирішувати, ще навесні розповів в інтерв'ю Mind і Данило Гетманцев. Щоправда, він уточнив, що спрощену систему ніхто вбивати не планує. Але її потрібно перебудувати для того, щоб ліквідувати великі схеми, «спрямовані на ухилення від оподаткування з використанням єдиного податку».
Ця схема популярна завдяки тому, що дозволяє знизити податкове навантаження на фонд оплати праці в рази. За замовчуванням відрахування із зарплати перевищують 40%. Це податок на доходи фізосіб за ставкою 18%, 22% ЄСВ та 1,5% військового збору. Використання підприємця коштує компанії-роботодавцю значно дешевше, оскільки потрібно заплатити лише 5% плюс ЄСВ у розмірі 22% від мінімальної зарплати (трохи більше 1400 грн).
За оцінками, які наводив наприкінці 2021 року аналітичний центр «CASE Україна», через зарплатних підприємців щороку «прокручується» до 58 млрд грн, а втрати держбджету від цієї схеми сягають 10 млрд грн на рік.
Який вигляд має модель єдиного податку в Україні? З 1999 року, коли президент Леонід Кучма запровадив спрощену систему оподаткування, вона зазнала чимало змін.
У 2023 році «спрощенка» являє собою таку конструкцію:
Як влаштована система оподаткування малого бізнесу в Польщі? Польські підприємці можуть обирати між трьома основними варіантами оподаткування:
На загальній системі податкове навантаження на підприємця залежить від його доходу. Якщо річний виторг до 120 000 злотих (1,02 млн грн), він оподатковується за ставкою 12%. Сума перевищення – за ставкою 32%. Тобто, якщо підприємець отримав 200 000 злотих доходу, він сплатить податок за ставкою 12% зі 120 000 злотих і за ставкою 32% з 80 000 злотих.
«Плоска» ставка передбачає, що незалежно від суми доходу підприємець заплатить 19% податку. По суті це аналог загальної системи оподаткування в Україні, коли підприємець платить 18% ПДФО.
Спрощена система оподаткування у Польщі має цілу шкалу ставок від 2% до 20%.
Підприємці, які продають товари тваринного та рослинного походження, сировина для яких вирощена ними самими (по суті, йдеться про фермерів), сплачують 2% податку.
Підприємці, які володіють точками комунального харчування, а також торгують продуктами харчування, сплачують 3% податку.
Дохід від діяльності зі здачі майна в оренду оподатковується за ставкою 8,5–12,5%, залежно від виручки, яку отримує підприємець.
Для бізнесу, пов'язаного з оптовою торгівлею, туризмом, продажем автомобілів, мотоциклів і запчастин до них, ставка сягає 17%, а для приватної медицини та для репетиторів – 20%.
Внески із соцстрахування, що дублюють український ЄСВ, залежать від рівня доходу підприємця. Розмір таких внесків – у межах 335–1000 злотих на місяць (2900 – 8500 грн).
Як і в Україні, польський бізнес має використати касові апарати. Але витрати на їхню купівлю компенсує держава. Крім того, підприємці можуть вибрати не залізний РРО, а його онлайн-аналог.
Як досвід Польщі може вплинути на український бізнес? Наразі жодних подробиць того, як буде трансформовано спрощену систему, немає.
Як уточнив у розмові з Mind Данило Гетманцев, поки що все на рівні розмов. І така кардинальна реформа проводитиметься лише після закінчення бойових дій і скасування воєнного стану.
Але, якщо припустити, якими можуть бути зміни, напрошуються такі висновки:
Експерти вважають, що бізнесу однозначно слід готуватися до збільшення податкового тиску. Як пояснив Mind економіст та автор альтернативної моделі податкової реформи Данило Монін, при розширенні податкової шкали фіскальний вантаж на бізнес суттєво зросте.
«Для сфери послуг ставки оподаткування у Польщі сягають 20%. А тепер уявімо, що такому підприємцю треба сплачувати податки не лише за себе, а й за найманий персонал. Отже, за кожного співробітника доведеться віддавати не менше 50–60% доходу у вигляді зарплати й податків», – наводить приклад Монін.
І хоча наразі ані відповідного законопроекту, ані точних розрахунків за новою моделлю спрощеної системи немає, не виключено, що ідею «перекроювання» єдиного податку у 2024 році почнуть просувати з новою силою.
«Економічна влада запевняла суспільство, що піднімати податки 2024 року не будуть. Але простий приклад: проєкт бюджету-2024 за рахунок зростання розмірів мінімальної заробітної плати та прожиткового мінімуму пропонує додатково стягнути із самого незахищеного прошарку платників податків – мікробізнесу – 1,43 млрд грн. Черговий удар майже для 800 000 підприємців», – розмірковує В'ячеслав Черкашин, старший аналітик із податкових питань Інституту соціально-економічної трансформації.
Усе просто: держбюджету дуже потрібні гроші. Але грошей, на жаль, не вистачає. А допомога міжнародних партнерів також не є нескінченною. Тому шукати кошти, яких бракує, будуть у кишенях українського бізнесу. Малого – у першу чергу.