Старі компроміси у країнах розвинутого світу руйнуються на наших очах. Багато хто вважав ліберальне суспільство ідеалом, до якого потрібно прагнути, однак сьогодні перед ним стоять глобальні виклики. Неоліберали перетворюють економічну свободу і вільний ринок на релігійний культ, прогресисти нав’язують пріоритети інтересів окремих груп і глобальний перерозподіл доходів, посилюються правий і лівий популізми.
Докладніше – в огляді книжки «Лібералізм і його протиріччя» Френсіса Фукуями у свіжому матеріалі Mind.
Бекграунд. Френсіс Фукуяма – американський філософ, політичний економіст і публіцист, професор політології. Очолює Центр розвитку демократії і верховенства права Стенфордського університету.
«Нинішні проблеми лібералізму не нові; упродовж століть ця ідеологія то ставала модною, то виходила з моди, але завжди поверталася через переваги, що лежать у її основі. Вона народилася з релігійного конфлікту в Європі; принцип того, що державам не варто намагатися нав’язувати свої сектантські погляди іншим, слугував для стабілізації континенту в період після Вестфальського миру 1648 року. Лібералізм став однією з ранніх рушійних сил Французької революції і початково був союзником демократичних сил, які хотіли розширити політичне представництво за межі вузького кола еліт вищого й середнього класів. Однак прибічники рівності порвали з прибічниками свободи і створили революційну диктатуру, яка зрештою поступилася новій імперії Наполеона. Утім ця імперія відіграла вкрай важливу роль у поширенні лібералізму у формі закону (Кодексу Наполеона) до віддалених закутків Європи. Тоді це стало стовпом ліберального верховенства права на Європейському континенті», – пише Фукуяма.
«Ліберальні стандарти, як-от меритократія, яка не зважає на колір шкіри, відійдуть на другий план, порівняно з неприхованими вподобаннями, основаними на расі та статі. Хоча використання позитивної дискримінації в США досі обмежували рішеннями Верховного суду, як-от у справі регентів Каліфорнійського університету проти Бакке, це може змінитися, й ідентичнісні категорії мають шанси бути прописаними в законі. Відбудуться великі зміни й у ставленні постліберального суспільства до зовнішнього світу. Таке суспільство може просто вирішити відмовитися від зусиль для управління кордонами і запровадити безстрокову систему надання притулку, – акцентує автор.
Видавництво: «Наш Формат»
Сюжет. Провідний світовий інтелектуал і мислитель Френсіс Фукуяма відстежує радикальну поляризацію всередині ліберального табору та пов’язані з нею ризики. Переосмислюючи історичні й філософські витоки, автор знаходить як причини провалів та нинішньої саморуйнації лібералізму, так і сильні аргументи на його користь у майбутньому.
«З кінця 1970-х економічний лібералізм перетворився на те, що тепер називають неолібералізмом: він повів економіку в бік величезного зростання нерівності й призвів до катастрофічних фінансових криз, які в багатьох країнах світу значно більше зашкодили простим людям, ніж багатим елітам. Саме ця нерівність лежить в основі аргументів прогресистів проти лібералізму й капіталістичної системи, з якою його пов’язують. Інституційні принципи лібералізму захищають права всіх людей, включно з наявними елітами, які не бажають відмовлятися від багатств і влади, а тому стоять на заваді поступу до соціальної справедливості для відкинутих груп. Лібералізм був ідеологічною основою ринкової економіки, а отже, багато хто пов’язує його з нерівністю, яку породив капіталізм. Багато нетерплячих молодих активістів покоління Z в Америці та Європі вважають лібералізм застарілою позицією бебі-бумерів, «системою», нездатною реформувати себе», – йдеться у книжці.
Про ЗМІ та свободу слова
«Свобода слова зазвичай стає першою мішенню для будь-якого авторитарного режиму. Нинішня Комуністична партія Китаю повсякчас посилює контроль і над традиційними ЗМІ, і над інтернетом, а Владімір Путін у Росії взяв під свою оруду або під контроль своїх посіпак усі основні канали масової інформації. Інтернет спростив це в таких масштабах, які важко було навіть уявити, завдяки відстеженню й сенсорам, що в повсякденні стали всюдисущими. Система соціального кредиту Китаю поєднує стеження з масштабним збором даних і штучним інтелектом, що дає урядові змогу контролювати дрібні й великі думки та поведінку громадян. Джерело іншої загрози – не уряди, а приватний контроль над традиційними ЗМІ й комунікаціями, першопрохідцем у якому став колишній італійський прем’єр Сільвіо Берлусконі. Він став багатим олігархом завдяки володінню великою медіаімперією Mediaset, її значній власності в газетах, видавництвах, теле- і радіомовленні. Такий контроль дав йому змогу самому стати зіркою, чим він скористався під час прем’єрства на початку 1990-х – саме тоді, коли після Другої світової війни політичний порядок Італії почав руйнуватися через занепад Соціалістичної та Християнсько-демократичної партій. Здобувши владу, Берлусконі зміг скористатися отриманим політичним впливом, щоб захистити свої ділові інтереси й самого себе від кримінальної відповідальності. Відтоді інші широко наслідували успіх Берлусконі в поєднанні ЗМІ та політичної влади. Хоча сам Владімір Путін і не був медіамагнатом, він швидко зрозумів, як важливо взяти приватні медіа під контроль – свій чи власних посіпак. У процесі цього він особисто став найбагатшою людиною в Росії, якщо не світу. Віктор Орбан в Угорщині й Реджеп Тайїп Ердоган у Туреччині скористались особистим контролем над ЗМІ, щоб аналогічно закріпити власну політичну владу й статки своїх родин. З появою інтернету в 1990-х роках традиційні ЗМІ стали менш привабливими для інвестицій, і багато з них скупили місцеві олігархи, які бачили в них не так привабливі бізнеси, як шлях у політику. Країна, у якій олігархічний контроль над традиційними ЗМІ зайшов найдалі, – це Україна, де один із семи олігархів контролює майже всі радіо- і телеканали».
Вам сподобається, якщо: ви хочете краще розуміти політичну, економічну та соціокультурну мапи світу, переваги і вразливості популярних нині суспільно-політичних теорій, а також підводних каменів, які трапляються на шляхах демократичних країн.
Вам не сподобається, якщо: ви не цікавитеся соціально-політичними процесами у світі.
Головна причина прочитати: у книжці подано результати ґрунтовного дослідження різних форм нерівності та ідентичностей, джерел фінансових криз, деградації еліт, технологій маніпулювання населенням, порівняння лібералізму з ідеологіями в сучасних автократіях.
У тому ж дусі:
Ці події були передбачуваними і прогнозованими. Однак, попри це, 24 лютого 2022 року світ здригнувся від жаху. Здається, ніхто не очікував війни такого масштабу. Як виявилося, жодна країна не готова до неї. До того ж найбільший воєнний конфлікт у Європі після Другої світової війни розгортається за геть несподіваним сценарієм.
Сергій Плохій, один із провідних істориків України, вичерпно аналізує повномасштабне вторгнення Росії, його витоки, перебіг та можливі результати.
У цій книжці відомий чеський інтелектуал Станіслав Комарек міркує про загальну кризу, до якої наблизилося європейське суспільство і яка залишається непоміченою, «маскуючись» під кризу фінансову й демографічну.
Автор аналізує роль традиційної релігії, витісненої релігією економічного зростання, добробуту і споживання, що ґрунтується на дедалі глибшому індивідуалізмі – як і небачений спад народжуваності. Травми, завдані Європі Другою світовою війною, призвели до постання піклувальної держави, яка виховує інфантильних і слухняних громадян, нездатності чинити опір, запровадження орвеллівської «мови політкоректності» тощо.
Розглянуто історичне коріння демократії і причини падіння її ефективності у наш час. Автор порівнює «шлях до вгасання», яким прямує західне суспільство, із життєздатнішими системами функціонування ісламського світу та Китаю, що вже починають «тиху колонізацію» Європи, – і наостанок змальовує кілька можливих сценаріїв її розвитку.