Виплати по 32 млн, подорожчання полісів та пряме врегулювання. Чого чекати від нового закону про ОСЦПВ

Про які суми йдеться та що тепер буде з «європротоколом»

Фото: pixabay

Верховна Рада 21 травня ухвалила у другому читанні законопроєкт №8300, норми якого мають забезпечити перезавантаження ринку обов'язкового страхування автоцивільної відповідальності.

Якщо цей законопроєкт підпише Президент, він стане заміною чинному закону про ОСЦПВ №1961-IV, який було ухвалено майже 20 років тому, влітку 2004 року. І депутати, і страховики вважають, що цей закон за багатьма параметрами застарів. Натомість новий документ наблизить український ринок до європейських стандартів страхування.

Законопроєкт №8300 є євроінтеграційним. Тобто це частина «домашнього завдання», яке має виконати Україна на шляху вступу до ЄС. Крім того, він враховує вимоги Директиви Євросоюзу 2009/103/ЄС від 16 вересня 2009 року щодо страхування автоцивільної відповідальності.

На практиці відбудеться таке: максимальний розмір виплат за «автоцивілкою» суттєво зросте, сам процес врегулювання стане швидшим і простішим, але й страхові поліси подорожчають.

Mind уже докладно розбирав, що саме законопроєкт №8300 змінює для автомобілістів і страхового ринку загалом.

Цього разу зупинимося на ключових моментах, аналіз яких проведено з допомогою матеріалів, наданих Моторним (транспортним) страховим бюро (МТСБУ).

Максимальні суми виплат. На сьогодні ліміт страхової компенсації за шкоду життю та здоров'ю становить 320 000 грн на одного потерпілого, незалежно від кількості потерпілих. Покриття збитків, заподіяних майну потерпілих, сягає 160 000 грн на одного потерпілого, але не більше 800 000 грн на одну страхову подію.

Після набуття чинності новим законом розмір максимальних виплат поетапно зросте до 32 млн грн на одного потерпілого за шкоду життю та здоров'ю і до 32 млн грн на один страховий випадок за шкоду, яку завдано майну.

Виплати по 32 млн, подорожчання полісів та пряме врегулювання. Чого чекати від нового закону про ОСЦПВ

За даними юридичного управління МТСБУ

Буде розширено практику застосування компенсації моральної шкоди. Зараз це до 5% страхової виплати за шкоду, заподіяну здоров'ю. А буде в розмірі 10% страхової (регламентної) виплати у зв'язку з лікуванням та/або втратою працездатності.

А ще депутати запропонували запровадити прискорену процедуру виплат постраждалим особам за страховиків-банкрутів протягом 90 днів максимум. Щоправда, не зовсім зрозуміло, чи потрапила ця норма у фінальну версію законопроєкту, яку затвердив парламент.

Читайте також: Автострахування зростає, мікрокредити наздоганяють 2021 рік, а бізнес ломбардів здувається. Що ще коїться на небанківському ринку?

Форма поліса ОСЦПВ. В Україні рівноцінно діють договори «автоцивілки» на паперових носіях і в електронній формі. Після набрання чинності законом паперові поліси існуватимуть тільки до 1 січня 2026 року. Після цієї дати залишаться лише електронні.

Також з'явилася норма, згідно з якою під час укладання нового договору ОСЦПВ попередній автоматично втрачає свою силу. Поки що такого обмеження немає. Теоретично автовласник може мати й 10 чинних полісів «автоцивілки».

До речі, МТСБУ зберігатиме дані про поліси у своїй базі даних протягом семи років і на запит власника має надавати цю інформацію.

Виплати по 32 млн, подорожчання полісів та пряме врегулювання. Чого чекати від нового закону про ОСЦПВ

За даними юридичного управління МТСБУ

Страхові тарифи та франшизи. Ціни на ОСЦПВ більше не будуть регульовані, вони стануть вільними. Вартість поліса страховики визначатимуть самостійно на підставі внутрішньої методики розрахунку страхового тарифу, яка розроблена й затверджена страховою компанією. Інакше кажучи, формування ціни «автоцивілки» нічим не відрізнятиметься від інших страхових продуктів, таких, як КАСКО чи ДМС.

А ось застосування франшиз (сума, яку страхувальник покриває власним коштом) забороняється. Це означає, що страховик компенсуватиме весь збиток. Зараз за шкоду, заподіяну майну потерпілого / потерпілих у ДТП, допускається франшиза до 2% страхової суми.

Контроль за наявністю полісів ОСЦПВ у водіїв. Згідно з новими нормами, Нацполіція зможе перевіряти страховки в автовласників не лише під час складання протоколів про порушення Правил дорожнього руху або оформлення ДТП, а й у процесі нагляду за дорожнім рухом. Крім того, повноваження щодо перевірки полісів отримають органи Укртрансбезпеки.

Порядок врегулювання збитків. Механізм прямого врегулювання стане обов'язковим для всіх страхових компаній. Це означає, що виплату постраждалий отримуватиме в тій компанії, у якої він придбав поліс ОСЦПВ. А не так, як зараз, коли виплату потрібно «вибивати» зі страховика, який застрахував відповідальність винуватця.

Читайте також: Рейтинг надійності страхових компаній України – 2023

Врахування зносу транспортного засобу. При виплатах за автомобілі віком до 5 років або за авто, які ще знаходяться на офіційній гарантії виробника, покривається вартість тільки нових запчастин і комплектуючих. Для інших авто страховик може включати в розрахунок вартість запчастин, які відповідають технічним характеристикам транспортного засобу та є аналогом оригінальних деталей.

Водночас у пріоритеті буде виплата не «на руки» автовласнику, а перерахування грошей на рахунок тієї сервісної станції, яка здійснить ремонт авто.

Виплати по 32 млн, подорожчання полісів та пряме врегулювання. Чого чекати від нового закону про ОСЦПВ

За даними юридичного управління МТСБУ

Оформлення «європротоколу». Фіксація ДТП без наявності представників Нацполіції зміниться. Оформити аварію за спрощеною формою, із застосуванням «європротоколу», можна буде лише при контактних ДТП, у яких брали участь не більше двох авто. При цьому важливо, щоб виконувалися такі умови: шкода завдана лише авто, а постраждалих осіб у ДТП немає.

Водночас розмір виплати за «європротоколом» не буде обмежений. Наразі він становить максимум 80 000 грн.

Короткі підсумки. Зміни загалом позитивні. Страхувальники отримають більше гарантій, насамперед фінансових. Крім цього, порядок виплат стане більш зрозумілим і простим: сталася ДТП – необхідно звернутися до своєї страхової компанії за компенсацією та відвезти автомобіль на СТО.

Всі договори ОСЦПВ будуть електронними. Це зручно та захищає від шахрайства. Наприклад, від ризику отримати підроблений бланк, який вважатиметься недійсним. Водночас страхування стане дорожчим. Причому відчутно. Страховики оминають цінове питання, але зізнаються, що подорожчання може бути «в рази».

Наприклад, на сьогодні середня вартість поліса ОСЦПВ без франшизи для легкового авто з двигуном об'ємом 1,6 л, зареєстрованого у Києві, становить 2–3 тис. грн. Після запровадження вільних тарифів ціна страховок, імовірно, збільшиться до 5–6 тис. грн і навіть більше.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS