Рейтинг надійності страхових компаній України 2023
Серед лідерів рейтингу – Українська страхова група, Колоннейд Україна та СК «Універсальна»
Перший воєнний рік став для страхового ринку своєрідним тестом на витривалість. Не можна сказати, що страховики здали цей тест на відмінно. Але галузь вистояла – і це головне.
Mind представляє новий рейтинг страхових компаній за підсумками фінансової та операційної звітності 2022 року, а також врахуванням результатів 1 кварталу 2023 року.
Як і в інших сферах економіки, найважчими для страхових компаній стали І–ІІ квартали 2022 року. Падіння ринку в січні – березні 2022 року становило 20%, а за січень – червень 2022 року страховий ринок скоротився майже на 30% (дані рік до року).
Проте наприкінці 2022-го розпочалося поступове відновлення страхового сектора. І загалом за рік падіння сягнуло 20%: страховики зібрали майже 40 млрд грн валових премій. Так, війна відкинула ринок приблизно на 5 років назад, на рівень 2017-го. Але могло бути й гірше. При цьому чисті страхові премії за 2022 рік скоротилися на 16% – до 38,6 млрд грн. Валові страхові виплати 2022-го становили 13 млрд грн, чисті виплати – 12,8 млрд грн. Це на 27% менше (за обома показниками) у порівнянні з 2021 роком.
З чим страхові компанії вийшли з воєнного 2022 року? Як констатує у своєму аналітичному огляді Національний банк, за 2022 рік обсяг активів страховиків, що спеціалізуються на ризиковому страхуванні, зріс на 6%, активи компаній із страхування життя – на 18%. Протягом року ринок залишило 27 компаній, їхня кількість скоротилася до 128.
Якщо аналізувати динаміку щодо окремих сегментів страхування, то вона була неоднорідною. Наприклад, обсяги страхування КАСКО впали на 21%, медстрахування – на 24%, ринок «автоцивілки» скоротився лише на 1%, а сегмент міжнародного страхування «Зелена карта» взагалі зріс більш ніж удвічі.
«Касу» страховикам зробили біженці, які виїхали за межі України на своїх авто й були змушені купувати «Зелену карту», щоб спокійно пересуватися територією Євросоюзу. Також серйозно впали – у два й більше рази – премії з майнового страхування та страхування фінансових ризиків.
Обсяг валових премій, переданих у перестрахування, зменшився за 2022 рік більш як удвічі, а виплати – на 60%. Що ще важливо: у річному вимірі резерви збитків (заявлені до відшкодування, але ще не виплачені компенсації за страховими випадками) і щодо добровільних, і щодо обов'язкових видів страхування зросли на 36%.
Загалом і ризикові страховики, і компанії зі страхування життя завершили 2022 рік із чистим прибутком. Крім того, рентабельність капіталу наприкінці 2022 року ризикових страховиків становила 15%, лайфових компаній – 13% (нормальне значення – не менше 10–12%).
А з чим зайшли у 2023-й? З настанням 2023 року ситуація на ринку почала поліпшуватися. Як повідомив НБУ, за підсумками І кварталу українські страховики наростили валові премії на 4% – до 10,1 млрд грн. Обсяг чистих премій зріс на 6% – до 9,9 млрд грн. Сума валових страхових виплат за І квартал 2023 року становила 3,8 млрд грн, чистих виплат – 3,7 млрд грн. Обидва показники виявилися на 19% вищими, ніж за аналогічний період 2022 року.
Також намітилася тенденція до скорочення темпів падіння премій за ключовими видами страхування. А в деяких сегментах зафіксовано зростання. Причому суттєве. Наприклад, валові премії за договорами добровільного страхування автотранспорту в І кварталі (рік до року) зросли на 25,4%, премії з ОСАЦВ – на 31%, за «Зеленою картою» – на 80%. Обсяг платежів ДМС продовжував падати, але скоротився на 17%, що відчутно менше, ніж за весь 2022 рік.
Ще НБУ наголосив на тому факті, що відновлення можливості здійснювати платежі з перестрахування за кордоном наблизило обсяги премій, переданих у перестрахування нерезидентам, до довоєнного рівня. За І квартал страховики-нерезиденти отримали від українських СК 1,2 млрд грн. (у І кварталі 2022 року – 970 млн грн.). А ось внутрішнє перестрахування майже припинилося.
Як змінюється ландшафт ринку та які страховики найнадійніші? Загалом розстановка сил на страховому ринку не змінюється. Лідирують переважно компанії з іноземним капіталом, які мають багаторічну історію роботи та великі портфелі клієнтів. Якщо виходити з даних НБУ, то на найбільші 10 страховиків, які зібрали найбільший обсяг премій, загалом припадає частка в розмірі 50% ринку. До цих компаній (станом на 1 квітня 2023 року) належать «УНІКА», ARX, страхова група «ТАС», «Інго», VUSO, «Арсенал Страхування», «Універсальна», «PZU Україна» та «Оранта».
Якщо ж аналізувати діяльність страховиків не лише за величиною конкретних показників, а комплексно, як це робить Mind, – з погляду фінансової стійкості та ділової активності, то в лавах страхових компаній є помітні перестановки.
Війна не могла не вплинути на роботу страхових компаній. У деяких страховиків, особливо в тих, які залежали від банків (від їхнього кредитного портфелю), автосалонів і великих корпоративних клієнтів, обсяги бізнесу скоротилися якщо не в рази, то на десятки відсотків.
З цієї причини з рейтингу випали такі компанії, як «Allianz Україна», «Нафтогазстрах», «Європейське туристичне страхування», «Альянс», «Аско ДС», «Мегаполіс». Хоча є і протилежна ситуація. Наприклад, суттєво зміцнили свої позиції компанії «Саламандра» та «Ультра Альянс», які отримали імпульс завдяки ОСАЦВ і «Зеленій карті».
Але, що ще важливіше, страховий сектор в останні місяці втратив декілька значних гравців. Сталося це внаслідок дій НБУ, який скасував ліцензії майже десятка страхових компаній. Під ніж пішли «Омега», «Провідна», «Інгосстрах», «Теком», «Просто-Страхування», «Альфа Страхування» (у останніьої ліцензії наразі припинені, а не анульовані). Багато страховиків було «виставлено за двері» через проблеми зі структурою власності. Хтось відмовився від ліцензій сам. Крім того, пішов із ринку його старожил – компанія «Аска», яку поглинула СК VUSO.
У попередньому рейтингу до 10 найсильніших входили ARX, «Колоннейд Україна», «Княжа», «Уніка», «Українська страхова група», «Країна», «Експрес-Страхування», «Провідна», «Альфа Страхування» та «Універсальна» .
На початок 2023 року ситуація змінилася, і на сьогодні в нашому рейтингу десятка лідерів виглядає так: Найбільш рейтинг 4 зірки отримали Українська страхова група, Колоннейд Україна та СК «Універсальна». Також високу оцінку 3,5 зірки мають ARX, УНІКА, ІНГО, PZU Україна та Княжа. Замикають десятку найбільш найдійних СК «Країна» та ВУСО.
Страхові компанії з українським капіталом хоча і вижили, але логічно не мають високої фінансовуої подушки для втримання показників на високому рівні. Характерні проблеми – Високе боргове навантаження та низька ліквідність.
Поступове зменшення кількості гравців на ринку – це тренд, який набиратиме обертів. Керівництво Нацбанку прямим текстом заявило, що стійкість і прозорість страхових компаній – серед головних цілей НБУ на найближче майбутнє. Тим, хто не відповідатиме цим критеріям, місця на ринку, на жаль, не знайдеться.
З одного боку, конкуренція значно посилиться, і страховики штовхатимуться ліктями. З іншого – клієнти від цього виграють, оскільки їм буде простіше вибрати надійну компанію, яка сумлінно виконує свої зобов'язання та не ризикує за лічені дні стати банкрутом.
Методика рейтингу страхових компаній Mind
Рейтинг страхових компаній – інформаційний проєкт, спрямований на комплексне оцінювання страхових компаній, найбільших за обсягом страхових зборів в Україні. Рейтинг враховує найважливіші фактори фінансової стійкості та ділової активності страхових компаній, які можна розрахувати на основі публічної інформації.
Об'єкт рейтингу – страхові компанії, сума валових зборів премій яких за 2022 рік перевищує або дорівнює 150 млн грн (або 0,5% від загального обсягу) та які здійснюють класичну страхову діяльність.
Предмет рейтингу – стійкість страхових компаній для власників рухомого й нерухомого майна, визначається кількісно як загальна сума балів факторів стійкості – від 1 до 4, зважених на важливість кожного фактора – коефіцієнт у діапазоні від 0 до 1.
Якісно стійкість страхових компаній виражається «зірковим рейтингом» страхової компанії – від 0,5 до 5 «зірок», залежить від суми загального заліку. І головне значення має «зірковий рейтинг» страхової компанії, а не її порядковий номер у таблиці.
Періодичність рейтингування – щорічно після публікації компаніями річної фінансової звітності та статистики по видах страхування журналос Top Insurance.
Джерела даних – окремі показники фінансової звітності страхових компаній, відображені у формах фінансової звітності (Ф) у інформаційній системі YouControl, фінансова звітність страхових компаній, що беруть участь у рейтингу, а також інформація із сайту forinsurer.com.
Для визначення фактора «Рівень іноземної підтримки» використовується офіційна інформація НБУ про власників істотної участі СК та дані YouControl і Mind, а також офіційна інформація компаній.
Обґрунтування вибору факторів привабливості страхових компаній для клієнтів
Під час підготовки методики рейтингу до уваги беруться такі фактори, що визначають привабливість страхових компаній із точки зору клієнтів:
- Боргове навантаження.
- Ліквідність (фінансова стійкість) страхової компанії.
- Рівень виплат.
- Приріст страхових премій.
- Приріст власного капіталу страхової компанії.
- Входження СК до міжнародної фінансової групи ( у міжнародну страхову компанію).
- «Світлофори МТСБУ» за факторами «Якість врегулювання ризиків» і «Рівень скарг клієнтів»
- Ефект масштабу СК.
- Коефіцієнт фінансової стійкості
Mind визначив рівень важливості кожного із запропонованих факторів через присвоєння ваг-множників, сума яких дорівнює одиниці.
При наявному рівні прозорості страхового ринку представлена нижче методика розрахунку факторів максимально адекватно відображає комплексну привабливість страхових компаній для клієнтів.
Фактори та формули розрахунку
Розрахунок значень рейтингових факторів
№ | Фактор | Показник | Формула* | Вага фактора | |
1 | Боргове навантаження | Співвідношення зобов’язань до капіталу | (Зобов’язання/КАП) *100% |
0% – 75% 4 б. 75% – 150% 3 б. 150% – 250% 2 б. >250% 1 б. |
0,1 |
2 | Ліквідність (фінансова стійкість) | Співвідношення високоліквідних активів до чистих страхових премій | (Високоліквідні активи/ЧСП)*100% |
>50% 4 б. 35% – 50% 3 б. 20% – 35% 2 б. <20% 1 б. |
0,15 |
3 | Рівень виплат |
Співвідношення виплат у звітному періоді до середных валових премій попереднього та поточного періодів Виплати за КАСКО Виплати за добровільним медичним страхуванням |
(Виплати(t) /( П(t-1)+П(t))/2) *100% |
45% – 60% 4 б. 30% – 45% або 60% -- 70% 3 б. 20% – 30% або 70% – 80% 2 б. 5% – 20% або 80% – 90% 1 б. <5% або >90% 0 б. |
0,15 |
4 | Приріст страхових премій |
Співвідношення приросту премій у звітному періоді до премій попереднього періоду Приріст за КАСКО Приріст з ДМС |
((П – П (t-1) ) / П (t-1) )*100% |
>0% 4 б. 0% – (-5%) 3 б. (-5%) – (-15%) 2 б. < (-15%) 1 б. |
0,1 |
5 | Приріст капіталу | Співвідношення приросту капіталу у звітному періоді до капіталу попереднього періоду |
((КАП – КАП (t-1) ) / КАП (t-1) )*100% |
>20% 4 б. 10% – 20% 3 б. 0 – 10% 2 б. < (0%) 1 б. |
0,05 |
6 | Входження до міжнародної фінансової групи | Власники: іноземна корпоративна структура; фізична особа-нерезидент; резиденти України | – |
– входить до міжнародної фінансової групи, головний офіс – у розвиненій країні, іноз. власники володіють контрольним пакетом 4 б. – входить до міжнародної фінансової групи, іноз. власники володіють міноритарним пакетом 3 б. – входить до міжнародної фінансової групи, головний офіс – у країні, що розвивається 2 б. – не має іноземних власників 1 б. |
0,15 |
7 | Рівень фінансової стійкості (автономії) | Співвідношення грошових коштів та поточних фінансових інвестицій до чистих страхових платежів | Грошові кошти(t)+ФінІнв(t) / П) *100% |
>80% 4 б. 50% – 80% 3 б. 30% – 50% 2 б. < 30% 1 б. |
0,1 |
8 | Оцінка МТСБУ | Значення «світлофорів» «Якість врегулювання ризиків» та «рівень скарг» |
3 зелених – 4 б. 1 жовтий – 3 б. 2 жовтих – 2 б. 3 жовтих, або не є членом МТСБУ – 1 б. будь-який червоний – 0 б. |
0,15 | |
9 | Ефект масштабу | Обсяг зібраних премій |
менше 200 млн грн – 1 б. до 500 млн грн – 2 б. до 1 млрд грн – 3 б. більше 1 млрд грн – 4 б. |
0,1 | |
Загальний залік | Сума балів факторів, зважених на відповідні ваги | ЗагЗал = | 1,00 |
* – умовні позначення, використані у формулах, означають:
Зобов’язання – сума поточних і довгострокових зобов’язань страхової компанії;
КАП – підсумок балансу активів без балансової вартості компанії й без зобов’язань;
КАП (t-1) – підсумок балансу активів без балансової вартості компанії й без зобов’язань за попередній звітний період;
ЧСП – чисті страхові премії
Високоліквідні активи – грошові кошти;
Виплати (t) – страхові виплати компанії за звітний період;
П (t-1) – зібрані страхові премії за попередній до звітного період;
П – зібрані страхові премії за звітний період;
ПереСтр (t) – частка премій, переданих у перестрахування за звітний період;
Власн. КАП – власний капітал;
ПАСИВ – підсумок балансу пасивів компанії.
Кожному фактору, перед тим як зважити на його важливість, присвоюється бал від 1 до 4. Бали залежать від діапазону, у який потрапляє значення показника, що відображає кількісний вміст фактора.
Наприклад, якщо фактор «Ліквідність» перевищує 70%, то такій страховій компанії присвоюється найбільший бал за цей фактор – 4.
Якщо ж він лежить у діапазоні від 50 до 70% – 3 бали.
Якщо значення показника перебуває в діапазоні від 30 до 50% – 2 бали.
Якщо рівень показника становить менше 30%, страхова компанія отримує 1 бал.
Згодом отриманий бал множиться на вагу фактора. Для фактора «Ліквідність (фінансова стійкість)», наприклад, вага фактора становить 0,15.
Сума загального заліку для кожної страхової компанії розраховується через додавання чисел, отриманих від множення балів на вагу кожного фактора. Чим більше значення загального заліку, тим привабливішою є страхова компанія для клієнтів.
Визначення рейтингової категорії
Рейтингова таблиця будується за допомогою ранжування страхових компаній, що беруть участь у рейтингу, у порядку спадання суми їхнього загального заліку – ЗагЗал.
Після цього, залежно від діапазону, у який потрапляє кожна страхова компанія, їй присвоюється «зірковий рейтинг» від 0,5 до 5 «зірок».
Критерії присвоєння рейтингових категорій
Значення суми загального заліку – ЗагЗал | «Зірковий рейтинг» | Зміст категорії |
від 3,4 до 4,00 | 5 | Високий рівень привабливості для клієнтів |
від 2,8 до 3,39 | 4 | Стабільний рівень привабливості для клієнтів |
від 2,2 до 2,79 | 3 | Задовільний рівень привабливості для клієнтів |
від 1,6 до 2,19 | 2 | Низький рівень привабливості для клієнтів |
до 1,59 | 1 | Катастрофічний рівень привабливості для клієнтів |
Методика рейтингу в майбутньому може бути частково змінена у розрахунковій частині чи доповнена новими факторами з урахуванням динаміки показників діяльності страхового ринку, а також внаслідок підвищення рівня розкриття фінансової інформації страховими компаніями України. Тому кожен новий рейтинг повинен супроводжуватися критичним переглядом методики рейтингування автостраховиків, яка в разі виявлення невідповідностей новим реаліям повинна адекватно коригуватися.
Від редакції
Головне значення має «зірковий рейтинг» страхової компанії – від 0,5 до 5, а не її порядковий номер у таблиці. Редакція і автори рейтингу не відповідають за рішення третіх осіб, прийняті винятково на основі цього рейтингу.
Рейтинг має виключно інформаційний характер. Він відображає лише думку редакції щодо рівня привабливості страхових компаній на основі фінансової звітності. Рейтинг не можна розглядати як єдину рекомендацію для вибору страхових продуктів.
Методика та розрахунки: Євген Шпитко
Текст: Павло Харламов
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].