Українські IT-підприємці запустили венчур-білдер Spalah: які стартапи шукають та скільки готові вкладати

Яку частку в проєкті просять та чи залучають зовнішніх інвесторів

Віталій Макарчук
Фото з особистого архіву

Українські IT-підприємці, серед яких вихідці з Genesis, KPMG, SmartyAds, запустили технологічний венчур-білдер Spalah. Та наразі шукають нові проєкти від pre-seed стадії. У білдері стверджують, що при відборі людей в команди фокусуються на підприємницькому майндсеті фаундерів, вмінні рухатися швидко, але й адаптуватися за потреби, та умінні ставити амбітні цілі й досягати їх.

Бізнес-модель білдеру передбачає готовність інвестувати у проєкти на більш ранніх стадіях їхнього розвитку, ніж це воліють робити «класичні» венчурні фонди. І, на відміну від фондів, білдери не просто «виписують чек» конкретному стартапу, а поділяють ідею його засновників і є радше інвесторами-наставниками, допомагаючи молодим проєктам досягти успіху.

Що натомість пропонують стартапам? Якою експертизою можуть поділитися? Скільки готові вкладати? Які ніші пріоритетні? Та скільки проєктів планують проінвестувати? Про це у бліцінтерв'ю Mind розповів співзасновник і CEO Spalah Віталій Макарчук.

– Чому обрали шлях білдеру, а не класичного венчурного фонду?

– Ми не є фондом у традиційному розумінні. Модель венчур-білдеру орієнтована на побудову бізнесів разом із підприємцями. Суми початкових інвестицій у проєкти сильно варіюються: від $100 000 до $500 000.

Органічно прийшли до моделі венчур-білдеру. Протягом довгого часу будували проєкти в середині групи та інвестували в ідеї наших співробітників і партнерів. Наразі запустили понад 10 проєктів, половина з яких уже є прибутковими.

Для нас важлива операційна залученість у бізнес, можливість впливати на його стратегію та допомагати нашою експертизою і ресурсами. Хочемо розвивати українське підприємництво, яке з часом масштабується та трансформується у глобальні ефективні бізнеси. Тому готові інвестувати свій час і гроші в цікаві проєкти та крутих фаундерів.

– Який досвід та експертиза у вашої команди?

– У Spalah є чотири засновники, що мають багатий досвід у створенні та управлінні бізнесами. Я мав досвід роботи в інвестиційно-фінансовій сфері та продуктових  компаніях Genesis і SmartyAds. Іван Гузенко, Cofounder Spalah, серійний підприємець, побудував декілька успішних міжнародних компаній. Влад Хільковець, Head of Strategy and Operations Spalah та Smartyads, до цього працював у  Big-4. Сергій Ковтун, Head of Product Spalah, Cofounder of ProductCamp UA, працював у Parimatch Tech, був партнером у консультаційній команді Genesis та Deputy CPO Silpo Ecom.

Тож команда складається з досвідчених підприємців, вихідців із великих продуктових компаній (SmartyAds, Genesis, Parimatch) і з Big 4. За останні понад п’ять років побудували кілька успішних Adtech-компаній для роботи на міжнародних ринках (SmartyAds, Teqblaze тощо) та почали інвестувати й розвивати R&D-напрям у рамках нашої групи. Також удалося продати великим міжнародним холдингам кілька успішних бізнесів, що входили до групи.

– Що пропонує Spalah стартапам?

– Стратегічну підтримку, допомогу пошуку бізнес-моделі, що працює, шейринг експертизи, фінансування та повну операційну допомогу наших адміністративних команд.

– Яку частку просите у проєкті?

– Частка варіюється залежно від стадії проєкту, його доходів і розміру команди, але зазвичай у нас мажоритарна частка в бізнесах.

– Розкажіть докладно, які команди шукаєте? У яких нішах вони мають створювати продукти?

– Наразі розглядаємо тільки українські команди, бо вірмо в їхній потенціал. Spalah фокусується на Adtech & Martech, Mobile Apps, Publishing та AI. Маємо найбільшу експертизу саме в цих напрямах, хоча деякі наші бізнеси працюють і в інших сферах. 

– Скільки стартапів плануєте проінвестувати? Як відбувається фінансування: розбиваєте чеки чи надаєте один? 

– Ми не ставимо собі за мету кількість бізнесів, а фокусуємося на якості. Зараз у нас понад десять запущених проєктів. Фінансування відбувається раундами: оцінюємо фінансові моделі проєктів і надаємо інвестиції на певний період часу. Після досягнення цілей проводиться наступний раунд.

Робимо інвестиційні комітети з різною регулярністю для бізнесів, але зазвичай це раз на квартал або на пів року. Переглядаємо результати відповідно до ситуації. Якщо у фаундера закінчилося фінансування або він не досяг цілей за визначений період, – аналізуємо й ухвалюємо рішення, чи готові надавати додаткове фінансування та на яких умовах.

– Spalah залучав зовнішніх інвесторів? Коли почали фандрейзити? 

– 95% інвестованих коштів реінвестовані з наших інших прибуткових проєктів. На цьому етапі нам вистачає власних ресурсів для покриття потреб бізнесів, але за потреби можемо залучити зовнішніх інвесторів. Попри війну багато фондів і компаній готові інвестувати в перспективні українські бізнеси.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS