Фінансово-податковий комітет Верховної Ради 16 вересня рекомендував до другого читання законопроєкт №11043. У першому читанні його було прийнято ще в червні. Основні норми цього документа спрямовано на посилення регулювання сфери платіжних послуг.
Депутати пропонують наділити Національний банк правом встановлювати додаткові вимоги до капіталу надавачів платіжних послуг, надати Національній поліції доступ до платіжних операцій (за певних умов) і врегулювати питання, пов'язані з проведенням дистанційних перевірок платіжних операторів.
Профільний комітет пояснює, що всі ці зміни потрібні для того, щоб виявляти зловмисників, які проводять незаконні платіжні операції, у тому числі з використанням карток «дропів» (третіх осіб). Mind розбирався, які саме обмеження закладені в документі та кого вони торкнуться.
Для чого взагалі було розроблено законопроєкт №11043? Пояснювальна записка до законопроєкту містить ключові проблеми, які мають бути розв'язані.
Такі дії призводили до того, що дуже часто було неможливо визначити одержувача коштів, а поповнення ігрових рахунків організаторів азартних ігор маскувалося під грошові перекази. Як зазначено в записці, один з учасників ринку платіжних послуг отримував чистий дохід від ризикових операцій у розмірі до 202 млн грн на місяць. Щоб відбити бажання в надавачів платіжних послуг у майбутньому здійснювати подібні маніпуляції, депутати пропонують суттєво підняти штрафи.
Які конкретно норми містить законопроєкт №11043? Основні зміни полягають у наступному:
До чого готуватися, якщо законопроєкт №11043 буде ухвалено? Попри те що формально норми законопроєкту спрямовані на учасників ринку платіжних послуг, він безпосередньо вплине на всіх, хто здійснює перекази. У тому числі, а можливо, і в першу чергу, це стосується Р2Р-платежів.
Фактично цей документ є логічним доповненням до тих обмежень, що набирають чинності з 1 жовтня. Нагадаємо: НБУ на пів року встановив ліміт у сумі 150 тис. грн на місяць для фізосіб, які надсилають гроші з картки на картку. Обмеження розповсюджується на суму вихідних переказів за всіма рахунками клієнта, відкритими в одному банку, на рахунки інших фізичних осіб.
Законопроєкт №11043 може призвести до того, що практично будь-яка платіжна операція може бути визнана потенційно незаконною. Тому що зростання відповідальності за порушення для учасників платіжного ринку стимулюватиме їхню підозрілість щодо клієнтів. Простіше заблокувати сумнівну операцію, ніж отримати багатомільйонний штраф від НБУ.
На додачу до цього дані про платежі та перекази в будь-який момент можуть опинитися в розпорядженні Нацполіції. У тексті законопроєкту прямим текстом сказано, що обов'язковою умовою для укладання договору про надання платіжних послуг буде письмова згода клієнта на те, що постачальник цих послуг зможе розкрити Нацполіції інформацію, яка містить банківську таємницю.
Інакше кажучи, перешкод для Р2Р-перекладів стає дедалі більше. Причому для одержувача коштів практично кожен платіж може обернутися не лише блокуванням рахунку, а й пильною увагою з боку правоохоронних органів.