Залізниця очікує скорочення вантажної бази у 2025 році. Яких вантажів це торкнеться?

Після відносно успішного минулого року залізничники припускають зменшення річного вантажопотоку на 10 млн тонн

Фото: DR

«Укрзалізниця» у 2024 році спромоглася перевезти найбільший обсяг вантажів за період повномасштабного вторгнення, чому сприяло суттєве зростання перевезень в експортному сполученні завдяки розблокуванню портів Великої Одеси та стабільній роботі Українського морського коридору. Втім цього року перевізник готується працювати в умовах скорочення вантажної бази. Наскільки значним буде це скорочення, з яких причин і з якими наслідками, розбирався Mind.

Скільки вантажів перевезено торік?

У 2024 році перевезення вантажів залізницею сягнуло найбільшого річного обсягу після початку великої війни: показник збільшився проти попереднього року на 18%, або на 26,5 млн тонн – до 174,9 млн тонн. Ключові показники перевезень «Укрзалізниця» презентувала учасникам ринку цього місяця.

Більше половини річного обсягу вантажів, або 51,5%, перевізник транспортував у першому півріччі – 90 млн тонн. Найуспішнішим виявився ІІ квартал, коли було перевезено 45,4 млн тонн. У середньому компанія щомісяця доправляла 14,6 млн тонн вантажів, а найбільший місячний обсяг перевезень зафіксовано в березні – 16 млн тонн.

Залізниця очікує скорочення вантажної бази у 2025 році. Яких вантажів це торкнеться?

Зауважимо, що показник 2024 року помітно перевершив офіційний прогноз річного обсягу вантажних перевезень, який «Укрзалізниця» оприлюднила на початку минулого року – 152 млн тонн.

Хоча перевізнику вдалося додатково залучити маже п’яту частину вантажопотоку, річний показник становить лише 56% останнього довоєнного року.

Залізниця очікує скорочення вантажної бази у 2025 році. Яких вантажів це торкнеться?

Якою була структура вантажопотоку в 2024 році?

У структурі видів сполучення обсяги та динаміка перевезень мають такий вигляд. На експортному напрямку обсяг перевезень збільшився на 51,2%, або на 28,7 млн тонн – до 84,67 млн тонн. В імпортному сполученні перевезення зросли на 40,9% – до 9,6 млн тонн. Водночас внутрішні перевезення зменшилися на 5,5%, або на 4,6 млн тонн – до 80,2 млн тонн.

Отже, експортний напрямок забезпечив найбільшу частку вантажопотоку та став основним драйвером зростання загального обсягу перевезень. Торік частка експортних перевезень сягнула 48% усього обсягу перевезень проти 38% у 2023 році. Водночас частка внутрішніх перевезень зменшилася до 46% із 57% попереднього року.

«Причина суттєвого збільшення експортних перевезень – ефективна робота українського коридору експорту вантажів через порти Великої Одеси та відновлення економіки України загалом», – пояснив заступник директора департаменту технології перевезень та комерційної роботи «Укрзалізниці» Валерій Ткачов.

Основу експортного вантажопотоку очікувано сформували зернові та рудні вантажі – сумарно їхній обсяг становить понад 67 млн тонн, або майже 80% усього експортного трафіку.

Загалом серед найбільших номенклатур в експортному сполученні перевезено 34,13 млн тонн зернових (40,3% експортного вантажопотоку), 33 млн тонн залізної та марганцевої руди (39%),5,2 млн тонн чорних металів (6,1%), 4,3 млн тонн мінбудматеріалів (5%).

Залізниця очікує скорочення вантажної бази у 2025 році. Яких вантажів це торкнеться?

Серед вартих уваги показників 2024 року перевізник зазначив два. По-перше, досягнуто найбільших обсягів транспортування зернових у 2021–2024 роках, що стосується як загального обсягу перевезень (39,7 млн тонн), так і перевезень в експортному сполученні (34,13 млн тонн).

«Це найбільший річний показник перевезення зернових вантажів як у загальному обсязі, так і на експорт за останні п’ять років. Причина різкого зростання обсягів – зміщення перевезень зерна врожаю 2023 року на першу половину 2024 року. (оскільки Український морський коридор повноцінно запрацював лише в жовтні 2023 року. – Mind)», – зауважив Ткачов.

По-друге, торік доправлено найбільший річний обсяг цементу в експортному сполученні у 2021–2024 роках – 1,67 млн тонн.

У грудні 2024 року перевезення збільшилися проти листопада на 0,5% – до 14,03 млн тонн. В експортному сполученні перевезення зросли проти попереднього місяця на 12,6% – до 7,206 млн тонн.

«За останній місяць фіксується динаміка на зменшення обсягів перевезення вантажів залізницею через системні удари по енергетичній системі України та втрати контролю над частиною території», – додав Ткачов.

Скільки контейнерів перевезено залізницею торік?

Окремо наведемо підсумки роботи контейнерного сегменту «Укрзалізниці». За даними компанії, обсяг перевезень завантажених контейнерів торік збільшився проти 2023 року на 28% – до 258 185 TEU.

Залізниця очікує скорочення вантажної бази у 2025 році. Яких вантажів це торкнеться?

В експортному сполученні обсяг перевезень сягнув 162 725 TEU (63% усього контейнеропотоку), імпортному – 55 689 TEU (21,3%), внутрішному – 38 681 TEU (15%), транзитному – 1 190 TEU (0,5%).

Основна номенклатура вантажів у контейнерах представлена зерновими (46%), чорними металами (20%), макухою (9%), олією (8%), цукром (4%).

Якою буде вантажна база у 2025 році?

На жаль, перспективи перевезення вантажів у поточному році позначені однією з найбільших проблем транспортної галузі, що може мати дедалі більший вплив, – втратами вантажної бази. За словами Ткачова, «Укрзалізниця» прогнозує падіння обсягу перевезень вантажів у 2025 році приблизно на 10 млн тонн – до 165,5 млн тонн.

«Ми розуміємо, що зменшився врожай зерна, що втрачаємо обсяги вугілля через захоплення територій. Ситуація з ударами по енергоінфраструктурі також негативно впливає на всі без винятку галузі. Тому наступного року очікуємо зменшення обсягу перевезення приблизно на 10 млн тонн», – заявив Ткачов під час засідання Експортного офісу при «Укрзалізниці» 16 січня 2025 року.

Як очікується, обсяг перевезення зернових зменшиться приблизно на 5 млн тонн – до 35–35,5 млн тонн. З цього обсягу врожай 2024 року становитиме орієнтовно 14 млн тонн, урожай 2025-го – 20–21 млн тонн.

«Але це лише прогнози. Ми сподіваємося, що все буде гаразд, що врожай 2025 року покращиться. Також маю надію, що наші металурги збільшать і видобуток, і виробництво металів», – додав Ткачов.

Спробувати зменшити вплив проблеми втрати вантажів «Укрзалізниця» планує, зокрема, зусиллями нещодавно створеного підрозділу, який працюватиме над розширенням вантажної бази. За словами Ткачова, новий відділ у складі департаменту технології перевезень та комерційної роботи зосередиться на залученні вантажовласників, які раніше не користувалися послугами залізниці.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS