Залізниця очікує скорочення вантажної бази у 2025 році. Яких вантажів це торкнеться?
Після відносно успішного минулого року залізничники припускають зменшення річного вантажопотоку на 10 млн тонн

«Укрзалізниця» у 2024 році спромоглася перевезти найбільший обсяг вантажів за період повномасштабного вторгнення, чому сприяло суттєве зростання перевезень в експортному сполученні завдяки розблокуванню портів Великої Одеси та стабільній роботі Українського морського коридору. Втім цього року перевізник готується працювати в умовах скорочення вантажної бази. Наскільки значним буде це скорочення, з яких причин і з якими наслідками, розбирався Mind.
Скільки вантажів перевезено торік?
У 2024 році перевезення вантажів залізницею сягнуло найбільшого річного обсягу після початку великої війни: показник збільшився проти попереднього року на 18%, або на 26,5 млн тонн – до 174,9 млн тонн. Ключові показники перевезень «Укрзалізниця» презентувала учасникам ринку цього місяця.
Більше половини річного обсягу вантажів, або 51,5%, перевізник транспортував у першому півріччі – 90 млн тонн. Найуспішнішим виявився ІІ квартал, коли було перевезено 45,4 млн тонн. У середньому компанія щомісяця доправляла 14,6 млн тонн вантажів, а найбільший місячний обсяг перевезень зафіксовано в березні – 16 млн тонн.

Зауважимо, що показник 2024 року помітно перевершив офіційний прогноз річного обсягу вантажних перевезень, який «Укрзалізниця» оприлюднила на початку минулого року – 152 млн тонн.
Хоча перевізнику вдалося додатково залучити маже п’яту частину вантажопотоку, річний показник становить лише 56% останнього довоєнного року.

Якою була структура вантажопотоку в 2024 році?
У структурі видів сполучення обсяги та динаміка перевезень мають такий вигляд. На експортному напрямку обсяг перевезень збільшився на 51,2%, або на 28,7 млн тонн – до 84,67 млн тонн. В імпортному сполученні перевезення зросли на 40,9% – до 9,6 млн тонн. Водночас внутрішні перевезення зменшилися на 5,5%, або на 4,6 млн тонн – до 80,2 млн тонн.
Отже, експортний напрямок забезпечив найбільшу частку вантажопотоку та став основним драйвером зростання загального обсягу перевезень. Торік частка експортних перевезень сягнула 48% усього обсягу перевезень проти 38% у 2023 році. Водночас частка внутрішніх перевезень зменшилася до 46% із 57% попереднього року.
«Причина суттєвого збільшення експортних перевезень – ефективна робота українського коридору експорту вантажів через порти Великої Одеси та відновлення економіки України загалом», – пояснив заступник директора департаменту технології перевезень та комерційної роботи «Укрзалізниці» Валерій Ткачов.
Основу експортного вантажопотоку очікувано сформували зернові та рудні вантажі – сумарно їхній обсяг становить понад 67 млн тонн, або майже 80% усього експортного трафіку.
Загалом серед найбільших номенклатур в експортному сполученні перевезено 34,13 млн тонн зернових (40,3% експортного вантажопотоку), 33 млн тонн залізної та марганцевої руди (39%),5,2 млн тонн чорних металів (6,1%), 4,3 млн тонн мінбудматеріалів (5%).

Серед вартих уваги показників 2024 року перевізник зазначив два. По-перше, досягнуто найбільших обсягів транспортування зернових у 2021–2024 роках, що стосується як загального обсягу перевезень (39,7 млн тонн), так і перевезень в експортному сполученні (34,13 млн тонн).
«Це найбільший річний показник перевезення зернових вантажів як у загальному обсязі, так і на експорт за останні п’ять років. Причина різкого зростання обсягів – зміщення перевезень зерна врожаю 2023 року на першу половину 2024 року. (оскільки Український морський коридор повноцінно запрацював лише в жовтні 2023 року. – Mind)», – зауважив Ткачов.
По-друге, торік доправлено найбільший річний обсяг цементу в експортному сполученні у 2021–2024 роках – 1,67 млн тонн.
У грудні 2024 року перевезення збільшилися проти листопада на 0,5% – до 14,03 млн тонн. В експортному сполученні перевезення зросли проти попереднього місяця на 12,6% – до 7,206 млн тонн.
«За останній місяць фіксується динаміка на зменшення обсягів перевезення вантажів залізницею через системні удари по енергетичній системі України та втрати контролю над частиною території», – додав Ткачов.
Скільки контейнерів перевезено залізницею торік?
Окремо наведемо підсумки роботи контейнерного сегменту «Укрзалізниці». За даними компанії, обсяг перевезень завантажених контейнерів торік збільшився проти 2023 року на 28% – до 258 185 TEU.

В експортному сполученні обсяг перевезень сягнув 162 725 TEU (63% усього контейнеропотоку), імпортному – 55 689 TEU (21,3%), внутрішному – 38 681 TEU (15%), транзитному – 1 190 TEU (0,5%).
Основна номенклатура вантажів у контейнерах представлена зерновими (46%), чорними металами (20%), макухою (9%), олією (8%), цукром (4%).
Якою буде вантажна база у 2025 році?
На жаль, перспективи перевезення вантажів у поточному році позначені однією з найбільших проблем транспортної галузі, що може мати дедалі більший вплив, – втратами вантажної бази. За словами Ткачова, «Укрзалізниця» прогнозує падіння обсягу перевезень вантажів у 2025 році приблизно на 10 млн тонн – до 165,5 млн тонн.
«Ми розуміємо, що зменшився врожай зерна, що втрачаємо обсяги вугілля через захоплення територій. Ситуація з ударами по енергоінфраструктурі також негативно впливає на всі без винятку галузі. Тому наступного року очікуємо зменшення обсягу перевезення приблизно на 10 млн тонн», – заявив Ткачов під час засідання Експортного офісу при «Укрзалізниці» 16 січня 2025 року.
Як очікується, обсяг перевезення зернових зменшиться приблизно на 5 млн тонн – до 35–35,5 млн тонн. З цього обсягу врожай 2024 року становитиме орієнтовно 14 млн тонн, урожай 2025-го – 20–21 млн тонн.
«Але це лише прогнози. Ми сподіваємося, що все буде гаразд, що врожай 2025 року покращиться. Також маю надію, що наші металурги збільшать і видобуток, і виробництво металів», – додав Ткачов.
Спробувати зменшити вплив проблеми втрати вантажів «Укрзалізниця» планує, зокрема, зусиллями нещодавно створеного підрозділу, який працюватиме над розширенням вантажної бази. За словами Ткачова, новий відділ у складі департаменту технології перевезень та комерційної роботи зосередиться на залученні вантажовласників, які раніше не користувалися послугами залізниці.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].