Уявіть, що ви стоїте перед дзеркалом і бачите себе таким, яким були 20 чи 30 років тому. Таке фантастичне відчуття пережили Том Генкс і Робін Райт на знімальному майданчику фільму «Тут і зараз» («Here»), знятого за мотивами графічного роману Річарда Макґвайра. Режисер Роберт Земекіс, відомий своїми сюжетними експериментами з часом («Форрест Ґамп» і «Назад у майбутнє»), цього разу пішов іще далі, спираючись на технологію Metaphysic Live. Фільм вийшов на екрани українських кінотеатрів 13 лютого.
Mind поспілкувався з представниками Metaphysic і з’ясував, як саме створювалася цифрова молодість зіркових акторів, у чому криються найскладніші виклики, а також яки технологія може змінити кінематограф у найближчому майбутньому.
«Тут і зараз» – історія, що розгортається в одній вітальні крізь різні епохи. Камера статично зафіксована в кутку кімнати й спостерігає за життям героїв упродовж десятиліть, а водночас заглядає і в минуле на сотні, а подекуди й мільйони років до появи самого будинку. Така структура запозичена зі знакового графічного роману Річарда Макґвайра «Here» і несе в собі головну ідею: наші вчинки, радощі й трагедії відбуваються тут, у цілком буденній кімнаті, проте в масштабі часу цей простір стає свідком цілих епох.
На перший погляд «Тут і зараз» здається камерним фільмом – усього одна кімната. Проте, аби реалістично відобразити різні часові шари, у британській кіностудії Pinewood Studios побудували дві ідентичні декорації кімнати, паралельно готуючи їх до різних епох. Для зовнішніх сцен існував і третій майданчик, де показували територію до побудови будинку.
Розповідь ведеться з одного ракурсу. Жодних традиційних різких переходів чи великих планів: герої самі «входять» у кадр, наближаються або віддаляються від нього, і саме це формує відчуття монтажу. За такою простотою стоїть велика підготовча робота, адже потрібно було узгодити світло, реквізит різних десятиліть і, головне, – зміну віку акторів.
Ролі виконали Том Генкс і Робін Райт – вони знову об’єдналися з режисером Робертом Земекісом та оператором Доном Берджессом, відомими з легендарного «Форреста Ґампа». Генкс і Райт грають подружню пару Річарда та Марґарет у різних періодах життя. Також у фільмі задіяні Пол Беттані й Келлі Рійллі. Усі актори за сценарієм втілюють своїх персонажів у юнацькі, зрілі та похилі роки. Ще п’ять років тому було б неможливо настільки правдоподібно омолодити (або ж зістарити) зірок у реальному часі.
Metaphysic Live – це екосистема штучного інтелекту й нейромереж, що дозволяє створювати надзвичайно реалістичні образи людей різного віку. Спочатку розробники тренують спеціальні моделі на архівних фото й відео актора з його молодших років. Потім ця система дає змогу здійснювати цифрове омолодження (деейджинг) просто під час знімального процесу.
«Наше завдання – зберегти не лише зовнішність, а й емоційну правдивість. Технологія Metaphysic Live покликана «перенести» справжні відчуття актора крізь час», – каже керівник із візуальних ефектів (VFX Supervisor) компанії Metaphysic Джо Плаете.
Щодо «Тут і зараз», то для Тома Генкса розробили п’ять різних моделей відповідно до його найважливіших вікових періодів, для Робін Райт – чотири, а для Пола Беттані й Келлі Рійллі – по дві.
Metaphysic пішла далі за просте накладання цифрового макіяжу в постпродакшні. Спеціальна технологія під назвою youth mirror давала акторам змогу відразу на майданчику побачити себе молодшими із затримкою лише у два – шість кадрів. Це дозволяло коригувати поставу, жести й міміку під ту чи іншу епоху, у яку переносився герой.
«Ми називаємо це «живим перетворенням». У момент знімання можна зорієнтуватися, чи має персонаж вигляд переконливо 25-річного або, можливо, 40-річного. Це не просто візуальний трюк – це додатковий рівень акторської свободи», – пояснює представник Metaphysic Live.
Таке технологічне омолодження не замінює традиційні костюми й грим – воно стає цифровим доповненням. Наприклад, якщо герою треба лише ледь зменшити зморшки чи підігнати овал обличчя, Metaphysic Live дозволяє це зробити без повного гримування. Але водночас базова реальність (перуки, контактні лінзи, навіть старечий макіяж) залишаються за гримерами, а штучний інтелект лише підсилює або коригує ефект. Водночас технологія дозволяє заощадити кошти на етапі постпродакшну – «Тут і зараз» має помірний бюджет у $50 млн.
Попри уявну чарівність технології, кожна сцена після знімання проходить серйозний етап доопрацювання. Корекція кольору, накладення «нейронного» результату, управління різкими поворотами голови – це робота фахівців із композитингу, які працюють із шарами зображення, спецефектами, кольорокорекцією тощо. Цікаво, що актори самі часто беруть участь у цьому процесі, перевіряючи, чи справді цифрове омолодження зберігає їхню характерну міміку й емоційну правдивість.
Використання архівних матеріалів і цифрових двійників відкрило й інший бік питання – правовий та етичний. Metaphysic наголошує, що кожен архівний запис узгоджувався зі студіями та самими акторами.
«Ми дотримуємося принципу, що штучний інтелект повинен працювати на посилення людської творчості, а не на її заміну. Усе, що ми робимо, – це співпраця з акторами, які мають повний контроль над своїм образом», – наголошує Джо Плаете.
«Тут і зараз» уже викликав ажіотаж серед критиків і глядачів. Дехто захоплюється інноваційністю, інші вважають фільм надто специфічним для масової аудиторії. Очікується, що подібна технологія омолодження може використовуватися в біографічних стрічках, історичних драмах чи навіть на концертах (коли на сцену повертають молодого артиста).
«Це такий собі новий вимір творчості. Ми бачимо, як реальність і цифровий простір переплітаються, щоб подарувати глядачам дивовижний досвід», – резюмують у Metaphysic Live.