100 000 заблокованих накладних і заморожений ПДВ на мільярди. Чому СМКОР досі заважає нормальній роботі бізнесу?

І чому зміни, які зараз пропонує ДПС, не усунуть проблеми для підприємців

Фото: depositphotos.com

Державна податкова служба (ДПС) визнала існування недоліків у системі адміністрування та реєстрації ПДВ-накладних (СМКОР) і чималих проблем із виконанням рішень судів на користь платників ПДВ.

Саме такі висновки можна зробити з огляду на нещодавні заяви Рахункової палати, яка ще 2024 року провела аудит ДПС. Під час цього аудиту палата аналізувала функціонування СМКОР і скарги платників податків на безпідставне блокування ПДВ-накладних.

Рахункова палата виявила, що більш ніж у 23% випадків зупинення реєстрації ПДВ-накладних пов’язане з ризиковим статусом платника податків, присвоєння якого ґрунтується на суб'єктивних і неоднозначних критеріях. При цьому платникам податків, щоб оскаржити рішення ДПС, доводиться звертатися до судів, що забирає багато часу й ресурсів.

Щоб усунути виявлені недоліки в системі адміністрування ПДВ, ДПС зобов'язалася виконати цілий перелік рекомендацій. Зокрема, удосконалити оцінку ризиковості платників податків, переглянути підходи до розгляду спірних ситуацій із бізнесом і посилити контроль за виконанням судових рішень.

Ситуація справді дещо поліпшилася: частка заблокованих накладних у липні 2025 року проти липня 2024-го зменшилася вдвічі – до 0,35%. Це приблизно 100 тис. штук, або близько 3 млрд грн на місяць.

Проте платники податків усе одно стикаються з проблемами, а Державна податкова служба підготувала нові зміни до правил реєстрації ПДВ. Mind розбирався, які зміни пропонуються, та чи полегшать вони діяльність бізнесу.

Як змінювалася ситуація з ПДВ-накладними

У листопаді 2022 року частка заблокованих накладних сягнула 1,72%, що стало рекордним значенням і вимірювалося сотнями тисяч накладних. Це сталося після набрання чинності поправок до постанови Кабінету Міністрів №1165 – вона є основним нормативним актом, який регулює процедури зупинення реєстрації податкових накладних.

Mind докладно писав про те, як саме уряд «поламав» СМКОР (повна назва – система моніторингу критеріїв оцінки ризиків). Якщо коротко, то було запроваджено жорсткіші критерії ризиковості платників податків, а ДПС здобула можливість втручатись у процес реєстрації ПДВ-накладних, що й призвело практично до колапсу системи.

За оцінками Ради бізнес-омбудсмена, наприкінці 2022 року з блокуванням зіткнулися близько 40% активних платників ПДВ. Загалом протягом усього 2022 року складнощі з реєстрацією накладних мав майже кожен другий платник податків.

Згодом постанова №1165 неодноразово змінювалася (сім разів з грудня 2022 до червня 2025 року) і ситуація з реєстрацією ПДВ поступово вирівнялася. Наприклад, на початок 2023 року частка заблокованих ПДВ-накладних скоротилася до 0,77%, на початок 2024-го незначно зросла до 0,83%, а до січня 2025 року зменшилася до 0,54%.

Динаміка частки заблокованих ПДВ-накладних у 2022–2025 роках

100 000 заблокованих накладних і заморожений ПДВ на мільярди. Чому СМКОР досі заважає нормальній роботі бізнесу?

За даними Економічної експертної платформи

До речі, голова фінансово-податкового комітету Верховної Ради, народний депутат Данило Гетманцев, ще у 2023 році розповідав Mind про те, що глобальна та цілком реальна мета (депутатів, Кабміну та ДПС) – довести рівень блокувань до 0,2%.

Згідно з найсвіжішою статистикою ДПС за липень 2025 року, частка заблокованих накладних становила 0,35%, або 103,4 тис. при 29,5 млн накладних, які були подані на реєстрацію. Сума ПДВ в накладних, які не пройшли реєстрацію, перевищила 3 млрд грн. Близько 20 тис. платників податків  зіткнулися з блокуванням ПДВ-накладних у липні, це майже 8% усіх платників ПДВ в Україні. У тому числі понад 2100 платників податків отримали ризиковий статус.

Показники реєстрації та блокування податкових накладних

Показник На 1 серпня 2024 року На 1 серпня 2025 року Зміна, разів
Кількість платниців ПДВ 245,5 тис. 246,9 тис. 0,6
Сума ПДВ у накладних, поданих на реєстрацію у липні 219,3 млрд грн 260,7 млрд грн 18,9
Кількість накладних, поданих на реєстрацію у липні, у т.ч.: 26,2 млн 29,5 млн 12,6
- автоматично зареєстровані накладні 18,6 млн 21,1 млн 13,4
- накладні, зареєстровані за ознаками позитивної історії платників 5,9 млн 7,3 млн 23,7
- кількість заблокованих накладних 198,9 тис. 103 тис. -48,2
Частка заблокованих накладних у липні 0,76% 0,34% -0,42 в.п.
Сума заблокованого ПДВ у липні 4,5 млрд грн 3,2 млрд грн -28,9
Кількість платників, які стикнулись з блокуванням накладних у липні 23,1 тис. 20 тис. -13,4

За даними ДПС

Які претензії мають аудитори до ДПС

П’ять основних зауважень Рахункової палати до податкової:

  1. СМКОР, як і раніше, недосконала, і головний її недолік – алгоритм присвоєння ризикового статусу. Цей статус повинен мати бізнес, у діяльності якого є ознаки схемних операцій. Рахункова палата зазначає, що ДПС здебільшого керується таким критерієм, як «наявність податкової інформації», яка, наприклад, може свідчити про можливі порушення з боку платника податків. Це призводить до помилкового та несправедливого віднесення підприємців до категорії ризикових.
  2. Коли платник податків стикається з блокуванням ПДВ, у нього зазвичай не вистачає часу для того, щоб зібрати та відправити до ДПС потрібні документи. За даними Ради бізнес-омбудсмена, на подання пояснень до податкової відведено лише 1 годину (для однієї накладної), хоча фактично процедура підготовки документів займає 12 годин і більше.
  3. Комісії при ДПС, які займаються питаннями розблокування ПДВ-накладних, відштовхуються від норм чинного законодавства, але трактують їх на власний розсуд, що тягне за собою корупційні ризики та впливає на об'єктивність ухвалених рішень. Тому Рахункова палата дійшла висновку, що в певних випадках відмова в реєстрації ПДВ-накладних із боку ДПС «недостатньо обґрунтована».
  4. Якщо платник податків хоче оскаржити блокування ПДВ-накладних або наданий йому ризиковий статус в адміністративному порядку (через ДПС), він у більшості випадків отримує відмову та змушений звертатися до суду. За даними Рахункової палати, протягом 2021–2023 років і за перше півріччя 2024 року суди розглянули 33 тис. справ, пов'язаних із функціонуванням СМКОР, понад 93% цих позовів було задоволено на користь платників податків.
  5. Навіть у тих випадках, коли суд стає на бік платників податків, ДПС не поспішає виконувати судові рішення. Наприклад, зняття ризикового статусу займає від трьох місяців до 1 року, а реєстрація ПДВ-накладних – до двох років. На думку Рахункової палати, це призводить до погіршення фінансового стану бізнесу, а також до додаткових витрат на судовий збір і юридичні послуги.

Що пропонує змінити в реєстрації ПДВ-накладних податкова

ДПС у відповідь на зауваження Рахункової палати підкоригувала свої внутрішні регламенти щодо взаємодії між податковими органами центрального й регіонального рівнів, змінила процедуру адміністративного оскарження та механізм контролю за виконанням рішень судів, винесених на користь платників податків.

Але це все технічні моменти, які можуть хіба що пом'якшити наслідки блокування ПДВ-накладних. Головні претензії в бізнесу так і залишаються саме до ефективності та справедливості СМКОР, що визнала й в. о. голови ДПС Леся Карнаух. У свою чергу податкова підготувала нову порцію змін до постанови №1165.

Податкова пропонує збільшити ліміти для безумовної (автоматичної) реєстрації ПДВ-накладних, спростити моніторинг накладних для підприємців, які перебувають у зонах потенційної загрози бойових дій, і змінити деякі індикатори позитивної податкової історії платників ПДВ. Докладніше – див. таблицю нижче.

Які зміни до порядку реєстрації ПДВ-накладних пропонує ДПС

Мета Що пропонується
Збільшення лімітів для безумовної реєстрації ПДВ-накладних Ліміт для автоматичної реєстрації операцій на невеликі суми становитиме 10 тис. грн замість 5 тис. грн. Загальний обсяг таких операцій буде збільшено із 500 тис. грн до 3 млн грн на місяць
Спрощення моніторингу податкових накладних за експортними операціями Підприємці, які перебувають на території з потенційною загрозою бойових дій і не мають ризикового статусу, зможуть безперешкодно реєструвати ПДВ-накладні за експортними операціями.
Пом'якшення умов для платників, виключених з переліку ризикових Платники податків, з яких знято ризиковий статус і які мають позитивну податкову історію, зможуть реєструвати ПДВ-накладні в автоматичному режимі.
Перегляд критеріїв позитивної податкової історії Загальний обсяг постачання продукції, на яку оформлено ПДВ-накладні, буде збільшено з 1 млн грн до 3 млн грн на місяць. Граничний обсяг постачання продукції на одного контрагента зросте зі 100 тис. грн до 1 млн грн на місяць.

З повним текстом проєкту змін до постанови Кабміну №1165 можна ознайомитися на сайті ДПС

Чому пропозиція податківців є окозамилюванням

За інформацією Mind, Кабмін має ухвалити оновлену постанову №1165 у серпні. Але експерти вважають, що це не зможе знизити частку заблокованих накладних, оскільки першопричина блокувань усе одно залишиться. Це некоректна робота СМКОР, яка призводить до того, що білий сумлінний бізнес стикається з проблемами під час реєстрації ПДВ й отримує ризиковий статус.

«Радикальним кроком, що суттєво полегшить життя платників податків, могло б стати обмеження строку блокування ПДВ-накладних до 30 днів. Але проти цього категорично виступає Міністерство фінансів, і його неможливо буде продавити», – каже координатор експертних груп Економічної експертної платформи Олег Гетьман.

Рада бізнес-омбудсмена зі свого бокузазначає, що 58% скарг, які надходять від бізнесу, стосуються саме СМКОР – механізму реєстрації ПДВ-накладних і невиконання судових рішень на користь платників ПДВ. При цьому протягом 2024 року з блокуванням накладних зіткнулися 15% платників ПДВ, або близько 37 тис.

Голова Ради бізнес-омбудсмена Роман Ващук дотримується думки, що держава насамперед має змінити модель адміністрування податків – відійти від каральних практик і впровадити концепцію «спочатку консультування» («consult first»).

Інакше кажучи, за такого підходу платник податків не отримуватиме ризиковий статус із будь-якого приводу, а зможе в діалозі з представниками ДПС розібратися, які до нього є претензії та усунути недоліки у своїй роботі.

Втім якщо повернутися безпосередньо до СМКОР, то Національне агентство з протидії корупції (НАЗК) ще наприкінці 2023 рокуозвучилозаходи, яких потрібно вжити, щоб зробити систему справедливішою та прозорішою.

Зокрема, НАЗК вважає за потрібне:

Причому для розв’язання цих питань необов'язково переписувати закони (Податковий кодекс), достатньо поправок до підзаконних актів уряду. Але, судячи з того, що Кабмін і Мінфін не поспішають запроваджувати ці рекомендації, а віддають перевагу косметичним змінам, СМКОР так і залишиться проблемою для бізнесу, а з блокуванням накладних стикатиметься майже кожен десятий платник ПДВ.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS