Бізнесу стане легше? Як ДПС пропонує змінити систему блокування податкових накладних
Mind Explains

Бізнесу стане легше? Як ДПС пропонує змінити систему блокування податкових накладних

І чому досі тисячі компаній стикаються з проблемами адміністрування податку

Бізнесу стане легше? Як ДПС пропонує змінити систему блокування податкових накладних

Державна податкова служба (ДПС) анонсувала черговий перелік змін до правил реєстрації та блокування ПДВ-накладних. Податківці підготували поправки до урядової постанови №1165 та передали їх Міністерству фінансів на погодження.

Як повідомив голова ДПС Руслан Кравченко, запропоновані зміни спрямовані на зменшення кількості випадків блокування податкових накладних, спрощення процедури їх реєстрації, підвищення ефективності системи моніторингу у сфері адміністрування ПДВ та на мінімізацію тиску на бізнес.

За даними служби, протягом лютого 2025 року було заблоковано 98 000 ПДВ-накладних. Якщо дивитися лише на цю цифру, то проти лютого 2024 року кількість заблокованих накладних скоротилася майже вдвічі. Начебто позитив.

Але автоматизовані алгоритми системи адміністрування ПДВ (СМКОР*), як і раніше, працює недосконало. Тобто навіть у разі, коли діяльність бізнесу формально відповідає критеріям сумлінного платника, автоматизована система все одно (з незрозумілих причин) блокує йому накладну.

Крім того, компанії часто незаслужено отримують ризиковий статус, який призводить до повного зупинення реєстрації всіх поданих ПДВ-накладних та негативно впливає на роботу бізнесу загалом.

Mind розбирався, що саме потрібно переглянути у правилах реєстрації податкових накладних.

* СМКОР – система моніторингу критеріїв оцінки ризиків. Це автоматизована система моніторингу відповідності податкової накладної (ПН) / розрахунку коригування (РК) критеріям оцінки ступеня ризиків. Система працює за автоматизованим алгоритмом і зупиняє реєстрацію ПН/РК, які відповідають критеріям ризиковості операцій або критеріям ризиковості платника ПДВ. СМКОР запроваджено з 2017 року. Критерії затверджені постановою КМУ від 11 грудня 2019 року №1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».

Блокування ПДВ-накладних – ситуація поліпшилась, але недостатньо

За даними ДПС на 1 березня 2025 року, кількість поданих у лютому на реєстрацію податкових накладних становила 24,7 млн штук, що на 4% більше, ніж за аналогічний період 2024 року.

Протягом лютого податкова зареєструвала 17,8 млн, або 72% всіх накладних у межах процедури безумовної (автоматичної) реєстрації. Ще близько 6,2 млн накладних, або 25%, було зареєстровано на підставі того, що ДПС визнала податкову історію платників податків позитивною та такою, що дає право на реєстрацію ПДВ. Близько 100 000 накладних, або 0,4%, не пройшли реєстрацію.

Трохи більше 2% накладних мають невизначений статус через те, що податкова має претензії до відображених у них операцій, а також у зв'язку з тим, що платники податків подають уточнення та роз'яснення.

Але для коректнішої оцінки масштабів блокування потрібно дивитися не лише на обсяг накладних, які не пройшли реєстрацію, а й на кількість платників податків, які зіткнулися з подібними проблемами.

Бізнесу стане легше? Як ДПС пропонує змінити систему блокування податкових накладних

І ось тут цифри більш красномовні. У лютому відмову в реєстрації накладних отримали 18 300 компаній, це 7,4% усіх платників ПДВ. Роком раніше проблеми з реєстрацією накладних мали 24 500, або 9,8% платників ПДВ. Тобто суттєво кількість постраждалих не змінюється.

Щодо суми заблокованого ПДВ, то вона на 1 березня становила 2,5 млрд грн, або 1,1% того ПДВ, який був відображений у всіх накладних, поданих на реєстрацію в лютому.

Отже, з одного боку, до 2025 року ситуація з реєстрацією стала кращою, а частка заблокованих накладних зменшилася майже вдвічі проти лютого 2024 року, коли під блокування потрапило 0,75% накладних. Водночас майже кожен десятий платник податків усе ще стикається з блокуванням ПДВ-накладних.

Крім того, станом 1 березня 2025 року 2400 платників ПДВ мали ризиковий статус, позбутися якого значно складніше, ніж розблокувати накладну.

Деякі показники реєстрації та блокування податкових накладних

Показник на 01.03.2024 на 01.03.2025 Динаміка
Кількість платників ПДВ 249 500 246 000 -1,4%
Сума ПДВ у накладних, поданих на реєстрацію в лютому 204,6 млрд грн 234,4 млрд грн +14,5%
Кількість накладних, поданих на реєстрацію в лютому, у т. ч.: 23,8 млн 24,7 млн +4,0%
- автоматично зареєстровані накладні 17,1 млн 17,8 млн +3,6%
- накладні, зареєстровані за ознаками позитивної історії платника 5,4 млн 6,2 млн +13,6%
- кількість заблокованих накладних 180 000 98 000 -45,5%
Частка заблокованих накладних 0,75% 0,40% -46,7%
Сума заблокованого ПДВ в лютому 4,8 млрд грн 2,5 млрд грн -47,9%
Кількість платників, які стикнулись з блокуіванням ПДВ в лютому 24 500 18 300 -25,2%

Джерело: дані Державної податкової служби

Що хоче змінити ДПС – білий бізнес може видихнути

Основні пропозиції податкової служби щодо зміни процедури реєстрації ПДВ-накладних полягають у такому:

  1. Для проходження безумовної реєстрації граничний обсяг постачання товарів / послуг на адресу одного контрагента, зазначений у податкових накладних, поданих протягом місяця, зросте з 50 000 грн до 100 000 грн, а обсяг постачання всіх товарів / послуг сукупно – з 500 000 грн до 1 млн грн.
  2. Накладні, оформлені для операцій на невеликі суми, реєструватимуться без затримок. Невеликою вважатиметься сума в 10 000 грн, зараз діє ліміт у розмірі 5000 грн. Загалом платник податків зможе протягом місяця подати «дрібні» накладні на загальну суму в 3 млн грн, що в 6 разів більше, ніж нинішнє обмеження в 500 000 грн.
  3. Буде спрощено перевірки податкових накладних, поданих підприємцями, які ведуть бізнес у зонах із потенційною загрозою бойових дій. Деталей, у чому саме полягатиме спрощення, немає, але поточна редакція постанови №1165 дає податковій право ретельно перевіряти податкову історію платника податків, його операції тощо. Можливо, для підприємців поблизу лінії розмежування зроблять виняток.
  4. Податкова обіцяє швидше обробляти накладні, оформлені для експортних операцій, якщо до таких операцій ДПС не матиме претензій, а сам платник податків не має ризикового статусу.
  5. ДПС планує спростити вилучення платників із переліку ризикових і автоматично реєструватиме їхні накладні, якщо компанія має позитивну податкову історію та відповідає деяким іншим індикаторам (яким саме – поки невідомо).
  6. Переглянуто окремі показники позитивної податкової історії. Зокрема, граничний розмір операцій, які можуть бути зазначені в податкових накладних без шкоди для податкової історії, становитиме 3 млн грн на місяць замість 1 млн грн, а обсяг операцій з одним контрагентом – 500 000 грн замість 100 000 грн.

Основні причини блокування – підозрілі операції та «погані» контрагенти

Приводів у ДПС для того, щоб не пропустити ПДВ-накладну, достатньо. Усі вони прописані у згаданій уже постанові №1165. Але, якщо виходити з реального досвіду бізнесу та правозахисників, можна виділити кілька ключових причин.

Відсутність позитивної податкової історії у платника податків. Основні критерії, за якими ДПС оцінює таку історію, – це обсяг операцій, відображений у податкових накладних протягом місяця, суми сплачених до державного бюджету податків (ПДВ та ПДФО) і єдиного соцвнеску. Що більше операцій і менше податкових платежів – то гірше, і навпаки.

Характер операцій, що мають ознаки «схемного ПДВ». «Нерідкі випадки, коли блокування податкової накладної на постачання товарів чи послуг відбувається через відсутність придбання аналогічних товарів/послуг, які надалі перепродаються покупцеві», – пояснює Василь Андрусяк, партнер і керівник практики податкового права юридичної компанії Moris.

Тобто, якщо компанія продає взуття, але в її закупівлях немає сировини та матеріалів, з яких вона могла б виготовити це взуття, ДПС може заблокувати такій компанії податкові накладні.

Невідповідність матеріальних і трудових ресурсів господарській операції. Як кажуть юристи, СМКОР за якимись внутрішніми параметрами самостійно вирішує, чи може та чи інша компанія виробляти конкретний товар чи надавати послуги з  огляду на її технічних можливості та кількість персоналу. Якщо система вважатиме, що матеріальної бази, як і співробітників, недостатньо для випуску продукції, вона зупинить реєстрацію податкової накладної.

Віднесення платника податків до категорії ризикових. Віднести бізнес до категорії ризикових податківці можуть як за допомогою автоматизованої системи, так і в ручному режимі.   

У постанові №1165 зазначено 8 підстав, які можуть спричинити отримання ризикового статусу. Наприклад, платник податків при реєстрації подав підроблені документи, не має банківських рахунків, не подає своєчасно звітність із ПДВ та податку на прибуток.

Але один пункт дає податковій можливість записувати компанію до ризикових – якщо у фіскалів є будь-яка інформація, що свідчить про ризиковість тієї чи іншої операції.

«Цей критерій перевірити власноруч неможливо. І дізнатися про нього можна лише за фактом блокування накладної із цієї підстави», – попереджає адвокат і радник адвокатського об'єднання «Лещенко та партнери» Сергій Заянчуковський.

Взаємини з ризиковими контрагентами. Проблеми з реєстрацією ПДВ-накладних можна заробити навіть якщо серед партнерів і підрядників платника податків уже є компанії з ризиковим статусом.

У такій ситуації всі угоди з товарами чи послугами, що закуплені в такого підрядника, потраплять під блокування. А разом із цим покупець позбавляється права на податковий кредит, доки його ПДВ-накладні не будуть зареєстровані.

Бізнесу стане легше? Як ДПС пропонує змінити систему блокування податкових накладних

Протистояння бізнесу та ДПС – суди на боці бізнесу

За даними Ради бізнес-омбудсмену (РБО), близько 50% скарг, які отримує омбудсмен, стосуються питань, пов'язаних із блокуванням податкових накладних, присвоєнням ризикового статусу зокрема.

Причому статистика оскарження рішень ДПС (щодо блокування ПДВ-накладних у тому числі) така, що бізнес зазвичай досягає позитивного результату справи. Наприклад, Рахункова палата ще у 2024 році з'ясувала, що 75% усіх судових суперечок виграють платники податків.

Член фінансово-податкового комітету ВР Ніна Южаніна в лютому повідомила, що протягом 2024 року загальна сума ПДВ, яка була заморожена внаслідок блокування накладних, становила 54 млрд грн. У результаті з неї 40 млрд грн, або 74%, було розблоковано.

Платники податків мають кілька варіантів зняття блокування.

Для початку – подання пояснень і документів, які доводять реальність та законність господарської операції. Але цей спосіб не завжди дієвий, тому компаніям і підприємцям доводиться подавати адміністративну скаргу до ДПС. Її розглядає спеціальна комісія, цей процес триває близько місяця.

«Якщо адміністративне оскарження не дало позитивного результату, платник може звернутися до суду. Суди в 94% випадків стають на бік платника податків», – каже керівник податкової практики юридичної компанії «Армада» Анастасія Луук.

Питання лише в тому, що судові позови хоч і дають позитивний результат, але забирають багато часу. У середньому суперечки з податковою тривають від 6 до 12 місяців.

Зі зняттям ризикового статусу ще складніше, оскільки простих пояснень буде замало. Платнику податків необхідно довести ДПС, що його діяльність законна та прозора, а операції – реальні. Для цього потрібно зібрати чималий пакет документів: договори, зокрема ЗЕД-контракти, акти та накладні щодо постачання / придбання товарів / послуг, банківські виписки, документи, що підтверджують наявність основних засобів, виробничих потужностей тощо.

Що потрібно поліпшити в системі – менше «ручного» втручання

Експерти впевнені: для того щоб зменшити кількість блокувань, потрібно розширити підстави для безумовної (автоматичної) реєстрації ПДВ-накладних.

Рух у цьому напрямку вже є. «З позитивних зрушень ми можемо зазначити автоматичне розблокування накладних після виведення підприємства з переліку ризикових і можливість платника податків подавати додаткові пояснення та брати участь у розгляді скарг», – вважає Анастасія Луук.

Поправки ДПС до постанови №1165 мають призвести до того, що з блокуванням накладних стикатиметься менше компаній і підприємців.

Наприклад, платники податків із великим оборотами зможуть розраховувати на безумовну реєстрацію податкових накладних, так само як і більше платників ПДВ матимуть позитивну податкову історію, яка гарантує безпроблемну реєстрацію ПДВ-накладних. Також поліпшиться ситуація зі зняттям ризикового статусу з платників податків.

Питання лише в тому, як це буде застосовано на практиці. Адже СМКОР ще в момент її запуску 2017 року задумувалася як алгоритм, який відсікатиме схемні операції з ПДВ та не створюватиме проблем сумлінному бізнесу. Відтоді система зазнає постійного шліфування, але щомісяця тисячі платників податків страждають від її некоректної роботи та «ручного» втручання з боку ДПС.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло