Українським підприємцям, які працюють на спрощеній системі оподаткування, потрібно готуватися до великих змін.
Міністерство фінансів не тільки пропонує зробити всіх спрощенців платниками ПДВ, про що Mind розповідав у минулій публікації, а й обговорює з експертами, депутатами та представниками Міжнародного валютного фонду (МВФ) зміни до спрощеної системи, які будуть спрямовані на боротьбу з дробленням бізнесу.
За оцінками експертів, через схеми з мінімізації податкового навантаження, якими користуються великі компанії, розмиваючи свої обороти за допомогою фізосіб-підприємців (ФОП), держбюджет втрачає до 25–32 млрд грн щорічно.
Тому ліквідація таких лазівок може дати збільшення бюджетних доходів. Але це лише теоретично. Зате малий бізнес зіткнеться з посиленням контролю та перевірками Державної податкової служби (ДПС). Багато підприємців (навіть сумлінні платники податків) ризикують наразитися на великі штрафи та вилетіти зі спрощеної системи.
Mind розбирався, як можуть змінитися фіскальні умови для підприємців.
Дроблення бізнесу – один із варіантів податкової оптимізації, яким користуються великі компанії. Вони номінально переводять частину своєї діяльності на підконтрольних фізосіб-підприємців (їх може бути кілька, а може – і десятки), які працюють на спрощеній системі, що дозволяє зменшити податкове навантаження.
Наприклад, ФОП на другій групі сплачує щомісячно фіксований податок до 20% мінімальної зарплати, або 1600 грн, ЄСВ у розмірі 22% «мінімалки», або 1760 грн, і військовий збір на рівні 10% МЗП, або 800 грн. Усього податкові витрати на утримання такого підприємця становлять 4160 грн. Юрособа ж на загальній системі оподаткування сплачує 18% податку на прибуток, а також за кожного найманого співробітника – 18% ПДФО, 5% військового збору та 22% ЄСВ. Такі підприємства ведуть повноцінний товарний і бухгалтерський облік, подають велику кількість звітності. Це все не говорячи про обов’язкову сплату та адміністрування ПДВ.
Аналітики Інституту соціально-економічної трансформації (ІСЕТ) та Економічної експертної платформи (ЕЕП) у своєму дослідженні виділили кілька характерних схем оптимізації організаційної структури бізнесу:
За оцінками ІСЕТ та ЕЕП, лише у сфері роздрібної торгівлі та ресторанного бізнесу зафіксовано близько 4600 бізнес-одиниць, які структуровані з використанням ФОП. За оцінками, через ці схеми вони разом недоплачують до держбюджету 9–10 млрд грн на рік.
Ідентифікувати великий бізнес, який маскується за десятками підприємців, непросто. Але є певні маркери, що дозволяють визначити псевдо-ФОП. До речі, частину цих маркерів ще в листопаді 2024 року сформулював Національний банк, який розіслав банкам і небанківським фінустановам рекомендації, як виявляти подрібнення бізнесу через ФОП.
Основні ознаки такі:
Національна стратегія доходів передбачає масштабну реформу спрощеної системи у 2025–2027 роках. Одна з цілей, яка в ній декларується, – повернути спрощенку у сферу застосування ФОП і вивести з «тіні» великий бізнес, який використовує спрощену систему для ухилення від оподаткування, зокрема шляхом дроблення. Це і є та сама детінізація, на якій наполягає МВФ і яка здебільшого відбуватиметься через перезавантаження спрощеної системи.
Для цього заплановано:
За інформацією Mind, уже йде напрацювання критеріїв, які можуть стати основою законодавчих змін і на підставі яких органи контролю відстежуватимуть податкові зловживання з використанням спрощеної системи. І в цих процесах може бути задіяна не лише ДПС, а й Держслужба фінансового моніторингу та НБУ.
Наприклад, ІСЕТ та ЕЕП пропонують орієнтуватися на той перелік індикаторів для виявлення схем дроблення бізнесу, який був наведений вище: збіг адрес юрособи та ФОП, наявність пов'язаних контрагентів, взаємні торгові операції та фінансові трансакції, неможливість приєднатися до закритої групи ФОП іншим підприємцям тощо.
Крім того, експерти пропонують з урахуванням цих критеріїв удосконалити практики протидії дробленню бізнесу та запозичувати підходи, які застосовуються в інших країнах (Казахстані, Великій Британії, Румунії, Італії).
Пропозиції полягають у такому (вони теж можуть бути закріплені в нормативно-правових актах):
Бізнес-спільнота та експерти проводять консультації з Мінфіном, депутатами, МВФ, а також із ДПС та Бюро економічної безпеки (БЕБ) з приводу того, у якому конкретно форматі всі ці напрацювання можуть знайти своє відображення в законодавчих ініціативах і коли (строки поки що невідомі).
Але, оскільки детінізація та ліквідація податкових схем, імовірно, будуть серед ключових пунктів меморандуму між Україною та МВФ, зміна податкового клімату для підприємців неминуча.
Якщо відштовхуватися від Нацстратегії доходів і того, що нова програма між Україною та МВФ діятиме у 2026–2029 роках, то можна припустити, що реформування спрощеної системи розпочнеться 2026 року та розтягнеться на два-три роки.
Ці метаморфози на собі відчують усі підприємці, незалежно від того, задіяні вони у схемах дроблення бізнесу чи ні.
По-перше, ймовірно будуть переглянуті базові параметри для ФОП на єдиному податку – обсяги річної виручки, ставки.
По-друге, не виключено переведення спрощенців до категорії платників ПДВ, на чому активно наполягає Мінфін.
По-третє, можуть бути запроваджені обмеження на взаємодію між ФОП і юрособами, щоб унеможливити неформальну зайнятість.
По-четверте, буде жорсткішим контроль за фінансовими операціями підприємців із застосуванням додаткових лімітів на трансакції (за тим самим принципом, як банки обмежують р2р-платежі між картками фізосіб).
Також підприємцями слід готуватися до збільшення кількості перевірок із боку ДПС. За даними Opendatabot, за три квартали 2025 року податківці вже провели понад 6000 перевірок ФОП, що на 12% більше, ніж за аналогічний період 2024 року, і донарахували їм 6 млрд грн податкових зобов'язань.
У сукупності всі ці фактори вказують на те, що спрощена система в її поточному вигляді буде піддана глибокій трансформації. Для «білого» бізнесу ключовий ризик полягає у швидкості та жорсткості впровадження майбутніх змін.
Проте головне питання, на яке поки що немає відповіді: чи будуть держбюджет та українська економіка від цього у реальному виграші? Адже якщо боротьба з дробленням навіть дозволить збільшити бюджетні доходи на 20–30 млрд грн на рік, то, за деякими дослідженнями, надмірне втручання в чинну модель спрощеної системи може призвести до втрат у розмірі близько 0,5% ВВП, що становить приблизно 52 млрд грн у 2026-му та 60 млрд грн у 2027 році.