Корейський тріумф, Тарантіно й українські пісні: 5 підсумків Каннського фестивалю

Штрихи до портрету події, які гріх залишити поза кадром

Фото: Cannes Film Festival 2019

Наприкінці минулого тижня завершився 72-й Каннський кінофестиваль. Mind вже писав про найпомітніші фільми програми. А тепер ми підбиваємо менш очевидні підсумки Канн.

По заслугах

Корейський тріумф, Тарантіно й українські пісні: 5 підсумків Каннського фестивалю
Пон Чжун Хо
Фото: DR

Для початку трохи про головні нагороди. Золоту пальмову гілку цьогоріч присудили «Паразиту» корейця Пон Чжун Хо. І це один з тих небагатьох випадків, коли критики і журі, що називається, заспівали в один голос. Можливо, виною тому любов голови журі Алехандро Гонсалеса Іньярріту («Легенда Г'ю Гласса» [англ. The Revenant], «Бердмен», «Сука-Любов») до кіноекспериментів. Але, швидше за все, це просто прояв вищої справедливості.

«Паразит» – одна з небагатьох картин конкурсу, в якій автори не просто якісно «відпрацьовують програму», а й рухають мову кіно вперед. Це історія про безробітну родину невдах. Вони живуть в напівпідвальному приміщенні, харчуються чим доведеться. Але тут син влаштовується репетитором у багату сім'ю, де панують геть інші порядки. Він намагається перетягнути туди всіх своїх родичів. Звичайно ж, все не так просто.

Пон Чжун Хо майстерно змішує жанри – від сімейної комедії до кривавого трилера. «Паразит» не дає оцінок, не пускається в банальності, дивує глядача і при цьому озвучує виразну думку про примхи людської природи. Безумовно, це головний успіх фестивалю.

Великі повернення

У тих, хто їздить до Канн регулярно, цьогоріч міг статися той ще флешбек. Наприклад, лише три роки тому в конкурсній програмі Канн були фільми Альмодовара, братів Дарденн, Кена Лоуча і Джармуша. Цього року всі вони також представили на фестивалі свої нові роботи.

Корейський тріумф, Тарантіно й українські пісні: 5 підсумків Каннського фестивалю

Звичайно ж, у конкурсі були й інші великі камбеки. Наприклад, монументальне полотно Терренса Маліка «Таємне життя», на прем'єру якого режисер прийшов потайки (втім, пильні журналісти все одно його роздивилися і сфотографували). Або Гаспар Ное, чий 50-хвилинний фільм зібрав довжелезну чергу на сеанс – о 00:15 під дощем.

Тарантіно не потребує призів

Корейський тріумф, Тарантіно й українські пісні: 5 підсумків Каннського фестивалю

Спочатку Квентін Тарантіно не був заявлений в основній програмі, але за кілька тижнів до фестивалю з'явилася новина про те, що він таки встиг змонтувати «Одного разу в Голлівуді» (у широкому прокаті стрічка з'явиться в липні).

Для американця Канни – знакове місце. 25 років тому саме тут йому вручили нагороду за «Кримінальне чтиво». «Одного разу в Голлівуді» жодного призу не отримав, але це анітрохи не завадило йому стати без перебільшення головною подією фестивалю (журналісти займали чергу на перші покази за 2,5 години і все одно багато хто не потрапив).

У новому фільмі Тарантіно відкриває для себе доросліший тон розповіді, багато цитує класику 1960-х, а ще – самого себе. Втім, режисерові, чиє ім'я вже давно стало прозивним для світової культури, навряд чи хтось цим дорікне.

Мусульманське питання

Корейський тріумф, Тарантіно й українські пісні: 5 підсумків Каннського фестивалю
Маті Діоп (у центрі)

Інтеграція мусульманського порядку денного у світовий (зокрема – європейський) культурний ландшафт досягла такого рівня, що це складно не помітити у фільмах абсолютно різного жанру і спрямованості.

В основному конкурсі були показані одразу три фільми, в яких звучить ісламська тема.

Так, Гран-прі фестивалю (друга за значимістю нагорода після «Золотої пальмової гілки») отримала «Атлантика» – повнометражний фільм француженки сенегальського походження Маті Діоп. Це оригінальна (хоча і не розрахована на масового глядача) робота, де співіснують і соціальний реалізм, і містика з джинами та привидами.

Інший приклад – нова стрічка бельгійських класиків братів Дарденн «Молодий Ахмед». Фільм про школяра, який занадто буквально сприймає Коран і слова свого імама. Він вирішує напасти на шкільну вчительку, після чого починається коротка, але переконлива історія про другий шанс. Або «Знедолені» – суворий соціальний трилер про паризькі передмістя. І це ми ще не дісталися другої програми «Особливий погляд», де тема теж порушувалася (див. мультфільм «Ластівки Кабула»).

Одним словом, ми точно живемо за часів формування нового соціокультурного ландшафту.

Український слід

Корейський тріумф, Тарантіно й українські пісні: 5 підсумків Каннського фестивалю
Кадр зі стрічки «Додому» (Evge)

Україну на цьогорічному фестивалі представляв повнометражний дебют Нарімана Алієва «Додому» (Evge). І якщо зазвичай українські фільми везуть до Канн з надривом, як уперше й востаннє, то цього разу стрічка виглядала в програмі «Особливий погляд» на подив природно. Без акцентів на вітчизняне кіновиробництво і без помпи, яку згодом неможливо виправдати.

«Додому» – не позбавлений сценарних промахів, але цілком міцний дебют. Кримський татарин (Ахтем Сейтаблаєв) отримує в київському морзі тіло сина, убитого на війні. Він вирішує особисто відвезти його додому, щоб поховати, і забирає з собою молодшого сина, який навчається в Києві. Далі починається тихе роуд-муві про людей, особисті та національні травми, батьків і дітей.

До речі, це був не єдиний прояв України в програмі. Наприклад, у резонансній картині «Маяк» з Уїллемом Дефо і Робертом Паттінсоном роль русалки грає модель Валерія Караман. А ще в найнесподіваніших фільмах (і в найбільш неочевидних для цього сценах) лунали українські пісні – наприклад, «Ніч яка місячна» в американській бадді-комедії «Сходження» (The Climb). Хочеться вірити, що все це не випадково.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS