Обсяг політичної реклами в соцмережах у період активної передвиборчої кампанії в Україні може сягати $2-4 млн на місяць. Таку оцінку озвучив керуючий партнер комунікаційної групи PlusOne Максим Саваневський в матеріалі Mind «Вибори 2019: як Facebook і Google боротимуться з політичними тролями в Україні».
Співзасновниця та CEO агенції BASE Agency Ксенія Омельченко погоджується з такою оцінкою. Вона нагадує, що минулої весни партії витратили на всю рекламу, зокрема в соцмережах, на телебаченні, радіо та онлайн, близько 43 млн грн. А бюджети тільки на політичний digital, за її оцінками, обчислювалися сотнями тисяч доларів. У період активних передвиборчих кампаній цифри будуть у десятки разів вищими.
За словами Саваневського, деякі кампанії, особливо направлені проти конкурентів, можна називати маніпулятивними. Наприклад, це може бути розміщення новини на якомусь маловідомому сайті, а потім розганяння її рекламними інструментами в соцмережах. При цьому новина не обов’язково повинна бути неправдивою. Маніпулювати можна шляхом правильного підбору фактів, їх гіперболізації.
«Є лідери думок, які за гроші просувають вигідні деяким політичним силам наративи», – розказує Саваневський.
Але значно частіше користувачі соцмереж стикаються з маніпуляціями, зав’язаними на людській психології та ефекті «інформаційної бульбашки». Коли хтось є прибічником певної думки, він послуговується будь-якими аргументами, або довести свою правоту і «глухий» до інших аргументів. Разом із тим він знаходиться в «інформаційній бульбашці» – тобто алгоритми пошуку подають йому здебільшого ту інформацію, яку він хоче бачити. А отже, це лише посилює відчуття власної правоти, і часто люди починають щиро вірити в неправдиві факти, які вони наводять як аргументи.
Боротися з цим, на думку Саваневського, можна хіба що за допомогою розвитку критичного мислення, розширення кругозору, читання книжок.
«Це може допомогти, але не гарантувати, що ви не станете жертвою маніпуляції або ж самі не станете маніпулятором», – пояснює він.
Нагадаємо: у Facebook посилять контроль за розміщенням політичної реклами в Україні для боротьби із втручання у вибори.
Раніше повідомлялось, що ВО «Батьківщина» витратила понад 155 млн грн на рекламу Юлії Тимошенко та її «Нового курсу» з червня по грудень 2018 року.