Міжнародне рейтингове агентство Fitch Ratings наприкінці серпня підвищило довгострокові рейтинги дефолту емітента (РДЕ) «Укрзалізниці» та її єврооблігацій на суму $894,9 млн із «C» до «CC». Це відображає здатність компанії вистояти під час суверенного дефолту України після реструктуризації її євробондів у серпні.
Fitch також поліпшило автономний кредитний профіль (SCP) «Укрзалізниці» до «CC» із «C», враховуючи стійкість компанії до суверенного дефолту та ризиків великих боргових виплат у 2026 році. Незважаючи на високу ймовірність дефолту, аналітики не вважають його неминучим.
Рейтингове агентство зазначає, що заплановані виплати боргу – $594,9 млн у липні 2026 року та $300 млн у липні 2028 року – створюють значний ризик рефінансування через обмежений доступ до фінансування. Fitch наразі не має інформації про плани «Укрзалізниці» щодо покриття цих виплат.
Також «Укрзалізниця» повинна відновити відстрочені виплати купонного доходу в січні 2025 року, які були відкладені на початку 2023 року за погодженням із власниками облігацій.
Підтримка «Укрзалізниці» з боку держави оцінена на рівні 32,5 зі 60 можливих балів. Fitch вважає, що потенційний дефолт компанії негативно вплине на репутацію держави, але в умовах війни це не позначиться на доступі до міжнародного фінансування.
Ризик-профіль «Укрзалізниці» залишається «вразливим». Пропозиція Мінінфраструктури щодо уніфікації тарифів на вантажоперевезення може збільшити тарифи на окремі матеріали, що потенційно вплине на попит.
Зростання витрат компанії у 2023–2024 роках пов'язане з підвищенням зарплат, витратами на електроенергію, ремонтом основних засобів і збитками від курсових різниць. Основні потреби в капітальних вкладеннях спрямовані на ремонт, оновлення застарілого рухомого складу та поліпшення інфраструктури, пошкодженої війною.
Fitch зазначає, що наявні кошти «Укрзалізниці» призначені переважно для капітальних витрат, а не для поліпшення ліквідності. Компанія перебуває у процесі залучення фінансування від ЄБРР на суму 200 млн євро, а також інших позик, що допоможуть покрити потреби в капітальних вкладеннях на 2024 рік, але створять виклики в середньостроковій перспективі.
Попри отриманий чистий прибуток у 2023 році, компанія прогнозує збиток за підсумками 2024 року через більш повільне зростання виручки в порівнянні з витратами, що призведе до зниження EBITDA.
Високі витрати на технічне обслуговування, фінансовані завдяки новим кредитам, погіршать фінансові результати компанії. За прогнозами Fitch, чистий скоригований борг до EBITDA у 2024 році зросте до 3,0 проти 2,3 у 2023 році.
Бекграунд. Раніше Mind писав, що кредитний рейтинг України агентство Fitch знизило до рівня «обмежений дефолт» після завершення пільгового періоду виплат за єврооблігаціями 2026 року.