Морські порти обробили 7,1 млн тонн вантажів у вересні

Зерно та руда сформували 76% вантажообігу

Фото: АМПУ

Морські порти України у вересні 2024 року більш ніж удвічі збільшили перевалку вантажів проти відповідного місяця минулого року – до 7,1 млн тонн. Ці дані наводить ДП «Адміністрація морських портів України» (АМПУ).

Понад три чверті вантажопотоку сформували експортні зернові та рудні вантажі. Зокрема перевалка зернових становила 4,1 млн тонн (58% вантажообігу) проти 2,3 млн тонн попереднього року, руди – 1,3 млн тонн (18%) проти 249 тис. тонн роком раніше.

За даними АМПУ, Українським морським коридором доправлено 6 млн тонн вантажів, у тому числі 3,6 млн тонн експортної агропродукції.

За уточненими даними, морпорти за підсумками трьох кварталів 2024 року збільшили перевалку вантажів проти аналогічного періоду минулого року на 81%: оброблено 74,2 млн тонн проти 41,1 млн тонн торік. Оброблено 8630 суден проти 11 038 попереднього року.

Нині обробку вантажів здійснюють шість морських портів, зокрема порти Великої Одеси (Південний, Чорноморськ, Одеса) та порти Дунайського кластера (Ізмаїл, Рені, Усть-Дунайськ).

Останніми днями країна-агресор посилила інтенсивність атак по інфраструктурі морпортів. Із 6 жовтня було завдано декількох ударів по портах Великої Одеси, внаслідок яких загинули та отримали поранення люди. Зокрема, 9 жовтня під час під обстрілу Чорноморська сталося влучання у контейнеровоз «Shui Spirit» під прапором Панами, загинули семеро цивільних. А під час останньої атаки у понеділок, 14 жовтня, загинула одна людина, вісім зазнали поранень.

Внаслідок кількох ударів пошкоджено декілька торговельних суден, які мали доправляти аграрні вантажі та контейнери, склади зернових, вантажні крани, складські приміщення, техніка, автомобілі та будівлі АМПУ. 

«Настрій клієнтів такий, що вони відмовляються возити вантажі через українські порти, поки ситуація не стабілізується. Натомість, як і раніше, обирають безпечніші маршрути через Констанцу і Гданськ», – зазначила директор компанії «Марін контейнер сервіс» Катерина Балютова після удару країни-терориста по порту Чорноморськ 9 жовтня.

Як заявив віце-прем’єр з відновлення – міністр розвитку громад та територій Олексій Кулеба, цими атаками росія намагається завадити успішній роботі Українського морського коридору. Натомість, попри ворожі атаки, судноплавна активність коридором триває, на підході до одеських портів перебуває 85 торговельних суден, повідомив заступник міністра розвитку громад та територій Тимур Ткаченко 14 жовтня.

«Зараз порти продовжують працювати у штатному режимі, проте ми не можемо бути впевненими у подальших атаках та їхніх наслідках. Ми також фіксуємо зростання показників, якщо порівнювати з минулим роком», – вказав Ткаченко. Зокрема, за перші 10 днів жовтня обсяг експорту морським коридором вже досяг 2,1 млн тонн, з яких зернові становили 1,5 млн тонн.

Бекграунд. Відкриття Українського морського коридору в серпні 2023 року стало визначною подією у морській галузі. Судноплавний маршрут із портів Великої Одеси проходить територіальними водами Румунії, Болгарії та Туреччини до Босфору. Запуск коридору розблокував діяльність трьох глибоководних одеських портів, завдяки чому шість морпортів торік забезпечили понад 40% усього довоєнного вантажообігу – було оброблено майже 62 млн тонн вантажів проти 59 млн тонн у 2022 році.

За рік роботи Українського коридору морпорти Південний, Одеса та Чорноморськ обробили 64,4 млн тонн вантажів, у тому числі 43,5 млн тонн зерна.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS