Росія знову атакує українські порти. З чим це пов'язано та як тепер експортувати зерно
Mind Explains

Росія знову атакує українські порти. З чим це пов'язано та як тепер експортувати зерно

Чи може інтенсивність атак на порти змусити знову коригувати логістику

Росія знову атакує українські порти. З чим це пов'язано та як тепер експортувати зерно
Фото: DR

Російська армія ввечері 9 жовтня атакувала в порту неподалік Одеси цивільне судно – контейнеровоз «Shui Spirit» під прапором Панами. Внаслідок атаки загинули шестеро людей, 11 постраждали, з них семеро перебувають у тяжкому стані. За даними голови Одеської ОВ Олега Кіпера, всі постраждалі – громадяни України. Це найбільша одночасна кількість загиблих внаслідок атаки на порти Великої Одеси від початку повномасштабних військових дій. За неофіційними даними, порт атакували «дві балістики».

ОНОВЛЕНО О 10:10: за даними Одеської ОВА, кількість жертв обстрілу зросла до семи.

Чому обстріли портів активізувались і як це позначиться на українській логістиці, розбирався Mind?

Портова інфраструктура завжди була однією з пріоритетних цілей російського агресора. Однак складно не помітити, що з початку осені інтенсивність атак значно зросла. За останні чотири дні це вже третє іноземне судно, атаковане росією.

У ніч проти 6 жовтня внаслідок атаки «шахедами» було пошкоджено суховантажне цивільне судно під прапором Сен-Кітс і Невіс, яке стояло біля одного з причалів порту Південний. Воно перевозило вантаж кукурудзи на експорт, загалом близько 6000 тонн. А 7 жовтня російські війська атакували балістичними ракетами портову інфраструктуру в Одесі, ракетою поцілили в цивільне судно під прапором Палау. Внаслідок цього загинув 60-річний українець, ще п'ятеро іноземних громадян постраждали.

«Росія атакувала ще одне цивільне судно в Одесі. Третє за чотири дні. Закликаю всі держави та організації засудити російські атаки та вжити заходів щодо зупинення агресора, забезпечення свободи навігації та глобальної продовольчої безпеки», – написав міністр закордонних справ Андрій Сибіга.

Чому росіяни знову б’ють по портах?

За однією з конспірологічних теорій, раніше існували внутрішні домовленості між сторонами, що воюють, та іноземними посередниками про те, що росія утримується від атак на цивільні кораблі, що дозволить судноплавству в Чорному морі продовжуватися й після завершення роботи «Зернового коридору». Яка «послуга» надавалась у відповідь з українського боку – невідомо, але найчастіше припускають відсутність атак по низці стратегічних російських НПЗ.

Проте зараз військова морська ескалація явно вийшла новий рівень.

Як атаки позначаються на експорті?

З початку повномасштабного вторгнення й до 10 вересня 2024 року на українські порти було здійснено понад 50 атак, внаслідок яких пошкодження зазнали понад 280 об'єктів портової інфраструктури, знищено понад 100 000 тонн агропродукції.

Це не завадило українським морським портам із січня до вересня 2024 року перевалити 74 млн тонн вантажів, що майже на 80% більше проти аналогічного періоду минулого року, коли обсяги становили 41,1 млн тонн.

За даними Адміністрації морських портів України, більша частина обороту – 46,3 млн тонн – аграрна продукція.

Вересень 2024 року став феноменально успішним: за місяць обсяг оброблених вантажів зріс до 7 млн ​​тонн, що майже вдвічі перевищує показники вересня минулого року, коли було оброблено 3,4 млн тонн.

Які наслідки обстрілу портів можуть бути?

Останні два роки наочно довели, що альтернативи морському експорту з глибоководних портів не існує. Україна за допомогою партнерів досягла великих успіхів у налагодженні альтернативних шляхів, проте їх пропускні здібності не можна порівняти з необхідними обсягами відвантаження.

Від початку повномасштабної війни Україна збільшила експорт суходолом (автотранспорт і залізниця) з 3% до 13%. Експорт Дунаєм зріс з 0 до 11%.

Малоймовірно, що експортери зможуть відмовитися від морського шляху навіть зараз, на тлі загроз, що загострилися. Наземні варіанти доставки не здатні оперувати такими обсягами вантажів, крім того, їхня робота також не завжди прогнозована. Наприклад, з Польщі вже лунають чергові заяви щодо планів блокувати кордон.

Що може змінитись і швидше за все зміниться внаслідок інтенсивних атак – це вартість страховки суден, вартість фрахту суден і зарплатний фонд команди. Ставки фрахту вже тривалий час залишалися стабільними, перебуваючи в секторі панамаксів на рівні 50–54 $/т, проте ця стабільність ризикує не встояти під ракетами.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло