Те, що ми промовляємо вголос на переговорах, не завжди сприймається іншими як об'єктивна правда. Іноді ми наче і погоджуємося зі співрозмовником, але щось заважає нам стати на його бік. Причиною цього можуть бути жести, погляд чи інша невербальна поведінка, яка транслює інший посил. Про невербальну комунікацію та правила використання мови тіла розказує Надія Омельченко, віце-президент компанії «ІТ-інтегратор» та директор освітньої програми «ІТ-освіта».
Назавжди запам'ятала важливі переговори, які сталися декілька років тому, на яких я була єдиною жінкою. Один з наших партнерів зайшов до кімнати для зустрічей і потиснув руки всім присутнім, крім мене, зробивши вигляд, що мене просто не помітив.
За багато років у бізнесі мою руку, простягнуту для рукостискання, гладили, цілували і навіть поплескували. Подібні незручні ситуації виникають через те, що я жінка, яка займається бізнесом, а багато наших ділових людей просто не знають правил бізнес-етикету. Проте, якби я була чоловіком, подібні незручності навряд чи виникали б.
Поки що зустрічаються підприємці, які просто не розуміють суті такого традиційного елементу бізнес-протоколу, як рукостискання, і недооцінюють його значимість. Адже саме рукостискання визначає сценарії всіх важливих зустрічей і переговорів, і часто говорить про ваших ділових візаві те, що ви й не могли собі уявити.
За характером рукостискання можна зробити масу висновків про особу вашого потенційного партнера або претендента на роботу. Слабке рукостискання може говорити про його боязкість та невпевненість. Сильне рукостискання свідчить про те, що вашому візаві можуть бути притаманні владність, зарозумілість, відсутність чутливості та поваги до особистого простору співрозмовника.
Не всі знають, що відповідно до бізнес-етикету, людина, яка приходить на співбесіду, не може першою подавати руку тому, хто проводить співбесіду. Якщо включити спостережливість і звернути увагу на подібні тонкощі, цілком можна скласти об'єктивне враження про те, наскільки ваш кандидат знається на нюансах корпоративної культури.
Завжди вставайте, коли вас вітають і простягають руку. Пам'ятайте про зоровий контакт. Коли ми стискаємо руки і дивимося співрозмовнику прямо в очі, ми підсилюємо почуття спільності. Якщо ви потиснете руки, ймовірність того, що співрозмовник запам'ятає вас, істотно підвищується.
Давно відомо, що невербальна комунікація може бути значно ефективнішою, ніж слова. Це цілком логічно, враховуючи, що цей вид передачі інформації сильніший, оскільки люди почали використовувати його задовго до появи зв'язного мовлення. Мова жестів завжди проявляє ваші справжні почуття відносно до аудиторії під час виступу або партнерам під час важливих переговорів. І показує ваше справжнє ставлення до них.
У 1971 році американський психолог Альберт Мейерабиан (Albert Mehrabian) сформулював правило ефективної усної комунікації – «правило 7% – 38% – 55%». Згідно з ним, ефективність усної комунікації лише на 7% залежить від слів. Решта – від інтонації та ритму, а також міміки і жестів.
Ваші інтонації, поза і жести відіграють вкрай важливу роль і в ефективному управлінні командою. Мова тіла при усвідомленому її використанні може допомагати керівникам повноцінно передавати ключові меседжі своїм підлеглим. Ніколи не забувайте про те, що мова жестів показує ваші справжні почуття відносно до аудиторії або візаві.
Звертайте увагу на свої пози і жести та контролюйте їх. Наприклад, руки в кишенях під час спілкування директора із співробітниками виробничого цеху можуть нести в собі наступний невербальний посил: «Я – дуже важлива персона. Мені некомфортно перебувати зараз в такому убогому місці. У мене є рівно 20 хвилин на спілкування з вами». Навіть якщо при цьому топ-менеджер буде говорити традиційні для подібної ситуації речі, наприклад, «Я радий сьогодні можливості зустрітися з вами».
Будьте конгруентним. Тобто транслюйте вербально і невербально одне і те ж повідомлення, погоджуйте слова і жести.
Завжди пам'ятайте про правило першого враження. Воно формується за 7 секунд. Як зробити так, щоб воно було позитивним? Є декілька основних пунктів-секретів: налаштуйтеся на позитив перед зустріччю або виступом, стежте за своєю позою, тримайте зоровий контакт з аудиторією, використовуйте так зване активне слухання співрозмовника.
Використовуйте лідерські жести. Ваші рухи повинні бути плавними і контрольованими, переважно на рівні талії. Долоні мають бути відкритими, а корпус вільним.
І остання важлива порада – посміхайтеся! Пам'ятайте про те, що посмішка чарівним чином впливає на інших людей і на їхнє ставлення до вас. А значить, допомагає вам вирішувати ваші бізнес-завдання.