Ваш вихід, маестро: що таке бізнес-театр

І чим він може стати в пригоді корпоративному управлінню

Фото Shutterstock

Керівники компаній і фахівці по роботі з персоналом постійно знаходяться в пошуку «чарівних» інструментів підвищення ефективності персоналу. Ідеальні методики мають вирішувати цілий комплекс завдань: допомагати досягненню цілей; зміцнювати корпоративну культуру; розвивати командну взаємодію; активізувати творчий потенціал; мотивувати та надихати; виявляти і розвивати таланти; давати необхідні для роботи навички; знімати стрес; приводити людей в усвідомлений збалансований стан; підвищувати рівень щастя в колективі. Здавалося б, перелік занадто розлогий, аби бути реалістичним.

Чи є така «універсальна пігулка»? Так, є. І зветься вона «театр». У застосуванні до вирішення завдань бізнесу, її можна назвати «бізнес-театр».

Почнемо з того, що в мистецтві театру від самого початку закладений величезний потенціал, бо в ньому органічно синтезувалися література, драма, комедія, музика, хореографія, вокал, ораторське і образотворче мистецтво. За допомогою цих засобів театр стає не просто дзеркалом, а збільшувальним склом, через яке ми можемо розглянути дійсність і працювати з нею.

Режисер бере якийсь сюжет, визначає загальне завдання, заради якого здійснюється театральна постановка, і об'єднує зусилля креативної команди, аби донести своє бачення до глядача. Творчий колектив, починаючи з працівників сцени і закінчуючи гардеробником, має вміти усвідомлено управляти своєю уявою, увагою, емоціями, тілом і голосом для того, щоб ідея режисера була реалізована.

Якщо модель театру накласти на модель бізнесу, виходить така картина:

Тобто замість або разом з традиційними корпоративними заходами можна запустити проект «Бізнес-театр» і комплексно опрацювати питання компанії. Головне – професійно проаналізувати поточну ситуацію та визначити точки впливу.

Як організувати і провести бізнес-театр? Структура роботи над проектом «Бізнес-театр» базується на принципах створення мистецького заходу CREATE і описана в статті «Як і навіщо проводити креативні заходи для розвитку бізнесу».

Clear goals – конкретизуйте мету заходу

Керівники компанії спільно з HR-фахівцями та ініціативною групою визначають цілі та завдання. Якщо в компанії немає професійного ейчара, то необхідно залучити ззовні консультанта з розвитку та оцінки персоналу. Не економте час і сили на цьому етапі. На старті критично важливо точно окреслити параметри результату, від якого залежать усі компоненти проекту.

У першому випадку ми тренуємо всього кілька навичок, наприклад, техніку мови і зняття тілесних зажимів з тими співробітниками, для яких важливі навички презентації. У фіналі тренінгу буде постановка міні-сцени або стендап-шоу. Для закріплення отриманих знань і навичок важливо організувати післятренінговий супровід силами керівників і HR-фахівців компанії.

У другому випадку ми працюємо не тільки з навичками, а й з цілим комплексом завдань: мотивацією, цінностями, компетенціями, процесами змін, залучаємо співробітників до досягнення амбітних цілей компанії на ринку. Ми створюємо спектакль або конкурс серії вистав з усіма атрибутами, запрошуємо глядачів, організуємо святкування і знімаємо всі події на відео.

Потрібно добре зважити всі за і проти, перш ніж вирішувати: це буде відома п'єса або ми створимо абсолютно новий твір? Це буде драма, комедія чи героїчний епос? Де, коли, а головне, з ким  відбуватимуться певні події?

Якщо ми проводимо театральний тренінг, то крім оплати гонорарів одного-двох фахівців, нам потрібно врахувати оренду конференц-залу зі сценою, оренду або купівлю мінімального реквізиту, кава-паузу тощо.

Якщо ми організуємо повномасштабний корпоративний театр, то команда професіоналів може становити від 10 до 100 осіб: режисер, сценарист-драматург, декоратор, костюмер, викладачі акторської майстерності, залучені професійні актори, танцівники, співаки, музиканти, бригада відеозйомки, фахівці зі звуку та світла, дизайнери і т. д. Одні фахівці супроводжуватимуть нас від початку до кінця проекту, а інші включаться на декілька годин.

Крім того, нам потрібні приміщення для репетицій, оренда сцени, реквізиту, друк рекламних матеріалів (програми, афіші). Слід врахувати витрати на створення відео і всього того, що ще вимагатиме наша фантазія для свята. Не потрібно лякатися такого розмаху!

Якщо в компанії є HR-відділ, відділ маркетингу, IT-фахівці, конференц-зал (для репетицій), талановиті співробітники та можливість залучити волонтерів, то фінансова складова буде не така велика, як це здається на перший погляд.

Responsibility – відповідальність

Те, що ініціатори проекту в компанії добровільно беруть на себе відповідальність, – це природно. А як включити відповідальність усіх учасників? Тут спрацьовує цікавий феномен театрального середовища: після оголошення дати вистави із запрошеними глядачами і випуском афіш відповідальність і залученість учасників зростає.

Пам'ятаю похмурий жарт одного професійного актора, який на питання, як він завтра хворий вийде на сцену, відповів: «Усе буде добре. У мене може бути лише одна причина поганого виступу – довідка з моргу». Театр – це особливе середовище, в якому включається режим «немає нічого неможливого», і люди здійснюють подвиги. Після закінчення проекту цей стан легко «включається» в роботі, бо співробітники його вже пережили і запам'ятали. І в цьому цінність бізнес-театру!

Environment – довкілля

Вибір нестандартної для команди обстановки в театральному проекті вирішується автоматично. Навіть якщо ми проводимо тренінг у конференц-залі офісу компанії – що є найгіршим рішенням – ми все одно змінюємо його за допомогою реквізиту, афіш, переміщення меблів та інших творчих хитрощів.

Action beyond limits – дії за межами обмежень

Цей принцип у театральних проектах теж працює автоматично. Як тільки ми вирішили, що навчання або святкування дня народження компанії проходитиме у форматі театру – ми вийшли зі звичного контексту. Далі залишається тільки одне питання: як далеко ми хочемо зайти?

Team of volunteers – команда добровольців

Потрібно бути готовим до того, що не всі та не відразу захочуть виходити за межі власних обмежень. Люди будуть критикувати, придивлятися і поступово включатися. Іноді найважчі на підйом співробітники включаються лише після успішно проведеної вистави, аплодуючи стоячи в залі для глядачів. І це результат проекту! Особливо якщо його метою є активізація процесів змін у компанії.

Emotions – емоції

Театр без емоцій – це не театр. Ми обираємо цей спосіб роботи з персоналом для того, щоб включити емоції. Якщо емоцій немає, значить, на жаль, ми неправильно вибрали вид театру, літературний матеріал, сюжет і фахівців. Від помилок не застрахований ніхто, головне швидко зорієнтуватися, що саме потрібно змінити.

Коли все підібрано правильно, ефект від пережитих емоцій тримається тривалий час. Нагадування про проект у вигляді історій, фото- і відеоматеріалів зберігає натхнення і є своєрідним «якорем» ресурсного стану команди.

Якщо коротко резюмувати: те, що отримує бізнес завдяки театру, можна висловити одним словом – «досягнення» (англ. ADVANCES – просування, рух вперед, досягнення, успіх).

Ваш вихід, маестро: що таке бізнес-театр

Як і які формати використовують українські компанії – у наступному матеріалі.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS