facebook.com
mind
Як і навіщо проводити креативні заходи для розвитку бізнесу

Як і навіщо проводити креативні заходи для розвитку бізнесу

Прості рішення та приклад з практики української компанії

Цей матеріал також доступний російською
Як і навіщо проводити креативні заходи для розвитку бізнесу
Фото Shutterstock

«Який креатив? У нас немає ані часу, ані ресурсів на це. Нам би вижити на ринку!» – доводиться іноді чути у відповідь на пропозицію вирішити нагальні питання компанії нестандартними методами. «Які креативні сесії, який Edutainment? Бізнес-театр?! Так у нас бізнес-цирк кожного дня!»

З приводу «бізнес-цирку» можу погодитися. З приводу всього іншого – ні.

І ось чому. Мій батько, ветеран війни, розповідав, як в окопах, в очікуванні атаки, він читав вірші Твардовського про Василія Тьоркіна і малював на полях газет портрети своїх однополчан. Коли вони вночі в непроглядній пітьмі переправлялися через річку, він твердив: «Переправа, переправа, берег левый, берег правый, снег шершавый, кромка льда…» Це відволікало його від холоду, страху, важких гармат, які вони витягали на понтонний міст, і, найголовніше, як говорив мій батько, це допомогло йому залишатися людиною в навколишньому місиві з бруду, вогню і крові. Поему «Про бійця», яку публікували частинами у фронтовій газеті, батько зшивав у книжечку, яка була з ним, коли він дійшов до Берліна.

Отже віра в силу творчості має велике значення. І якщо вже говорити про бізнес як про війну, то творчість, мистецтво, культура можуть допомогти як мінімум підняти бойовий дух, як максимум – знайти нестандартне рішення для виходу з кризи, для гідного виживання і перемоги.

Як організувати і провести творчий захід? 

При спробі відповісти на це питання виникла ідея проілюструвати принципи створення мистецького заходу за допомогою акроніма CREATE:

Як і навіщо проводити креативні заходи для розвитку бізнесу

Clear goals – Конкретні цілі. Діапазон цілей і завдань, які можуть бути реалізовані, досить широкий: від просто «приємно провести час», «додати драйву в колектив» до розвитку конкретних навичок і вирішення питань стратегічного планування. Важливо, щоб завдання заходу збігалися з цінностями і призначенням компанії.

Responsibility – Відповідальність. Ідейні натхненники заходу добровільно беруть на себе відповідальність за доведення його до логічного завершення. Важливо визначити, хто конкретно направлятиме різноспрямований творчий процес:

  • Хто конкретизує та узгоджує цілі?
  • Хто розробляє сценарій?
  • Хто поширює і збирає інформацію?
  • Хто формує команду?
  • Хто структурує напрацьовані ідеї?
  • Хто підводить емоційні та раціональні підсумки?

Частину цих функцій часто виконують зовнішні експерти: консультанти, спортивні тренери, ігротехніки, художники, музиканти, режисери, актори і навіть диригенти. Але «керівником проекту» в будь-якому випадку буде співробітник компанії.

Environment – Навколишнє середовище. Виберіть нестандартну для команди обстановку. Це може бути галявина в лісі, чиясь дачна ділянка, новий незвичний коворкінг або арт-простір. Найголовніша ознака майданчика – «інша». Щоб народилася якісно нова ідея, людину потрібно витягнути зі звичного контексту. Щоб людина освоїла нову навичку, потрібно сильне емоційне включення. Де до вас швидше прийдуть нові ідеї? У переговорній кімнаті вашої компанії за величезним круглим столом або в екзотичній ущелині в горах? Де емоцій буде більше – в конференц-залі або на театральній сцені? Відповідь очевидна.

Action beyond limits – Дії поза межами обмежень. Дійте за межами звичної поведінки і мислення. Робіть що-небудь по-іншому! Це один з простих прийомів для регулярного розвитку креативності. Якщо компанія займається творчістю і креативом, то варто зануритися у формальну середу армійського побуту. Якщо у вас жорстко регламентований холдинг, то навпаки, пориньте в божевільне непередбачуване творче середовище. Яким би простим або кумедним це не виглядало: з'їжте щось інше, пишіть чимось іншим або на чомусь іншому, одягніться по-іншому. Таким чином, ми допомагаємо собі знайти ідею, про яку не мали навіть найменшого уявлення.

Team of volunteers – Команда волонтерів. Команду потрібно збирати тільки на добровільних засадах. Творчий процес складно уживається з ієрархічним тиском, самоствердженням, обмеженнями і недовірою. Вкрай важливо прибрати з дороги всюдисуще Его. Для цього достатньо позначити жартівливе правило: «Погони разом з краватками ми залишили в офісі». Якщо хтось раптом не хоче бути активним учасником, а хоче просто «бути присутнім» – приймайте. Можу дати гарантію, що через 20 хвилин співробітник буде залучений у процес. Хтось з учасників його підбадьорить, комусь необхідна буде допомога, людину щось зацікавить і вона сама не помітить, як її закрутить вир подій, що відбуваються.

Emotions – Емоції. Ваш сценарій має викликати феєрверк різноманітних емоцій, провокувати учасників до відкриттів: здивування, цікавість, натхнення, ентузіазм, конкуренція, страх, гордість, переживання за команду, веселощі та щастя перемоги. Емоції важливо викликати, закарбувати на фото або відеозйомці та після заходу обов'язково розпіарити. Героїзм потрібно зробити надбанням громадськості. Таким чином, ми примножуємо в тисячі разів отриманий ефект. Кожен «лайк» в соцмережі – позитивна емоція.

Хочеться відзначити ще один важливий пункт: зовсім необов'язково виділяти величезні бюджети на мистецькі заходи. Обмеженість ресурсів змушує людей проявляти дива винахідливості, у колективу швидкими темпами нарощується креативний м'яз. Відсутність грошей ми компенсуємо фантазією, емоційними зв'язками, умінням домовитися і цілеспрямованістю. Таким чином, як додатковий бонус, уже в процесі створення сценарію і організації заходу компанія отримує тренінг з розвитку навичок креативності, переговорів і командної взаємодії.

Для ілюстрації – конкретний приклад з практики українського бізнесу.

Дніпропетровська компанія «Триплекс», дистриб'ютор ветеринарних продуктів, цього літа проводила планові збори за підсумками півріччя. Керівництву хотілося наприкінці заходу надихнути людей, приємно і з користю для здоров'я провести час. І завершенням чотириденної напруженої роботи став майстер-клас з козацьких бойових мистецтв. Як народилася ця ідея, як пройшов захід і який результат отримала команда, розповідає HR-директор компанії Олена Луценко.

«Ми зібрали менеджерів з продажу ветеринарного спрямування за містом в мальовничому місці, аби підбити підсумки, для атестації та постановки цілей на наступне півріччя. Розробка сценарію фінального акорду ускладнювалася тим, що наших досвідчених співробітників важко чимось здивувати. Вони вже проходили і тренінги, і екстрим-змагання, і мотузкові курси. Потрібно було щось нове.

У процесі підготовки я дізналася, що Верховна Рада прийняла законопроект, який визначив бойовий гопак, хортинг, рукопашний бій «Спас» як національні види спорту. Це мене зацікавило. Ми живемо в козацькому краї, ми патріоти своєї країни і вважаємо, що потрібно відроджувати історичні знання і розвивати національну ідентифікацію. Так народилася ідея, що повністю збіглася з нашими цілями і цінностями компанії, і так я знайшла «Школу козацького гарту» під керівництвом Артема Шевера.

Хлопці – ентузіасти, натхненні своєю справою і, звичайно, вони зарядили нашу команду своєю природною енергією. Ми хотіли здивувати наших менеджерів і тримали в таємниці програму фінального заходу. Ніхто до останнього моменту не знав, що відбуватиметься після офіційної частини зборів. Вони знали тільки те, що вранці, в умовленому місці ми збираємося у вишиванках, зручних штанях та взутті. Тому всі були дуже здивовані, коли почався майстер-клас з козацьких бойових мистецтв. І навіть ті, хто спочатку не хотів брати участь у жартівливих боях і змаганнях, пройшли курс по повній програмі. У козацькі забави включилися всі, незважаючи на посаду, регалії та стаж роботи.

Як і навіщо проводити креативні заходи для розвитку бізнесу
Фото: Прес-служба ООО «ФИРМА ТРИПЛЕКС»

У результаті учасники отримали знання про історію України, екскурс у розвиток національного бойового мистецтва, дізналися цікаві факти про те, як знаряддя праці трансформувалися в зброю, і у веселих змаганнях змогли випробувати свою фізичну силу, спритність і кмітливість.

Мети заходу було досягнуто: емоційний заряд, гордість за свою команду, за те, що компанія працює в аграрній сфері, яка має міцні багатовікові традиції. Навколишня природа, елементи національного одягу і козацький гарт допомогли нам не просто дізнатися, а саме відчути історію України і цінності нашої компанії. Учасники з радістю ділилися враженнями та фотографіями в соціальних мережах. Отримане на майстер-класі натхнення і зараз продовжує розвивати їхні стосунки з клієнтами аграрної сфери і додає радості в щоденну роботу».

Як і навіщо проводити креативні заходи для розвитку бізнесу
Фото: Прес-служба ООО «ФИРМА ТРИПЛЕКС»

Як видно з прикладу, усі принципи створення креативного заходу були витримані: цілі, що збігаються з цінностями компанії, відповідальні організатори, які натхненні своєю справою, незвичайне місце проведення, неординарний майстер-клас, добровільна участь і «контрастний душ» з емоцій. CREATE – це позитивні емоції, залученість співробітників і гарантований результат для компанії.