Останні десятиліття спостерігається стійка тенденція до зростання ставок інституцій, колекціонерів і меценатів на «молоде» мистецтво. Майже кожна розвинена країна запускає премію, конкурс, фестиваль, націлені на роботу з відкриття, розвитку і підтримки художників, що знаходяться на початку свого творчого шляху. Наприклад, нещодавно оприлюднив список фіналістів конкурс Молодих українських художників МУХі 2019. Про те, хто такі молоді художники та коли варто замислюватися над придбанням їх творів, Mind пояснила Євгенія Буцикіна.
Сьогодні низка художників намагаються реалізуватися поза інституціями або створити власні альтернативні. Але більшість після завершення навчання має на меті укласти контракт з галереєю, виставитися в музеї, взяти участь у кураторському проекті на бієнале і продавати свої роботи з надією, що вони дорожчатимуть з роками.
Проте інституційна система мистецтва вимагає чіткої структуризації художнього поля, розподілу художників за певними критеріями.
Так відбувся розподіл на художників, що виникають (emerging artist), художників на серединному етапі своєї кар’єри (mid-career artist) та визнаних митців (established artist).
Emerging artist. Сьогодні найчастіше поняттям «emerging» позначають тих художників, що тільки починають «формувати репутацію». Тобто вони вже привертають увагу кураторів, арт-критиків та навіть ЗМІ, але поки не мають міцної бази продажів чи представництва галереї.
Художником-початківцем може бути як молода людина, яка нещодавно отримала художню освіту, так і та, що присвятила своє життя мистецтву у більш старшому віці.
Mid-career artist. Серединний етап кар’єри передбачає наявність у митця значного доробку, набутого протягом багатьох років, отримання регіонального, національного або міжнародного визнання у вигляді низки публікацій, каталогів і виставок. Свідчить про цей статус кількість виставок на найбільших і найвагоміших майданчиках країни, виданих каталогів і книг, публікацій про нього в авторитетних і впливових ЗМІ.
Established artist. Визнаний художник – це той, що перебуває на зрілому етапі своєї кар’єри та має видатний доробок, що оцінюється як вагомий внесок у культуру регіону/країни/світу. Такий художник вважається найбільш «надійним» на ринку. Цінність його творів уже визначена за роки продажів та підтверджена на аукціонах.
За таких умов митці на ранньому етапі кар’єри, як зазначає історикиня мистецтва Ана Бамбіч Костов, є найбільш ризикованими для інвестування (адже ніколи не знаєш, чи не зрадить художник своєму покликанню). З іншого боку, їхнє мистецтво і коштує менше.
Дійсно, вирахування майбутнього успіху не має чіткого рецепту, але колекціонер все ж таки може розраховувати на вдалу інвестицію в молодого художника, якщо останній уже отримав увагу кураторів, інституцій, арткритиків та ЗМІ. Якщо митець потрапив до шорт-ліста національного або міжнародного конкурсу, це вже привід для зацікавлення, але ще не гарантує подальшу стабільну кар’єру.
Більш серйозним підтвердженням буде:
Враховуючи всі задані критерії, колекціонер молодого мистецтва має обирати тих художників, до чиїх творів, по-перше, відчуває щире почуття естетичного задоволення, а по-друге – довіру, спираючись на сталий розвиток художника, його наполегливу і поступальну роботу, а також визнання з боку інституцій і професіоналів.
Галерист Джеймс Мей звертається до власного досвіду, щоб проілюструвати, як найкраще розпочати колекціонування:
Якщо ж замислюєтесь про ризики, то варто згадати приклади колекціонерів, яким вдалося зібрати колекцію, почавши купувати відносно невідомі чи дешеві твори в юності, і які дочекались зростання їхньої вартості.
Одним із найвідоміших прикладів є Пітер Брант, засновник The Brant Foundation, який почав колекціонувати мистецтво в коледжі й випадково придбав твори тоді ще не дуже відомих Енді Воргола та Франца Кляйна.
Сьогодні його колекція вважається однією з найкращих колекцій Воргола у світі.
Так, потенційному колекціонеру сьогодні доступні безліч «інструментів» для пошуку творів – спілкування з митцями, як офлайн, так і онлайн, проведення моніторингу творів у мережі і не тільки, та багато інших.
Проте експерти перераховують і альтернативні мотиви для придбання мистецтва та початку формування колекції в молодому віці.
Навіть якщо художник не виправдає сподівань і не стане суперзіркою в майбутньому, то вкладені в нього гроші все одно відіб’ються. Хоча б за рахунок того, що придбане мистецтво на початку кар’єри і художника, і колекціонера – вклад у власний розвиток, стиль і смак та в особистість загалом.
Конкурс молодих українських художників МУХі 2019 реалізується за підтримки Українського культурного фонду.