Статус безробітного з початку дії карантину (з 12 березня по 20 серпня) отримали 431 800 українців – це на 67% більше, ніж за аналогічний період 2019 року. Як на цю ситуацію реагують у профільному міністерстві розповідала в інтерв'ю Mind міністр соціальної політики Марина Лазебна, яка працює на цей посаді майже з початку карантину – з березня 2020 року.
Перед виступом на освітній конференції Online Summit 2020 CEO Happy Monday Анна Мазур разом Make it in Ukraine проаналізували для Mind, що зараз відбувається на ринку праці України та що робити, коли 2020 року все ж доводиться шукати роботу.
Mind – партнер Make it in Ukraine Online Summit 2020.
Ще декілька років тому ми побачили, що багато людей перестали боятися втратити роботу. 2020 рік значно змінив картину, але спостерігаються досить різні тренди.
Певна кількість людей перестали шукати роботу й почали цінувати свого поточного роботодавця. На початку карантину ми припустили, що кількість вакансій різко зменшиться, а кандидатів – побільшає. Але насамперед зменшилася кількість тих, хто шукав роботу. Зокрема, це – проактивні кандидати, які працюють, але постійно шукають щось краще.
На карантині в людей був час подумати про своє життя та ким вони хочуть стати. Деякі мої знайомі просто звільнилися та пішли на «вільні хліби». Цей незвичний тренд цього року підтверджували й знайомі роботодавці.
Новачкам традиційно складніше, адже потрібно доводити свою експертність, показувати soft skills, переконувати роботодавця надати «кредит довіри». Це й без кризи було важко. Професіоналам – трохи легше: вони вже показали, ким вони є і що можуть. Багато профі, які втратили роботу через кризу, знаходили нову протягом двох-трьох тижнів. Адже на класних спеціалістів завжди є попит.
Цей рік навчив нас відповідальності та забрав ілюзію стабільності. До цього багато людей жили з думкою, що стабільність – це коли працюєш на роботі та отримуєш зарплату. Однак в цьому випадку ти є ще менш захищеним. Є ризик того, що може щось статися з роботодавцем. Ми, як і інші компанії, вже на другому тижні карантину відчули, що ніхто не є у безпеці.
У такі моменти потрібно сідати й обговорювати, що робити, що винаходити та які нові ініціативи запроваджувати. Багато людей зрозуміли, що їхня кар'єра – у їхніх руках. Багато хто почав виходити на ринок праці як незалежний експерт або йшов у фриланс. Така активність дає відчуття, що ти можеш на щось впливати, щось змінювати та отримувати додатковий дохід за свою експертність. Це корисно та дає силу людям.
Багато хто вже не говорить про довгострокові плани. Це сумно, але такий підхід більш гнучкий та усвідомлений. Ми живемо «тут і зараз» та розв'язуємо поточні проблеми.
Дуже часто трапляється така ситуація: приходять молоді кандидати й хочуть, щоб їм казали, що треба робити. Вони питають, чим можуть бути корисними. Вони хочуть, щоб хтось сформував їхню кар'єру за них. Тих, хто прийде і самостійно вкаже на те, що б він зробив і покращив, – одиниці.
Це погано для найманих працівників, а для фрилансу – це взагалі катастрофа. Коли людина починає пошук роботи або заробітку з таким підходом – це мікросмерть на старті. Потрібно чітко розуміти й озвучувати: що ти можеш, за що готовий взяти відповідальність, який результат готовий забезпечити.
Важко тверезо оцінити себе з позицій адекватності та здорового глузду, якщо не виходиш за рамки власних уявлень та сидиш наодинці в закритій кімнаті. Адже кар'єра – це завжди взаємодія із зовнішнім ринком, це оцінка того, на що ти здатний. Тому надзвичайно важливо постійно запитувати зворотний зв'язок та калібрувати його способи – це ключова умова для адекватного розуміння своїх можливостей. У нас поки немає такої взаємодії з ринком.
Зараз я є ментором для однієї дівчини, і одне з її нещодавніх завдань – запросити фідбек десятьма різними способами без використання слова «фідбек». Потрібно цього навчатись. До того ж зробити це звичкою, а не окремим процесом із серії «А тепер ми з тобою сядемо та поговоримо».
18 та 19 вересня відбудеться щорічний Make it in Ukraine Online Summit 2020. Це освітній захід для українських фахівців з індустрії ІТ, маркетингу та дизайну. Реєстрація та участь у заході безкоштовна. Записатися можна за посиланням.